HelsingistĂ€ Turkuun 20 minuutissa?? đđđđMiksi Suomessa ei oteta kĂ€yttöön LUOTIJUNIA vaan jumitetaan antiikkisen hitaissa? đ
Nopeimmat luotijunat pyyhkÀisevÀt 500 kilometrin tuntinopeudella ja Japanissa on ajettu yli 600 kilometrin tuntinopeudella. Tuolla hitaammallakin vauhdilla Turun ja Helsingin vÀlinen matka kestÀisi vaivaiset 20 minuuttia. Suuressa maailmassa kÀytetÀÀn paljon luotijunia, koska niiden avulla saadaan kaupunkeja "lÀhelle toisiaan".
MistÀhÀn syystÀ Suomessa tuhlataan jÀrkyttÀviÀ rahasummia VenÀjÀn ajoilta perua olevan junatekniikan tekohengittÀmiseen? Siis miksi tÀÀllÀ laitetaan rahat etanan vauhdilla mateleviin juniin, vaikka olisi tarjolla nykyaikaisiakin vaihtoehtoja?
Olisiko kivaa, jos junalla pÀÀsisi Helsingin keskustasta Turkuun (ja toiseenkin suuntaan) 20 minuutissa ja Helsingin keskustasta Lappiin kahdessa tunnissa?
Kommentit (22)
MiettikÀÀ mitÀ tuollainen luotijuna tekee luonnolle, kun se pitÀÀ joka puolelta suojata, siinÀ jÀÀ hirveltÀ vaellus kesken, kun luotijunarata estÀÀ kulun.
Vierailija kirjoitti:
MiettikÀÀ mitÀ tuollainen luotijuna tekee luonnolle, kun se pitÀÀ joka puolelta suojata, siinÀ jÀÀ hirveltÀ vaellus kesken, kun luotijunarata estÀÀ kulun.
Eikös ne ole irti maanpinnasta ja sillat alla, ettÀ hirvet ja muut elÀimet pÀÀsevÀt kulkemaan. Rampilla sitten vaan ylös radalle.
Vierailija kirjoitti:
MiettikÀÀ mitÀ tuollainen luotijuna tekee luonnolle, kun se pitÀÀ joka puolelta suojata, siinÀ jÀÀ hirveltÀ vaellus kesken, kun luotijunarata estÀÀ kulun.
Ei sen enempÀÀ kuin nytkÀÀn, joka tapauksessa nuo olisi rakennettava monilta osin eri tasoon nykyisen liikenteen kanssa.
Aloituksessa on ajatusta. Jos se rata sinne Turkuun pitÀÀ saada, niin tehdÀÀn se parhaimmalla mahdollisella tekniikalla.
Olet hieman optimisti. Ensin pitÀisi ajaa kaupunkialueella normivauhtia, sitten kiihdyttÀÀ tÀyteen vauhtiin, jarruttaa kaupunkinopeuksiin. Eli ei se menisi lÀhellekÀÀn koko matkaa tÀyttÀ vauhtia.
Ja investointi luotijunaan / tuleva kÀyttÀjÀmÀÀrÀ taitaisi jÀÀdÀ aika kovaksi.
Luotijuna ehkÀisisi myös itsemurhia, eikö se mene putkessa. Olen ollut kolme kertaa junassa, jonka alle on hypÀtty.
Luotijunaa varten pitÀsi rakentaa omat rateet. Tavalliset junaraiteet eivÀt sovellu.
Kaliforniassa arvio (vuodelta 2023): 275km luotijunaradan rakentaminen maksaisi noin 32,8 miljardia euroa
Vierailija kirjoitti:
MiettikÀÀ mitÀ tuollainen luotijuna tekee luonnolle, kun se pitÀÀ joka puolelta suojata, siinÀ jÀÀ hirveltÀ vaellus kesken, kun luotijunarata estÀÀ kulun.
Ja miljoona lintua, oravaa ja kettua aina keulamaskissa liiskautuneena!
Vierailija kirjoitti:
Kaliforniassa arvio (vuodelta 2023): 275km luotijunaradan rakentaminen maksaisi noin 32,8 miljardia euroa
Eli pariin vuoteen ei makseta työttömyyskorvauksia niin sillÀ kuitattu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaliforniassa arvio (vuodelta 2023): 275km luotijunaradan rakentaminen maksaisi noin 32,8 miljardia euroa
Eli pariin vuoteen ei makseta työttömyyskorvauksia niin sillÀ kuitattu?
