Minkä verran opettaja voi viettää oppilaiden (yläkoulu) kanssa vapaa-aikaa?
Esim. mennä viikonloppuna kävelylenkille hieman yksinäisemmän oppilaan kanssa?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Sitä voi kysyä lapsen vanhemmilta. Mä en antaisi lupaa siihen.
Okei
Jos ei opeta oppilasta niin riittää, että on 16,0001 vuotias.
Mielestäni ei ole soveliasta, että opettaja viettää vapaa-ajallaan aikaa oppilaan kanssa, vaikka tarkoitusperät olisivatkin hyvät.
Meillä pelaa teinit (toinen yläkoulussa ja toinen lukiossa) yhden ehkä 35 v opettajansa kanssa netissä jotain videopelejä. En ole nähnyt asiassa mitään kummallista.
Ei yhtään. Piste. Työ- ja vapaa-aika erikseen. Vaikka olisit miten rehellisen empaattinen, joudut ongelmiin.
Häh? Ei opettajalla voi olla tällaista spesiaalisuhdetta oppilaaseen. Korkeintaan sen jälkeen, kun oppilas ei enää ole opetuksessa. Eikä ope voi kenenkään ystävyysongelmia ratkaista.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei opeta oppilasta niin riittää, että on 16,0001 vuotias.
Ei ole mistään seksuaalisesta todellakaan kyse
Mitään yksityisiä kävelylenkkejä tms. ei ole sopivaa tehdä. Yhteinen (ryhmä) harrastus on juuri ja juuri sopivuuden rajoissa.
Tiedän, että tällaista pidetään outona, mutta en ymmärrä miksi. Toki ryhmädynamiikkaan saattaa vaikuttaa jos opettajalla on erityinen suhde yhteen oppilaaseen.
Opettaja nimensä mukaan opettaa. Vain harrasteryhmien vetäminen on ok koulun ulkopuolella. Muuten ei pidä viettää oppilaiden kanssa aikaa.
Sanoisin, että ei kannata. Siinä tulee väärinymmärryksiä.
Joku joukkuelaji tms. on eri asia. Kahden kesken ei ole hyvä.
Ei ole soveliasta ehdoin tahdoin rakentaa henkilökohtaista suhdetta opettajan ja oppilaan välille.
Opettaja vastaa:
Oppilaiden kanssa ei voi viettää yhtään aikaa koulun ulkopuolella.
Missään tilanteessa.
No mikäs siinä? Itse pelailin jalkapalloa ja jääkiekkoa poikasena aikamiesten kanssa ja kyllä siellä pari opettajaanikin oli mukana.
Vierailija kirjoitti:
No mikäs siinä? Itse pelailin jalkapalloa ja jääkiekkoa poikasena aikamiesten kanssa ja kyllä siellä pari opettajaanikin oli mukana.
Tuossa tapauksessa ne aikamiehet olivat sopineet peleistä keskenään ja sinun nyt sitten annettiin tulla mukaan joukon jatkoksi. Olisi aivan eri asia, jos olisit sopinut yhden aikamiehen kanssa pelejä kahden kesken. Se olisi ollut täysin sopimatonta.
Tämän päivän maailmassa olisi hullu ja erittäin riskipitoinen hanke alkaa jonkun oppilaan henkilökohtaiseksi kaveriksi vapaa-ajalla, riippumatta siitä kuinka hyvää tarkoittava ajatus olisi taustalla.
Sitä voi kysyä lapsen vanhemmilta. Mä en antaisi lupaa siihen.