HS: Helsinki aikoo kieltää pienet asunnot
Helsinki haluaa panostaa arkkitehtuuriin muun muassa tiukentamalla asuntorakentamisen säätelyä.
Arkkitehtuuri on keino torjua alueiden eriytymistä ja nostaa imagoa, ohjelmassa todetaan. Arkkitehtuurin on ohjelman mukaan tarkoitus myös tukea asukkaiden hyvinvointia ja kaupungin mainetta.
Tämä on hyvä uutinen. Ne joilla ei ole varaa maksaa neliöistä muuttakoon muualle!! Haluamme turvallisemman Helsingin. Kiitos tästä!
Kommentit (20)
Arkkitehtuuriohjelma on keskustelunavaus arkkitehtuurin merkityksestä Helsingissä ja työkalu sen kehittämiseksi.
Pienten asuntojen koko ja määrä ovat herättäneet voimakasta keskustelua viime vuosina pääkaupunkiseudulla.
Muutama vuosi aiemmin arvioitiin, että uusista asunnoista kaikkiaan 80 prosenttia olisi hyvin pieniä ja putkilomaisia. Helsingissä osuuden arvioitiin olevan 29 prosenttia, Espoossa 35 prosenttia. Rajana tutkimuksessa pidettiin 37 neliötä ja hyvin pieniä olivat tätä pienemmät asunnot.
Idiotismia. Pitäisi päinvastoin mahdollistaa edullinen asuminen ihmisille, jotka sitä itse haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Idiotismia. Pitäisi päinvastoin mahdollistaa edullinen asuminen ihmisille, jotka sitä itse haluavat.
Kunhan eivät mahdollista tt-tukiasukkaiden asumista Helsingissä. Muuttakoot vaikkapa Ouluun
No nimenomaan Helsinkiin on rakennettu niitä ahdistavan pieniä koppeja ihmisille. Muualla sitten enemmän väjyyttä.
Tuota samaa arkkitehtiopettajamme puhuivat Helsingin tekussa (nykyinen amk) jo 90-luvun alussa. Minä sitten persaukisena nuorena kysyin, että kenellä sitten on varaa ostaa niitä suuria asuntoja. Opettajan ilme oli kerrassaan hölmistynyt.
Nyt meillä on neljä pientä yksiötä Helsingin keskustassa, eikä ole vuokralaisista ollut puutetta. Sen sijaan isoihin soluasuntoihin ei tietääkseni ole tunkua.
Kunpa joku saisi kuningasidean rakentaa ihmisen asumiseen tarkoitettuja kerrostalokoppeja? Metri betonia seinien ja lattioiden väliin, putket ja rakenteet eivät kuljettaisi ääniä hullun lailla jne.
Mä en tajua mikä ongelma sinällään pienissä asunnoissa on. Ongelma toki, jos a) ne ovat suunniteltu komeroiksi joihin ei valoa tule juuri mistään tai b) neliöhinnat nousevat järkyttävän korkeiksi (tyyliin eipä tehdäkään yhtä 38 neliöistä vaan kaksi 19 neliöistä asuntoa ja niistä saadaan kupattua huomattavasti paremmat rahat).
Itse olen asunut vuosikausia eteläisessä kantakaupungissa 22 neliön asunnossani, enkä kertaakaan ole kaivannut isompaa. Lisäksi tän hintaisia asuntoja ei kukaan tt-tukia nostava osta tai edes vuokraa, joten ei ole "pelkoa" siitäkään.
Hyvä juttu. Mini-asunnot on törkeän hintaisia neliömäärään nähden ja niissä ei voi kuvitella asuvansa pitkäaikaisesti. Lisäksi ovat hyvin epäkäytännöllisiä enemmistölle ihmisistä. Mitä vähemmän niitä jatkossa rakennetaan sen parempi.
Minun mielestä alle 20 neliön asunnot pitäisi kieltää koska ne on vaan nyt liian pieniä.
Yhdelle henkilölle riittää 20-50 neliötä varsin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua mikä ongelma sinällään pienissä asunnoissa on. Ongelma toki, jos a) ne ovat suunniteltu komeroiksi joihin ei valoa tule juuri mistään tai b) neliöhinnat nousevat järkyttävän korkeiksi (tyyliin eipä tehdäkään yhtä 38 neliöistä vaan kaksi 19 neliöistä asuntoa ja niistä saadaan kupattua huomattavasti paremmat rahat).
Itse olen asunut vuosikausia eteläisessä kantakaupungissa 22 neliön asunnossani, enkä kertaakaan ole kaivannut isompaa. Lisäksi tän hintaisia asuntoja ei kukaan tt-tukia nostava osta tai edes vuokraa, joten ei ole "pelkoa" siitäkään.
Monet eivät tarvitse suurta tilaa nykyaikana. Istutaan yhdessä paikassa ja näprätään älylaitteita.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä alle 20 neliön asunnot pitäisi kieltää koska ne on vaan nyt liian pieniä.
Kyllä ihminen tarvitsee vähintään 40 neliötä ympärilleen. Myös työtön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ihminen tarvitsee vähintään 40 neliötä ympärilleen. Myös työtön
Toiset pärjää ja toiset ei, riippuu ihan ihmisestä.
Kielletään isot asunnot, isosta asunnosta tulee isot hiilidioksidipäästöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunhan eivät mahdollista tt-tukiasukkaiden asumista Helsingissä. Muuttakoot vaikkapa Ouluun
Ei me haluta niitä Ouluun. Elättäköön Helsinki vaan itse omamsa, kaikkine lisäapuineen.
Mutta sinänhänsä se on aivan sama rahan suhteen. Noita toimeentulo ja asuntotukia kun ei maksa kaupungit, vaan ne
rahat tulevat suoraan valtiolta.
Mutta muutoin, Oulu ei halua mitään tuhru- ja tuhnu porukkaa, raikkaisiin maisemiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mutta miksi pakottaa ihminen kanahäkin kokoiseen asuntoon? Ennemminkin pitäisi kannustaa ihmisiä muuttamaan pois pääkaupunkiseudulta.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa joku saisi kuningasidean rakentaa ihmisen asumiseen tarkoitettuja kerrostalokoppeja? Metri betonia seinien ja lattioiden väliin, putket ja rakenteet eivät kuljettaisi ääniä hullun lailla jne.
Äänieristys asuntoja on kallista rakentaa. Halvat kaupungin vuokratalot rakennetaan aina B-luokan tasoon. Nehän ovat asumistukineen
tarkoitettu pelkästään syrjäytynyille, mt-ongelmaisille, juopoille ja entisille vangeille, asunnoiksi.
Maailmalla (kalliimpiakin kaupunkeja on) alkaa olla jo trendi, että ihmiset ei halua 30 vuotta elää velkavankeudessa liian hulppean asunnon lainoja maksellen, vaan valitaan pienempi asunto. Ne voivat olla nerokkaan toimivia.
Kun sen vähän ajateltua pienemmän asunnon saa maksettua, voi elämän tilanteen mukaan hankkia isomman. Vaikka on hyvä miettiä sitäkin, että normaalisti lapset jo lähtevät maaimalle, ja saako sitten sen ison asunnon myytyä, jos vaikka sopisikin pienempään, kun jää kahdestaan tai yksin.
Vieraillekin kannattaa maksaa ennemmin hotelli, jos käyvät harvoin, eikä mitään omaa vierashuonetta monetkaan tarvitse.
Ja energialait kyllä tulevat jatkossa kiristymään ja kulut lisääntymään.
Mrhaaja psykiatri ei asunut pienessä asunnossa