Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muita n. 5-vuotiaita huonoja liikkujia???

Vierailija
22.01.2007 |

Ovatko meidän kaksoset 5v poikkeuksia kun eivät ole kiinnostuneet mistään liikunnasta? Mietin vaan, että mitä olen tehnyt väärin vai ovatko sitten kenties vain niin rauhallisia luonteiltaan. Itse olen kyllä todella kiinnostunut liikunnasta, tosin onhan tuo liikkuminen jäänyt vähemmälle lasten myötä (ja miehen työaikojen takia).

Mutta tuntuu, että muut tämän ikäiset ovat aika liikkuvaisia, että tykkäävät juosta, kävellä ja pyöräillä yms. Poikani on mielestäni aika laiskakin, pyöräilee kyllä välillä tässä pihassa mutta nytkin yritin patistaa trampoliinille (sellainen pieni sisätiloissa) muttei jaksanut kuin vähän pomppia:(((.

Tyttö kyllä tykkää pomppimisesta yms. muttei hänkään ole erityisemmin kiinnostunut mistään pyöräilystä eikä kävelemisestä.

Olen miettinyt johonkin jumppaan viemistä, mutta sitä on rajoittanut vauva sekä lasten erittäin arka luonne. Tuskinpa missään jumpassakaan paljon liikkuisvat ainakaan aluksi kun tuntuvat arastavan kaikkea uutta.

Voiko heistä vielä tulla liikunnan harrastajia vai onko jo liian myöhäistä? Itse kyllä surisin sitä kovasti kun itsekin tykkään kävellä ja pyöräillä ja jumpassakin tapasin käydä ainakin ennen lapsia.

Onko kenenkään lapsi aloittanut liikunnan vasta esim. koulussa?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

juokseminen, hyppääminen, kieriminen, pallon heitto ja kiinniotto,keskilinjan ylitykset...

Olisi hyvä, jos lapsi olisi käynyt uimahallissa (ei pelkäisi vettä), metsässä, uskaltaisi esim. hypätä hiekkakasaan, kierähtää patjalle jne.

Ihan hirveä on lapsen olla isossa luokassa, jossa kuitenkin lähes kaikki muut liikkuvat ja osaavat

Vierailija
2/8 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät vain ole mielestäni yhtään liikunnallisia. Miten ihmeessä saisin heidät kiinnostumaan liikkumisesta? Toki välillä hyppivät, kiipeilevät ja juoksevat, mutta mitään kuperkeikkoja tms. eivät kyllä osaa tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis synnynnäisesti osa on motorisempia kuin toiset. Mutta paljon merkitsee arkiliikunta. Kävelettekö vai menettekö autolla esim. kerhoihin (päiväkodissa lapset eivät taida olla, koska olet vauvan kanssa kotona?) ja kauppaan?

Liikkumisen pitäisi olla hauskaa. Pelkkä trampoliinilla jytyyttäminen ei taida kamalan kauaan kiinnostaa. Pelejä ym. voisi yrittää introduseerata siihen lisäämään motivaatiota.

Vierailija
4/8 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt moni voi minut teilata, mutta minusta heille voisi tehdä hyvää edes muutama tunti päivähoidossa JA suosittelisin, että erillään toisistaan.

Vierailija
5/8 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmana on vain se, ettei kerhoon voi lähteä kävellen tai pyöräillen koska sinne on 20 km matkaa! Eli aina autolla pitää lähteä:(((. Tiedän, kamalaa. Muutenkaan emme juuri liiku tästä pihasta minnekään, koska joutuisimme menemään vilkasta ja vaarallista tietä pitkin. Joudumme siis liikkumaan vain tässä pihassa tai sitten lähtemään jonnekin autolla.

Tiedän tuon, että luultavasti olisi hyvä viedä heidät ehkä päiväkotiin. MUTTA kun sinnekin on se 20 km eikä se nyt vain ole niin viedä heitä sinne kun olen itse äitiyslomalla eikä mieskään sinnepäin lähde kun menee töihin.

Itsekin luulen, että vaikuttavat toisiinsa negatiivisesti. Kun toinen ei jaksa liikkua, niin sitten ei toinenkaan:(.

Mut hei, onneksi olemme muuttamassa täältä pikkuhiljaa pois (tosin vie vielä ehkä vuoden tai pari), joten sitten liikunnankin harrastaminen helpottuu kun voimme vaikka lähteä pyörällä kauppaan!

Mutta onko oikeasti liikkumisen oppiminen paljon hankalampaa vähän vanhemmalla lapsella?

Ap

Vierailija
6/8 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI VAAN ole kiinnostunut liikkumaan ei sitä voi oikein narun jatkoksikaan laittaa ja väkisin laittaa liikkumaan. Pihalla juoksee sen mitä juoksee ja käy uimassa joskus.

Vierailija
7/8 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei heidän tarttis olla joka päivä tarhassa mutta vaikka 2-3 päivänä viikossa tms. Lasten tähden. Usein kaksosilla saattaa olla kielellisiäkin viivästymiä. Mitä aiemmin noihin puuttuu, sitä pikemmin asiat korjaantuvat. Liikkatunnit voi olla koulussa tuskaa, jos motoriikka paljon muita jäljessä.

Meillä lasten päiväkodille matkaa 18km, ja mennään kolmella julkisella välineellä sekä kävellään muutama pätkä. Se on sen arvoista.

Vierailija
8/8 |
22.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me olemme sitä pähkäilleet, mutta koska aloittavat joka tapauksessa eskarin nyt syksyllä niin emme nähneet mitään järkeä aikaistaa sitä. Sitä paitsi paikkojakaan ei luultavasti olisi irronnut!! Lisäksi että käyvät kerhoa 2 kertaa viikossa (joka on heille hyväksi) niin tyttö käy toimintaterapiassa. Eli noihin menee jo 3 päivää viikossa ja perheen jaksamisen kannalta en näe mitään hyvää päiväkotiin viemisessä tähän lisäksi.

Toisaalta uskon, että kaikki EIVÄT voi olla niin liikunnallisiakaan. Siis verrattuna esim. nyt vauvaamme (kohta 10 kk) niin kaksoseni olivat kyllä paljon hitaampia liikkujia... Tämä vauveli on mielestäni motorisesti todella aktiivinen heihin verrattuna.

Täytyy vain yrittää nyt itse jotenkin aktivoida heitä ja toivoa parasta.

Ap