TÀssÀ voi jokainen työtön laskea, miten paljon kaikkea kehitystÀ ja muuta jÀÀ heidÀn takiaa tekemÀttÀ, kun rahat kÀytetÀÀn heidÀn elÀttÀmiseen.
nm. oletteko vauvoja vai mikÀ on?
20 minuuttia ei ole mahdollista, edes lentÀen.
Ja sen halvatun lÀnsiradan rakentamisen voisivat kuopata. MitÀ itua on rakentaa raiteita ympÀriinsÀ? MitenkÀ sen olemassa olevan raidetien sitten kÀy, ja sen varrella on monia paikkakuntia joille se raide on tÀrkeÀ, vaikkei jokin Turkuun vievÀ juna nÀillÀ paikkakunnilla lÀhijunien tapaan pysÀhdykÀÀn. Joku Orpo haluaa matkustaa kiertoteitÀ Turkuun.. NÀkee vÀhÀn maisemia.
Just niin. Luotijuna Suomen pÀÀstÀ pÀÀhÀn ja siitÀ pienempiÀ pistoja lÀnteen ja ittÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MiettikÀÀ mitÀ tuollainen luotijuna tekee luonnolle, kun se pitÀÀ joka puolelta suojata, siinÀ jÀÀ hirveltÀ vaellus kesken, kun luotijunarata estÀÀ kulun.
Ei sen enempÀÀ kuin nytkÀÀn, joka tapauksessa nuo olisi rakennettava monilta osin eri tasoon nykyisen liikenteen kanssa.
Aina parempi. SÀÀstyisi huima mÀÀrÀ hiilinieluja jotka nyt tuhotaan tulevan radan alta sekÀ inhimillinen kÀrsimys jÀisi pois kun saisi ihmiset asua omilla asuinpaikoillaan jatkossakin ratalinjan alapuolela.
Tuota vartin nopeampaa varten tuhotaan luontoa ja ihmisten asumukset radan tieltÀ pakkolunastetaan.
Vierailija kirjoitti:
Luotijunaa varten pitÀsi rakentaa omat rateet. Tavalliset junaraiteet eivÀt sovellu.
EiköstÀ ne rakenna nyttenkin tuota antiikkia varten uuden radan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaliforniassa arvio (vuodelta 2023): 275km luotijunaradan rakentaminen maksaisi noin 32,8 miljardia euroa
Eli pariin vuoteen ei makseta työttömyyskorvauksia niin sillÀ kuitattu?
Leikkausten jÀljeen v.2024 työmarkkinatuki ja peruspÀivÀraha yhteensÀ 1,4 miljardia euroa, joten niiden maksaminen pitÀisi lopettaa vÀhintÀÀn 23 vuodeksi.
Siksi ettÀ yleensÀ joku hypnoosissa oleva epÀtoivoinen menee sen eteen? Alkoholit ja muut? Tai siirtÀÀ jonkun pölkyn raiteelle? Ellei se menee miltei maan alla. Ja maan alla voi olla vettÀ.
Aivan liian vÀhÀn ihmisiÀ ja aivan liikaa kustannuksia. Ei kannata oikein millÀÀn mittarilla.
Tampere-Helsinki-vÀlissÀkin samaa haastetta.
Junien pitÀisi liikkua sikakovaa, ettÀ voittaisivat selvÀsti oman auton kÀyttÀmisen siinÀ (aika tyypillisessÀ) tapauksessa, ettÀ lÀhtöpiste ja matkakohde eivÀt ole kumpikaan asemalla.
Jos molemmissa pÀissÀ on varattava bussin/junan odotteluun plus bussimatkaan tms.45 min, tÀstÀ tulee yhteensÀ 1,5 h. Junan pitÀisi kulkea 15 min Turusta ja 45 min Tampereelta, ettÀ se pÀrjÀisi pÀÀstÀ pÀÀhÀn autolle (1:45 tai 2:15)
Koska aika iso osa matkustajista nousee kyytiin ja jÀÀ pois muualla kuin pÀÀteasemilla etenkin Turku-Helsinki vÀlillÀ, ja Suomessa on potentiaalisia maksavia matkustajia noin 120 miljoonaa vÀhemmÀn.