Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksin asuvat, paljonko teillä jää pakollisten menojen jälkeen joka kk?

Vierailija
11.04.2024 |

Paljonko jää kuukausittain rahaa pakollisten menojen jälkeen, siis asumiskulut, pakolliset vakuutukset, sähkö, vesi, lainat. Paljonko jää ruokaan, lääkkeisiin, muihin menoihin, säästöön jne? Elätätkö vain itsesi, vai onko sulla vielä lapsia tai lemmikkejä joihin pitää sama raha riittää?

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakolliset laskut noin 700e kuussa, siihen päälle ruoka, hygienia yms. Jäljelle jää näiden jälkeen useita tuhansia, suurimman osan  sijoitan. Lapseton sinkku.

Vierailija
42/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ap:n "pakollisten menojen" määritelmä on mielestäni outo.

Kyllä minusta esimerkiksi ruoka ja lääkkeet ovat ihan pakollisia menoja, jos meinaa hengissä pysyä, eivät mitään ylimääräistä huvia.

Yleensä puhekielessä käytetään termiä pakolliset menot niin sanotuista kiinteistä kuluista, jotka eivät juurikaan vaihtele kuukausittain. Ruoka- ja lääkekulut eivät siksi kuuluu näihin. Suurin osa ihmisistä ei tarvitse joka kuukausi lääkkeitä pysyäkseen hengissä.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön sinkkunainen. Noin 150 e jää käteen, josta ruuvat ja hygienia ja vaatteet.

Vierailija
44/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo ap:n "pakollisten menojen" määritelmä on mielestäni outo.

Kyllä minusta esimerkiksi ruoka ja lääkkeet ovat ihan pakollisia menoja, jos meinaa hengissä pysyä, eivät mitään ylimääräistä huvia.

En edes muista, koska olisin viimeksi ostanut lääkkeitä. Ei kaikilla ole vakituista lääkitystä. Ruokamenot taasen vaihtelevat niin paljon, ettei niitä ole järkeä laske pakollisiin. Vähintäänkin teorian tasolla itse pärjäisin kuukauden ostamatta kaupasta mitään, koska minulla on pakastin ja kuvakaappi täynnä ruokaa. 

Vierailija
45/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

1475 € jää kaikkien kulujen (ASO-asumisen kulut, sähkö, ruoka, polttoaine, netti, vakuutukset ja ajoneuvovero) jälkeen. Asun kissan kanssa. 

Vain lomia, vaatteita, kauneuden hoitoa ja yllättäviä menoja (auton korjaus ym.) ei ole huomioitu. 

Tosin nyt teen 80% työaikaa niin käteen jää väliaikaisesti 1000 €.

Vierailija
46/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyrin siihen, että vähintään 1000€ menee joka kuukausi säästötilille. Laitan sinne kaiken ns. ylimääräisen, joka jää asumis-, ruoka yms. säännöllisten kulujen jälkeen. Palkkani on vähän päälle 2300€. 

Vierailija
47/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 1600€ jääkuukaudessa muuhun. Velaton omistusasunto, josta yhtiövastike noin 250€/kk, sähkö noin 30€/kk, kotivakuutus kerran vuodessa noin 250€ eli noin 20€/kk. Yksi kissa. 

N56

Vierailija
48/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokran, sähkölaskun ja puhelinlaskun jälkeen jää noin 200 euroa, josta maksan ruokakulut. Jäin juuri työttömäksi ja olen omaa typeryyttäni velkaantunut ja näihin velkoihin menee noin 460 €/kk. Harmittaa tosi paljon, että näin on käynyt. Yritän etsiä työtä ja olen nyt lopettanut kaikki ylimääräiset kulut, matkakortin siinä säästin 55 €/kk, kun työttömänä ei ole pakollista tarvetta mennä mihinkään, ruokakauppoja minulla on onneksi 3 hyvää vaihtoehtoa 1,5 km:n päässä ja noin 5 km:n päässä sitten Prisma ja Citymarket. Onneksi on myös pyörä niin voin myös pyöräillä nyt kun lumet on sulaneet. Ei ole enää mitään Netflixiä ym. ainoastaan kotivakuutus on.

Tilanne tuntuu kyllä tosi toivottomalta, mutta jotenkin yritän selvitä.

Vierailija
49/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä yritys, Purra. Et ikinä saa tietää paljonko olisi varaa leikata!

Vierailija
50/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 1200-1500€ jää.

Vierailija
51/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki menee mitä tulee, ehkä 50 € voi joskus jäädä. Olen pienipalkkaisessa työssä josta olen välillä ollut lomautettunakin. Asun onneksi yksin, lapset muuttaneet jo pois.

Vierailija
52/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 1600€ jääkuukaudessa muuhun. Velaton omistusasunto, josta yhtiövastike noin 250€/kk, sähkö noin 30€/kk, kotivakuutus kerran vuodessa noin 250€ eli noin 20€/kk. Yksi kissa. 

N56

Kannattaa yksin elävän ikäihmisen säästää ja sijoittaa. Hoivakulusi tulevat olemaan jäätävät.

Vierailija
53/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hylkäsin intersektionaalisen feminismin, annoin siili tukan kasvaa ja otin kasvoista korut pois. Löysin perinteisen miehen, elämänlaatu ja perheen yhteinen tulotaso on aika hyvä, jää jotain säästöönkin. Sitä on ihminen ollut tyhmä. Uskossa en sentään vielä ole mutta mies uskoo. Miettinyt kyllä asiaa. Käteen jää noin 800€/kk säästöön. Yksin aktivisti elämässä tein pätkätöitä ja kelan tuilla, se oli kädestä suuhun.

Vierailija
54/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee rahaa 3100 e. Tämä summa on palkka, elatusmaksut ja lapsilisät. Osa lapsista ei saa enää lapsilisää, tai elatusmaksuja. Yksi aikuinen ja 4 teiniä, osa jo täysi-ikäisiä.

Menot koostuu: euroa/kuukaudessa

Laina: 650

Bensa 300

Puhelimet, netti: 130

Sähkö: 150-400

Vesi: 70

Jätehuolto: 20

Lääkkeet: 100

Ruokakauppa: 500-800

Tähän sisältyy pesuaineet,vaatteita, ym  mitä nyt marketista saa. Summa vaihtelee pakastimen sisällön, ja ennenkaikkea käytettävissä olevan rahamäärän mukaan. 

Erilaiset vakuutukset, kiinteistövero, ajoneuvovero ym tulee vielä lisäksi. Näihin menee useita satasia, kun laskut tulee. Vaatteita ym ei osteta kuukausittain. Lisäksi on kaikenlaista kodin- ja pihantarviketta, jota pitää välillä uusia. Auton huolto ja katsastus ym.

Lisäksi lapsille pitää antaa käyttörahaa. Isoja summia ei ole annettavaksi, mutta parikymppiä silloin tällöin pystyn antamaan. Monen lapsen kanssa sekin tekee äkkiä satasia. 

Kuluja kyllä riittää. 

Kaikki menee, mitä tulee, ja varmasti en edes muistanut listata kaikkea. 

Säästöön ei jää mitään. Kun jotain säästyy, se menee pian johonkin isompaan laskuun. 

Vierailija
55/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N56

Kannattaa yksin elävän ikäihmisen säästää ja sijoittaa. Hoivakulusi tulevat olemaan jäätävät.

Säästöön meneekin 1000€/kk. 

N56

Vierailija
56/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

96€. Olen kuntoutustuella eli määräaikaisella eläkkeellä. Olen nyt saanut säöstöni käytettyä, eli ei muuta kuin toimeentulotukea hakemaan.

Vierailija
57/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

46,78 euroa tässä kuussa lääkkeiden oston jälkeen

Mitä tuloja sinulla on?

Vierailija
58/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jotain 300 euroa, jolla ostan ruokaa. Ja muutakin, jos rahat riittävät.

Vierailija
59/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitusko se siellä kyselee.

Vierailija
60/73 |
11.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jääsellainen 1800 euroa. Siitä tosin autoon ja sen lainaan menee vielä iso osa, mutta en nyt laskenut niitä pakollisiksi kuluiksi kun täällä julkinenkin kulkee. Ei vain kovin kätevästi työpaikalle, eikä varsinkaan jos haluan lähteä sukulaisvierailuille. Yksi lemmikki elätettävänä. Säästöihin menee kuukaudessa 500 euroa, normaaliin elämiseen ei noiden jäljiltä jää mitään kulutusjuhlasummia, mutta oma on valintani.