Pelottaa opiskella lähihoitajaksi
Alalta kuuluu järkyttäviä uutisia. Onko tää ala ollutkin ihan väärä valinta, joka ajaa totaaliseen uupumiseen?
Työmäärä on järjetön, kiitos ja arvostus olematon?
Kysyy opiskelija, jota tulevaisuus pelottaa
Kommentit (37)
En ole lähihoitaja mutta tuli mieleen että riippuu tietenkin minne haet töihin, esim päiväkoti, palvelukoti, terveyskeskus ym. Tiedän hoitajia jotka tykkäävät työstä.
Pahimmat alan riivinraudat jäävät eläkkeelle ja nuori empaattisempi ja suvaitsevaisempi hoitajasukupolvi tulee tilalle. Työolosuhteet paranevat. Suuri ikäluokka on jonkin ajan päästä takanapäin. Tuleva potilaiden sukupolvi on toivottavasti ja todennäköisesti terveempää, sillä tietoa ravitsemuksesta sekä terveydestä on saatavilla. Sosiaalitukien ansiosta terveellinen ruoka on myös jokaisen saatavilla, jos itse sitä haluaa. Moni sairauksia tunnistetaan ja voidaan hoitaa aikaisemmin ja tehokkaammin kuin ennen. Potilaan näkökulmasta katsottuna alan tulevaisuus vaikuttaa mielestäni valoisammalta kuin nyt.
Älkää opiskelko sille alalle, niin ei tarvitse ihmetellä. Muitakin töitä kyllä löytyy, kun Suomessa kuulemma työvoimapula. Joka alalla. Ainoa hyvä puoli lähihoitajan työssä on se, että töitä saa kuka vaan. Kokeilkaa siis muita aloja ja katsotaan miten käy (tarkoitan, että lähteekö suomalaiset pois Suomesta).
Olen sekä hoitajien märinän puolella, että sitä vastaan, jos ette huomanneet. Olen itsekin työelämässä poikki ja menen työpaikasta toiseen enemmän tai vähemmän aliarvostettuna, mutta sitä se Suomessa on. Harkitsen vakavasti kokeilla siipiäni ulkomailla, ei enää edes kiinnosta kuolenko sinne vai tänne, kiitos hallitus!
Vierailija kirjoitti:
En ole lähihoitaja mutta tuli mieleen että riippuu tietenkin minne haet töihin, esim päiväkoti, palvelukoti, terveyskeskus ym. Tiedän hoitajia jotka tykkäävät työstä.
Tällä hetkellä parhaat työpaikat löytyy yksityiseltä ja yksiköissä joissa asiakkaat maksaa palvelun itse.
Älä pelkää. Itse ole lähäri ja olen kyllä ihan viihtynyt työssäni jo 7 vuotta. Toki riippuu paljon siitä minkälaiseen työympäristöön menet ja mitä työtehtäviä tekemään, jonkin verran on vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmat alan riivinraudat jäävät eläkkeelle ja nuori empaattisempi ja suvaitsevaisempi hoitajasukupolvi tulee tilalle. Työolosuhteet paranevat. Suuri ikäluokka on jonkin ajan päästä takanapäin. Tuleva potilaiden sukupolvi on toivottavasti ja todennäköisesti terveempää, sillä tietoa ravitsemuksesta sekä terveydestä on saatavilla. Sosiaalitukien ansiosta terveellinen ruoka on myös jokaisen saatavilla, jos itse sitä haluaa. Moni sairauksia tunnistetaan ja voidaan hoitaa aikaisemmin ja tehokkaammin kuin ennen. Potilaan näkökulmasta katsottuna alan tulevaisuus vaikuttaa mielestäni valoisammalta kuin nyt.
Miten, kun hoitajamitoitusta kiristetään, joten vähempi määrä hoitajia joutuu selviytymään kasvavasta työmäärästä?
Sote-alueet on kriisissä alibudjetoinnin takia, ja terveyskeskuksia, päivystyksiä lakkautetaan. Hoitoonpääsy on kauempana ja työmatkat kasvavat hoitajillakin.
Asiakasmaksuihin on tulossa korotuksia.
Ei mielestäni näytä valoisalta, ei hoitajan eikä potilaan näkökulmasta.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen maan ilmapiiri on kyllä hyvin paljon suvaitsemattomampaa kuin aiempina vuosina. Ihmiset ovat samanlaisia olivat nuoria tai vanhoja jokainen voi omalla käytöksellään vaikuttaa ilmapiiriin, riivinrautoja on joka ikäisissä.
Ihmiset jostain syystä, tiedosta huolimatta sairastuvat, lihovat ja vanhenevat, terveitä reippaita ei kyllä hoideta, he hoitavat itse itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällä hetkellä parhaat työpaikat löytyy yksityiseltä ja yksiköissä joissa asiakkaat maksaa palvelun itse.
Ei todellakaan löydy, osassa niistä vedetty mitoitus vielä alemmas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valinnanvaraa niissä löytyy. Ja kannattaa valita ne joissa asiakkaat voi valita.
Jos paikkaa ei löydy voi myös työskennellä toiminimellä ja valita ihan itse asiakkaansa ja myös sen kuinka paljon asiakkaita itselleen ottaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä pelkää. Itse ole lähäri ja olen kyllä ihan viihtynyt työssäni jo 7 vuotta. Toki riippuu paljon siitä minkälaiseen työympäristöön menet ja mitä työtehtäviä tekemään, jonkin verran on vaihtoehtoja.
Tämä lähäri (ent. ph) teki vanhustyötä 44 vuotta, enkä vaihtaisi päivääkään pois vaikka aloittaessani ei ollut edes kunnon apuvälineitä.
Jos nyt opiskelisin lähihoitajaksi kiertäisin monia paikkoja sijaisena, ottaisin juuri niitä vuoroja kuin minulle sopii, tekisin juuri niin pitkiä työputkia kuin haluaisin.
Kannattaa etsiä paikkoja joissa on hyvä olla, sellaisia kyllä on.
Myös vuorafirmat on ihan hyvä vaihtoehto. Ja jättää paikoista ne pois joissa ei viihdy.
Jos oot superenerginen sähköjänis, niin sopii sulle. Minä en ollut. Olin loppu koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niitä on kyllä todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten, kun hoitajamitoitusta kiristetään, joten vähempi määrä hoitajia joutuu selviytymään kasvavasta työmäärästä?
Sote-alueet on kriisissä alibudjetoinnin takia, ja terveyskeskuksia, päivystyksiä lakkautetaan. Hoitoonpääsy on kauempana ja työmatkat kasva
Tarkoitan tulevaisuutta, en lähivuosia. Hoidettavien määrä laskee koska väestörakenne muuttuu. Alan suureen kuormittavuuteen vaikuttaa työmäärän, työn raskauden ja työajan lisäksi alan tunnetusti huono työilmapiiri. Huonossa työyhteisössä ei jaksa, vaikka työ muuten mielekästä olisikin. Kenelläpä ei olisi tuttavapiirissa keski-ikäistä tai vanhempaa alanvaihtaja-lähihoitajaa joka tietää muka kaikesta kaiken, ja on tietävinään asiat lääkäriäkin paremmin. Ovat mielestäni usein voimakastahtoisia päällepäsmäreitä niin töissä kuin vapaallakin. Luulevat olevansa empaattisia alan superammattilaisia vaikka monen potilaan ja hoitajan mielestä pilaavat todennäköisesti työyhteisön ilmapiirin. Jyräävät ja väheksyvät usein nuoria hoitajia. Kunhan vuodet kuluu, tulee näiden nuorten empaattisten ammattilaisten vuoro. Ja silloin asiat on toivottavasti paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja hyvinvointialueet eivät ostapaikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Kielitaidottomia työkavereita, entistä huonokuntoisempia potilaita, suurten ikäluokkien aiheuttama kuormitus on vasta alussa ja jatkuu parikymmentä vuotta, hoitajamitoituksen kiristykset, ylityöt, tuplavuorot, palkkakuoppa lukitaan pysyväksi, kiireen vuoksi et pysty tekemään työtäsi niin hyvin kuin haluaisit, lähihoitajien jatkuva haukkuminen ja pilkkaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sote-alueet on kriisissä alibudjetoinnin takia, ja terveyskeskuksia, päivystyksiä lakkautet
Vuodet kuluu, jos nyt opiskelee on parin vuoden päästä työssä, en osaa nähdä ihmisluonnon muuttumista parin vuoden sisällä.
Tuo tunnetusti huono ilmapiiri on myytti, jota halutaan kertoa, se ei ole sen huonompi kuin millään muullakasn alalla, sitä lietsoo usein hätääntynyt omainen tai potilas joka kuvittelee, että hoitaja on palvelija.
Vierailija kirjoitti:
Myös vuorafirmat on ihan hyvä vaihtoehto. Ja jättää paikoista ne pois joissa ei viihdy.
Ei ole enää. Monet sote-alueet ovat lakanneet käyttämästä vuokrahoitajia, liian kallista. Vuokralääkäreille kuitenkin maksetaan mukisematta.
Sinä vastasit itse, siihen mitä kysyit.