Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka monella on eläke-, säästö- tai sijoitusvakuutus??

Vierailija
20.01.2007 |

Itse olen miettinyt eläkevakuutuksen ottamista ja juuri aloin netistä etsiä tietoa moisesta... Nyt olen sit aivan pihalla tarjolla olevista vaihtoehdoista :(

Miten suuripiirteisesti eroavat pankkien, vakuutusyhtiöiden tai muiden (esim. aleksandria) tarjoamat sijoitusratkaisut? Minulla henkivakuutus ja pojalla henki/säästövakuutus Henki-Sammossa, kannattaisikohan ensin kysäistä sieltä... Älkää pitäkö hölmänä, en vain ole yhtään perehtynyt mm. sijoitusrahastoihin?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisen prosentin mukaan siis 28%. Rahastosäästäjä taas maksaa veroa vain mahdollisesta voitosta mitä sijoitukset ovat tuoneet. Kumpi sitten on parempi ja millaisia laskelmia on tehty, en tiedä. Itsellä on kuitenkin tuo eläkevakuutus otettu joskus hetken mielijohteesta.

Vierailija
2/6 |
20.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi säästän rahastoihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vertailuun myös Elinan sijoitusvakuutus: http://www.elinapl.fi/sijoituspalvelut/sijoitusvakuutus

Vierailija
4/6 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Elina vielä olemassa?

Minua pyydettiin yritykseen töihin vuosia sitten. Hieman ennen sopimuksen allekirjoittamista yhteydenpito päättyi firman puolelta kokonaan. Puheluihini tai viesteihini ei vastattu. Jäi mielenkiintoinen käsitys yrityksestä.

Vierailija
5/6 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Tutkin noita asioita joskus ja totesin, että nuo ovat kallista ja ennen kaikkea hankalaa pankin kanssa naimissa olemista. Säästän rahastoon, asuntoon ja lisäksi minulla on vähän osakkeita ja noista on tarkoitus saada pitkällä tähtäimellä sen verran hyvä pesämuna, että aikanaan voi jäädä huoletta eläkkeelle.  

Vierailija
6/6 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli eläkevakuutus, mutta kun ehdot taas muuttuivat, irtisanoin sen. Säästösumma oli tyyliin 60 euroa /kk, mitä en ole maksanut edes joka kuukausi. Silloin kun avasin sen, tilanne  ehdoissa ja minulla oli vallan toisenlainen kuin nyt. Alunperin tarkoitus oli jäädä pois töistä 58-veenä, mutta valtiohan muutti niitä jokunen vuosi taaksepäin. Mietin asiaa, ja totesin että koska mulla on monta sukulaista kuollut kohta eläkkeelle jäätyään, niin en voi mitenkään olla varma, näenkö koko eläkettäni ikinä vai jääkö se eläkeyhtiön taskuun kokonaan tai osittain (jos eläkettä ehtii alkaa nostaa ja sitten kesken sen kuolee, niin rahat jää firmalle). Lisäksi sen verotus on aika raju, kun menee pääomatulon mukaan.

Se mitä ehdin säästää ennen ikärajan muuttumista, olisi mennyt ansiotuloveron mukaan, mutta siihen mennessä ei kovin paljon ehtinyt kertyä. Kertynyt summa oli muutama hassu tonni ja valtio nappasi puolet veroja, mutta saanen kai osan takaisin veronpalautuksena. Minulla on metsäpalsta ostettuna ja yksi sijoitusasunto, taidan aikanaan saada siitä  paremman tuoton, kuin eläkevakuutuksesta + että jos heitän lusikkani kaivoon, niin lapset takuulla perii - edes metsän maapohjan ja asunnon arvon.

Kannattaa miettiä, olisiko rahasto tai osakesäästäminen eläkerahastoa viisaampaa. Minusta eläkerahasto on aika hämärä, koska et voi mitenkään vaikuttaa, missä rahasi makaavat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä viisi