Onko aineopettajahaussa merkitystä suosittelijoila, esim entisillä esimiehillä?
Tai yleensäkin, jos hakee opettajan virkaa, onko suosittelijoille tarvetta?
Kommentit (9)
Ja sori: aineenopettaja ja suosittelijoilla
ap
Ei niille suosittelijoille aina edes soiteta mutta tuleehan siitä hyvä kuva hakijasta kun näkee, että joku on valmis suosittelemaan. Tässäkin on tietysti eroja rehtoreiden suhteen. Itse soitan silloin tällöin jos olen kahden vaiheilla kenet palkkaisin. Olen töissä pienessä kaupungissa ja hakijoita ei paikkoihin ei ole paljoa eli yleensä max 10 hakijaa. Isossa kaupungissa rehtorina toimiva kollega sanoi, että hän pitää sitä hyvänä merkkinä jos suosittelijana on nykyisen koulun esihenkilö. Itse ajattelen tästä niin, että kaikki eivät ole halunneet nykyisessä paikassaan kertoa hakevansa töitä muualta joten en arvota hakemuksia sen perusteella onko nykyinen reksi suosittelijana vai ei.
Kuntarekryn kautta haettaessa on hakemukseen useimmiten lisätty kohta, jossa lukee "Mahdolliset suosittelijat ja heidän yhteystietonsa". Jo monta vuotta hakemuksia tehneenä olen tulkinnut sen niin, että kohdan voi jättää tyhjäksi, mutta se saattaa korostaa lyhyttä tai olematonta työkokemusta, ei siis välttämättä hyvä juttu hakijan kannalta. Ymmärrän kyllä senkin, että jos haluaa hakeutua pitkäaikaisesta työpaikasta muualle, mutta ei vielä tuoda asiaa esille, ei uskalla suositusta esimieheltään pyytää. Kun valmistuin, suosittelijoita ei kyselty eikä rekrytointitilaisuuksissakaan annettu tähän asiaan mitään vinkkejä. Kun Kuntarekry perustettiin ja hakemuslomakkeissa usimmiten oli tuo kohta suosittelijoille, olin hetken vaikeuksissa, kun kolmessa edellisessä työpaikassani oli esihenkilö sittemmin vaihtunut. Kirjoitin selitykseksi, että aiemmat esihenkilöt ovat toisissa tehtävissä. En tiedä, onko rekrytoiva esimies oikeasti koskaan soittanut suosittelijoille.
Olen aina laittanut, mutta koskaan ei ole heille soiteltu. Sain nykyisen paikan, vaikka en laittanut silloista esimiestä suosittelijaksi. Harva kai haluaa tehdä numeroa siitä, että etsii muita töitä.
Opettajista on niin kova pula ap, että tuskinpa cv:stä katsotaan mitään suosittelijoita saati niille soitetaan.
Suosittelijoilla voi erottua muista hakijoista. Ei ole pakko olla esihenkilö, voi myös olla työpari, kollega tmv.
Suosittelijoita tärkeämpää on kuitenkin panostaa hakemukseen, että kirjoittaa oikeaoppisesti ja olennaisia asioita työn kannalta. Onnea hakuun!
Vierailija kirjoitti:
Suosittelijoilla voi erottua muista hakijoista. Ei ole pakko olla esihenkilö, voi myös olla työpari, kollega tmv.
Suosittelijoita tärkeämpää on kuitenkin panostaa hakemukseen, että kirjoittaa oikeaoppisesti ja olennaisia asioita työn kannalta. Onnea hakuun!
Kiitos vinkeistä. Mitä vinkkejä annat haastatteluun?
Up