Miten idättää chilin taimenet?
Kommentit (14)
Tältä vuodelta on jo myöhäistä, mikäli haluat myös satoa.
Taimenta kasvatetaan jonkin verran Suomessa sekä lähialueilla, kuten Ruotsissa ja Tanskassa. Kasvatus tapahtuu pääosin verkkoaltaissa.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmassa osassa lajikkeita kyllä. Mutta jotkut vielä ehtii. Ja ehkä hyväkin aika, kun valoa on tarpeeksi, niin eivät turhaan veny vain pituutta. Esikasvatus kestää lajikkeesta riippuen 2-4 kk.
Vierailija kirjoitti:
Asiallisia vinkkejä kiitos
Ne on siemeniä joita idätetään, taimia kasvatetaan.
Siemenet peitetään mullalla ja kastellaan. Itää nopeammin lämpimässä, esim. kylpyhuoneen lattialla tai patterin päällä. Kun taimessa on muutama lehti, istutetaan yksitellen ruukkuihin. Lannoitetaan vasta kun ovat juurtuneet ja lähteneet kasvamaan. Tykkää auringonpaisteesta päivisin.
Istutetuiksi kasvatetut taimenet istutetaan elämään vapaana haluttuun vesistöön. Ruokakalaksi kasvatettu taimen ei ole tarkoitettu istutuksiin, vaan istutettavat taimenet kasvatetaan ruokakaloista erillään. Istutettu taimen on eväleikattu ruokakalaksi kasvatettu taimen ei ole eväleikattu, koska sitä ei ole koskaan istutettu.
Jos ei ole kasvihuonetta tms. tilaa, missä olisi tarpeeksi valoa, voi olla hyvä idea ostaa muutama taimi kaupasta.
Kannabis idätetään aluksi peräsuolessa.
Chilin taimet (ei taimenet) laitetaan alulle jo tammikuussa. Kannattaa ostaa valmiit taimet.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itse aina idätän helmikuussa. Psyk.sh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep. Itse aina idätän helmikuussa. Psyk.sh.
Minä taas maaliskuun alussa. Filosofian maisteri.
Taimen, taimenet
Taimi, taimet