Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ensiasunnon osto yli 40-vuotiaana ???

Vierailija
04.04.2024 |

Kannattaako 45-vuotiaana enää ostaa Helsingistä perheasuntoa ensiasunnoksi (tarkoitus n parin vuoden päästä). Pesämunaa ei ole muuta kun ennakkoperintö n 100k, hyvällä tuurilla enemmän.

Toiveiden mukaista asunisoikeusasuntoa emme ole saaneet, koko ikäni asunut perheeni kanssa vuokralla mutta asunto ei vasta toiveitani (ei ole parveketta) ja kaipaan hirveästi muuta. 

Onko enää järkeä? Laskeeko esim uudiskohteiden hinnat pari  vuoden päästä (korot korkeat joten pakko on hintojen laskea?)?? 

Tarkoitus ei ole maksaa lainaa pois vaan vaihtaa asunto pienempään viimeistään n 8-10v päästä kun esikoinen on täyttänyt jo 20 ja luultavasti muuttanut pois.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tähän ole yhtä oikeaa tuskin väärääkään vastausta.  Itse olen aina asunut vuokralla. koska se on ollut kaltaiselleni akateemiselle pätkätyöläsielle, perheettömälle vuosia sinkkunaeläneelle fiksuinta. 

Olen monta kertaa kohdannut täällä kirjoituksia, joissa kirjoittaja ei pysty lainkaan ymmärtämään miten vuokralla asuminen voisi koskaan olla kannattavaa ja fiksua, jota perustelee mm. sillä kuinka omansa voi aina milloin tahansa myydä pois ja vuokralla asuessa maksaa aina jollekulle toiselle. 

Osa jopa kokee, että olisi mahdollsita myydä voitolla tai saada vähintään omansa pois. - Itse en usko tällaiseen arvonnousuun.

Enemmän koen tai olen kokenut, että "oma" , joka itselläni olsi tarkoittanut huomattavaa pankkilainan ottamista olisi sitonut ja hankaloittanut liikkumistani.

Mutta ehkä paino sanalla ehkä tilanne olsi (ollut) toinen, jos minulla olsi ollut mahdollisuus ostaa mahd oma ja mieluisa asuntoni joltain erityiseltä ja arvosteltu alueelta, muttei sellainen ole ollut mahdollista, koska oma palkkani on ollut siihen "liian pieni", jotta olisin voinut ostaa itselleni mieluisan asunnon.    

Vierailija
2/3 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni osti äskettäin asunnon ja on jo yli 50v. Saa sopivasti maksettua lainan pois kun pääsee eläkkeelle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
04.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta lähipiiristä tiedän kaksi avioparia, jotka ostivat ensiasunnon 50 v. Kaikki heistä kyllä tienaavat ihan hyvin. Katsoivat, että vuokrat nousivat jo sille tasolle, että sillä rahalla maksavat omaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan