Te, jotka halveeraatte lähihoitaja-tutkintoa!
Kommentit (20)
Kukahan näiden akateemistenkin perseitä pesee, kun se aika koittaa...
Tai päivähoitaja, mitä se semmoinen edes tekee?
mutta haluaisin kyllä kans siihen koulutukseen, josta tullaan akateemikoiksi, HEH;)
Ja mikä on sen alan koulutus? Joku työkkärin kurssi?
Kuinka kaukaa parannat ja mitä? Never heard.
i kun siitä ei ole mitään hyötyä, palkka pysyy samana, pätevyys pysyy samana ja päivähoitajan koulutus on perusteellisempi. toki jos ei mitään koulutusta olisi, pakkohan se olisi lähihoitajan tutkinto hankkia kun ei nykyään muuta ole, päivähoitajan koulutus lopetettiin eu:n takia
Ongelmana on vaan, että lähihoitaja-aines on ihan ala-arvoista. Koulusta valmistuu sellaista porukkaa, joille lukeminenkin on jo vaikeaa ja eivät mihinkään muualle pääsisi. Ja sitten näiden pitäisi suorittaa työtä, joka on raskasta ja vastuullistakin.
Ammatti kunnioitettava, mutta ...perus- ja lastenhoitajien koulutuksen saaneet ammattitaitoisempia ammatin harjoittamisen luvan saatuaan eli valmistuttuaan. Työhän se opettaa. On kuitenkin työkavereille raskasta opettaa kaikki ihan aasta alkaen.
Sh
olen lähihoitaja. Toimin mielenterveyspuolella ja pidän kovasti työstäni ja palkkakin yksityisellä puolella mielestäni ok. Työtäni arvostetaan ja minulla on mahdollisuus kehittää ja kouluttaa itseäni työssäni. Mutta tosi asia on että kun lähihoitajia valmistuu hirveän paljon, ikävä kyllä osa heistä on juuri rimaa hipoen valmistuneita, joilla ei ole mitään kutsumusta työtä kohtaan jotka eivät sitten osaa ja halua edes hoitaa työtään, saati sitten kehittää itseään. Tällä hetkellä minun ei edes kannattaisi lukea itseäni mm. sairaanhoitajaksi, sillä palkka samaa luokkaa ja työ todella palkitsevaa ja antoisaa
Itse arvostan työtäni ja tiedän olevani siinä hyvä. Kutsumuksella sitä teen ja en piittaa tuon taivaallista, mitä jotkut pösilöt siitä ajattelee.
Aika jännä muuten, että ketjuun on ilmoittautunut päivähoitaja ja lastenohjaaja...mielenkiintoista?
Niin ja lähihoitajat, kun tekevät paljon muutakin, kun vaan pesevät pyllyjä.. tyypillisin yleistys.
Kun olin ihan yllättynyt siitä, että lastenhoitajan koulutus on kestänyt vain vuoden.
Ja en halua mitenkään asettaa koulutuksia vastakkain, olisin minäkin aikoinani lähtenyt opiskelemaan ennemmin lastenhoitajaksi kuin lähihoitajaksi, mutta se ei enää ollut mahdollista. Nyt tosin olen koulutukseeni erittäin tyytyväinen, koska suoritin vammaistyön koulutusohjelmaopinnot ja se onkin minulle ihanne työ!
Se koulutusuudistus epäonnistui. En ole samaa mieltä että oppilasaines huonoa vaan koulutus liian laaja, esim vanhustenhoitajaksi aikova joutuu turhaan harjoittelemaan esim päiväkodissa kun ennen opiskeltiin sekin aika sitä vanhustenhuoltoa. Ammatti sinänsä tärkeä. -se päivähoitaja-
ihan tosissaan..
Itse arvostan lähihoitajan ammattia ja koulutusta, mutta olen joidenkin edellisten kanssa samaa mieltä, että monet vähän ajautuvat alalle, joka ei hirveästi kiinnosta. Sääli koska monesti esim vanhuksen kannalta se kaikkein tärkein henkilö.
Ei minunkaan mielestä tämä koulutusuudistus ole välttämättä kovin onnistunut, mutta olen silti ylpeä lähihoitajan tutkinnostani ja koen jopa olevani ihan oikeasti hyvä työssäni :)
Mutta kuten sanottu, valitettavasti joukossa on paljon niitä, jotka saisivat olla ihan kokonaan toisella alalla..
18
Minäkin olen sellaisella alalla. Kaikilla meillä ei ole mahsollisuutta valita mielenkiintoista alaa. Toki, asiallisesti hommansa pitää silti hoitaa.
motivaatiosta ole nimenomaan merkki ammatin arvostuksesta eikä halveksunnasta.
Minulle henkilökohtaisesti ainakin on hirveän paljon tärkeämpää, että minua tai läheistäni hoitava ihminen on halukas tekemään työnsä hyvin ja vastuullisesti, kuin että kaupan myyjä on motivoitunut. Tai melkein mikä tahansa muun alan ihminen.
Sen jälkeen aloittaneet valmistuivat lähihoitajiksi. Jo silloin opettajat kritisoivat koulutusuudistusta ja pitivät sitä vanhamuotoista parempana.
Mutta vika ei suinkaan ole lähihoitajien ja heidän tekemänsä työ on taatusti arvokasta. Ja niissä hommissa ei taida luuserit pärjätä, johan itsetunnonkin on oltava tuplasti paremoi kuin muilla aloilla. On se sen verran paljon parjattu koulutus, tosin ilman lähihoitajien omaa syytä!
Sittemmin olen hankkinut akateemisen koulutuksen, mutta silti voin väittää lh-koulutuksen olleen vaativampi ja parempi. Mainetta mustaa huono koulutuksen taso jossain paikoissa ja valitettavasti osin myös surkea koulutusaines.
josta pienenä unelmoin =)