Miksi atooppinen iho-oireilu pahenee ulkomailla?
Mulla ei ole Suomessa koskaan ollut silmien ympärillä punoittavaa atooppista oireilua.
Asun osittain Itävallassa. Oireet silmien ympärillä alkavat aina lähes välittömästi, kun tulen tänne ulkomaille.
Mistähän voisi johtua?
Ei liity mitenkään vuodenaikaan, koska ympäri vuoden on ollut reissailua. Kämpällä ei ole myöskään ollut merkitystä, sillä olen vaihtanut asuinhuoneistoa useasti ulkomailla (yhdessä kämpässä oli selvästi hometta, nykyisessä ei ole). Olen hyvin siitepölyallerginen, mutta allergiaoireita minulla ei noin muutoin ole täällä ulkomailla läheskään niin paljon kuin Suomessa on (koivu kaikkein pahin). Täällä en siis oikeastaan edes käytä allergialääkkeitä.
En käsitä, että miksi täällä joudun vetämään silmiin oikein kunnon pahenemisvaiheessa olevan atopiaoireilun rasvat. Ilman ei selviä ja miedot voiteet ei todellakaan riitä.
Kommentit (7)
Veikkaisin myös pesuaineita ja veden(kloori)pitoisuutta. Itselläkin hetkellisesti iho alkaa oireilla ulkomailla kunnes tottuu. Kaikki pesuaineet muualla kuin Suomessa on paljon vahvemmin hajustettuja ja peseviä ja herkempi iho alkaa oireilla helposti niistä.
Käytän tyrnikapseleita ja tyrnisuihketta silmiin tilapäisesti helpottamaan. Voi hiukan auttaa muillakin.
Vahvat desinfiointiaineet tosiaan ärsyttävät, kloori ja muut.
Suihkuvesi! Mua se ainakin ärsytti Turkissa lomalla kun ei päässyt pesemään aurinkoihottumaista ihoa heti. Vasta takaisin kotona helpotti vaikka oli antibioottivoiteet ym mukana
Kosketusallergia jollekin paikalliselle kasville.
Aivan! Täällä tuo vesi tekee hallaa hiuksillekin, miksipä ei siis ihollekin :(
ap
Veden laatu. Ulkomailla on usein vesi hyvin kovaa.
Pyykkien pesuaineet?