Pelottaa opiskella lähihoitajaksi
Alalta kuuluu järkyttäviä uutisia. Onko tää ala ollutkin ihan väärä valinta, joka ajaa totaaliseen uupumiseen?
Työmäärä on järjetön, kiitos ja arvostus olematon?
Kysyy opiskelija, jota tulevaisuus pelottaa
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lähihoitaja mutta tuli mieleen että riippuu tietenkin minne haet töihin, esim päiväkoti, palvelukoti, terveyskeskus ym. Tiedän hoitajia jotka tykkäävät työstä.
Tällä hetkellä parhaat työpaikat löytyy yksityiseltä ja yksiköissä joissa asiakkaat maksaa palvelun itse.
Niitä on kyllä todella vähän.
Yksityistä hoitoa vähän? Kyllä sitä alkaa olla jo enimmät puolet jos puhutaan esim vanhusten palveluista ja koko ajan syntyy uusia. Suuri osa tosin kotihoitoa kun ne jotka palvelun itse maksaa ei halua muuttaa palvelukotiin eivätkä halua maksaa kalliista yö hoidosta jota eivät välttämättä edes tarvitse.
Vierailija kirjoitti:
Jos oot superenerginen sähköjänis, niin sopii sulle. Minä en ollut. Olin loppu koko ajan.
Enemmän vaikuttaa kunnollinen pomo, joka ymmärtää, että hoidetaan ihmisiä, ikinä en ole ollut superihminen ja hyvin olen 20v lähihoitajana pärjännyt.
Lähde Norjaan. Siellä teitä(kin) arvostetaan.
Asiaan vaikuttaa moni asia ja yksiselitteistä vastausta ei ole. Asiaan vaikuttaa mm ala mihin suuntaudut, ympäristö, jne...
Itse asun ja olen vanhuspuolella töissä pienellä paikkakunnalla ja teen keikkaa myös terveyskeskuksessa. Ei tämä mitenkään kiireistä ja raskasta ole ja työkaveritkin on kivoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lähihoitaja mutta tuli mieleen että riippuu tietenkin minne haet töihin, esim päiväkoti, palvelukoti, terveyskeskus ym. Tiedän hoitajia jotka tykkäävät työstä.
Tällä hetkellä parhaat työpaikat löytyy yksityiseltä ja yksiköissä joissa asiakkaat maksaa palvelun itse.
Niitä on kyllä todella vähän.
Yksityistä hoitoa vähän? Kyllä sitä alkaa olla jo enimmät puolet jos puhutaan esim vanhusten palveluista ja koko ajan syntyy uusia. Suuri osa tosin kotihoitoa kun ne jotka palvelun itse maksaa ei halua muuttaa palvelukotiin eivätkä halua maksaa kalliista yö hoidosta jota eivät välttämättä edes tarvitse.
Ei todella ole, missähän kuplassa sinä elät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös vuorafirmat on ihan hyvä vaihtoehto. Ja jättää paikoista ne pois joissa ei viihdy.
Ei ole enää. Monet sote-alueet ovat lakanneet käyttämästä vuokrahoitajia, liian kallista. Vuokralääkäreille kuitenkin maksetaan mukisematta.
Miksi pitäisi työskennellä sote alueille?
Joo ja ei. Jos ei ahdista tehdä likaista ja raskasta työtä surkeissa epäsäännöllisissä vuoroissa ja rajoittaa sosiaalisen elämän sinne töihin enimmäkseen niin ihan jees koska on ainakin töitä. Palkka ei kaksinen ole mutta vieläkin huonompia löytyy. En välttämättä alalle lähtisi enää mutta kun tuli lähdettyä niin en minä poiskaan juuri nyt pääse. Työ vaan täytyy pystyä tekemään vähän vasemmalla kädellä koska muuhun ei resurssit ja aika riitä. Ja jos olet kipeä niin heti sairaslomalle, ei tosiaan kannata puolikuntoisena kitkuttaa näitä töitä. Jos ottaa rennon ja sellaisen asenteen et vaan käyt töissä tekemässä vähimmän niin hyvin sitä pärjää.
Tytär on lähihoitaja. Päivätyö päiväkodissa ja lisäksi tekee keikkaa vammaispuolella. Ihan hyville tuloille päässyt ja tykkää työstään. Eikä ole pelkoa että työt loppuisivat.
Pääset valitsemaan työsi. Oikein hyvä ala.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat alan riivinraudat jäävät eläkkeelle ja nuori empaattisempi ja suvaitsevaisempi hoitajasukupolvi tulee tilalle. Työolosuhteet paranevat. Suuri ikäluokka on jonkin ajan päästä takanapäin. Tuleva potilaiden sukupolvi on toivottavasti ja todennäköisesti terveempää, sillä tietoa ravitsemuksesta sekä terveydestä on saatavilla. Sosiaalitukien ansiosta terveellinen ruoka on myös jokaisen saatavilla, jos itse sitä haluaa. Moni sairauksia tunnistetaan ja voidaan hoitaa aikaisemmin ja tehokkaammin kuin ennen. Potilaan näkökulmasta katsottuna alan tulevaisuus vaikuttaa mielestäni valoisammalta kuin nyt.
Ei jeeesus mikä torvi :D vai oliko sarkasmia?
Kyllä ja kyllä. Lisäksi vielä muut, jotka eivät arvosta lähihoitajuuttasi, vaikka olisit opiskellut ahkerasti ja saanut hyvät arvosanat, sekä olet hyvä ja luotettava työssäsi. Esim. sairaanhoitajat katsovat sinua alaspäin.
Jos vasta opiskelet, niin jatka opintoja niin pitkälle kuin pystyt.
Työ sinänsä on kivaa.
Silloin kun itse opiskelin reilu 15 vuotta sitten, oli vielä palvelutaloja, joissa hyväkuntoisia vanhuksia joiden kanssa tehdä töitä, tehtiin paljon viriketoimintaa jne.
Itse tein päivätyön lastenhoito puolella, kunnes uuvuin. Onneksi tuli omat perhevapaat siihen väliin, helpotti vähän. Palasin työelämään. Toimin osa-aikaisena vanhustyössä, oli ihan jees. Vaihdoin paremman sijainnin takia takaisin päiväkotiin. Kaksi vuotta ja työpäivän jälkeen jaksoin enää itkeä. Vaihdoin lopullisesti alaa.
Lähihoitajan työ on jatkuvaa kiirettä ja riittämättömyyden tunnetta. Palkka ei mielestäni kompensoi tätä.
Ehkä jos itseä ei harmittaisi kuinka paljon jää tekemättä ja kuinka huonosti kaiken ehtii tehdä, niin työ olisi ihan jees. Plussana se, että töitä riittää. Yöt, päivät, illat ja viikonloput, ihan niin paljon kuin jaksat tehdä.
Mitä enemmän säädetään työplosuhteet heikommaksi, palkkaus ei nouse ja mitoitukset laskee. Sitä enemmän porukka vaihtaa alaa, saikuttaa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat alan riivinraudat jäävät eläkkeelle ja nuori empaattisempi ja suvaitsevaisempi hoitajasukupolvi tulee tilalle. Työolosuhteet paranevat. Suuri ikäluokka on jonkin ajan päästä takanapäin. Tuleva potilaiden sukupolvi on toivottavasti ja todennäköisesti terveempää, sillä tietoa ravitsemuksesta sekä terveydestä on saatavilla. Sosiaalitukien ansiosta terveellinen ruoka on myös jokaisen saatavilla, jos itse sitä haluaa. Moni sairauksia tunnistetaan ja voidaan hoitaa aikaisemmin ja tehokkaammin kuin ennen. Potilaan näkökulmasta katsottuna alan tulevaisuus vaikuttaa mielestäni valoisammalta kuin nyt.
Miten, kun hoitajamitoitusta kiristetään, joten vähempi määrä hoitajia joutuu selviytymään kasvavasta työmäärästä?
Sote-alueet on kriisissä alibudjetoinnin takia, ja terveyskeskuksia, päivystyksiä lakkautet
Olen 80-luvulla syntynyt ja kurkkuani myöten täynnä suurta ikäluokkaa ja heidän päsmäröintiä, kyykytystä ja ilkeyttä. Kohta, aivan kohta nämä ilkeät haaskat jäävät eläkkeelle ja heistä viimeinkin pääsee eroon. Niin ilkeä, ahne ja saastainen ikäluokka, työelämässä on täytynyt pakosti sietää, onneksi ei enää kauaa.
Vastaus valitettavasti on kyllä molempiin kysymyksiin. Hoitajapula on myös ollut päällä jo niin pitkään, että kuka vaan pääsee sisään ja saa paperit. Vaatimuksia ei juuri ole, parin päivän näytöt jne. Mutta eipä nekään pysy alalla, kun nuorista lähäreistäkin sen jo näkee, ettei työt napostele.
Kela Gold - ja ihminen ei vaella enään murheen laaksossa