Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä ihmettä Suomessa on tapahtunut viimeisen 20 vuoden aikana?

Vierailija
02.04.2024 |

Ennen tiet oli pääosin hyvässä kunnossa. Kadut hiekoitettiin kun oli liukasta. Terveyskeskuksessa kohtasi lääkärin eikä terveydenhoitajaa. Ei ollut kouluampumisia. Juustoakin laitettiin leivän päälle ihan tavan duunariperheessä. Loistettiin pisa-testeissä. Kaduilla oli turvallista. Junassa uskalsi jättää tavarat vartioimatta kun lähti ravintolavaunuun. Taskuvarkaita ei ollut. Taksikuskit kuin myös poliisit olivat luotettavia. Miehet oli miehiä. Naiset oli naisia.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ilmeisesti niin nuori, ettei muista 80-luvun kouluampumisia, 90-luvun lama-aikaa jne. Kuvittelee siksi, että "ennen" elettiin jossain auvoisessa onnellassa, jossa ei ollut mitään ongelmia. 

No ei silloin ainakaan suomalaiset "syöneet"  omiaan samalla tavalla kuin nykyään! Nykyään ollaan ahneita ja kateellisia minä-minä ihmisiä! Kasvatuksen tulosta, oma sukupolveni on kasvattanut lapsensa siten, että kaikki mitä lapset halusivat, niin se saatiin (sivusta seuranneena huomasi).  Nyt aikuistuneena noin kasvatetut ihmiset haluavat itselleen kaiken, viis muista!

Googlapa vuosi 1918 ja lue, mitä silloin tapahtui. Saatat ehkä hahmottaa jotain. 

Vierailija
42/53 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut viimeiset 20+ vuotta ulkomailla ja käväistessäni äskettäin Suomessa tunsin olevani jonkinlaisessa rinnakkaistodellisuudessa. Muistan yhä Suomen sellaisena kuin se oli 20+ vuotta sitten. Ei kai Suomessa nykyisin oikeasti ole tällaista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap on ilmeisesti niin nuori, ettei muista 80-luvun kouluampumisia, 90-luvun lama-aikaa jne. Kuvittelee siksi, että "ennen" elettiin jossain auvoisessa onnellassa, jossa ei ollut mitään ongelmia. 

No ei silloin ainakaan suomalaiset "syöneet"  omiaan samalla tavalla kuin nykyään! Nykyään ollaan ahneita ja kateellisia minä-minä ihmisiä! Kasvatuksen tulosta, oma sukupolveni on kasvattanut lapsensa siten, että kaikki mitä lapset halusivat, niin se saatiin (sivusta seuranneena huomasi).  Nyt aikuistuneena noin kasvatetut ihmiset haluavat itselleen kaiken, viis muista!

No ei se muiden vika ole, jos sinä olet kasvattanut lapsesi noin. Älä kuvittele, että kaikki ovat yhtä kädettömiä kuin sinä. Ja perehdy maasi historiaan äläkä öyhötä. 

Vierailija
44/53 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut viimeiset 20+ vuotta ulkomailla ja käväistessäni äskettäin Suomessa tunsin olevani jonkinlaisessa rinnakkaistodellisuudessa. Muistan yhä Suomen sellaisena kuin se oli 20+ vuotta sitten. Ei kai Suomessa nykyisin oikeasti ole tällaista?

Hyvin on sulla aika kullannut muistot siellä ulkomailla. Niin tuppaa käymään, kun on jostain paikasta pois pitkään. Muistaa vain hyvät puolet ja unohtaa sen arjen, johon kuului myös paljon ongelmia. 

Vierailija
45/53 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on siivottu pois keskiluokkaa. Pala kerrallaan. ;)

Tarvitaan se häviäjäväki vallankumousta agitoimaan. Eivät tyytyväiset itsensä elättävät ihmiset tuollaisesta haaveile. Kokoomusko tätä luokkaraivoa tietoisesti rakentaa vai mikä idea? Onko jo jossain päätetty kansalaispalkka, eli enemmistö köyhiksi ja "toteuttamaan itseään". Miettikää huolella, mistä haaveilette. Käyn työssä niin kauan kuin mahdollista, vaikken sillä rikastu. MIksi minun pitäisi rikastua? Pääasia että elämiseni on mukavampaa ja vapaampaa kuin valtion ylläpitämänä joutilaana orjakarjana.

Vierailija
46/53 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Sä olet vaan niin kännissä, että näet harhoja. 

Vierailija
47/53 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeisto on pikku hiljaa hallituksessa istuessaan myynyt valtion omaisuutta ja firmoja ulkomaille. Saadut rahat sijoitettu huonosti, eivätkä yritykset enää maksa verojaan Suomeen, jos edes tänne jäävät. Eläkeläisten määrä suhteessa nuorempiin on suurin ikinä, heillä on suuremmat eläkkeet kuin ikinä, ja määrä ja summa vain kasvavat. Työ- ja kansaneläkkeet veivät vuonna 2023 36,7 miljardia euroa, kun valtion kulut olivat 77,6 miljardia. Eläkkeistä vain pieni osa tulee rahastoista ja valtion budjetista, suurin osa suoraan palkoista työeläkemaksuina. Lisäksi vanheneva väestö käyttää paljon terveydenhuoltoa, ja lääketiede on kehittynyt, mutta ei halvempaan suuntaan.

Vierailija
48/53 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googlapa vuosi 1918 ja lue, mitä silloin tapahtui. Saatat ehkä hahmottaa jotain. 

Kerro miten vuosi 1918 on verrannollinen 1980 ja 1990- lukuihin?!

Vierailija
49/53 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei se muiden vika ole, jos sinä olet kasvattanut lapsesi noin. Älä kuvittele, että kaikki ovat yhtä kädettömiä kuin sinä. Ja perehdy maasi historiaan äläkä öyhötä. 

Osuiko? ;)  Kuten kirjoitin, "sivusta seuranneena huomasi".   En ole lisääntynyt, jos olisin, en todellakaan olisi lasta noilla metodeilla kasvattanut.

Vierailija
50/53 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmetellyt miten tiet voivat olla niin huonossa kunnossa ympäri Suomen? Jopa niin huonot että auton renkaat hajoavat. Julkista terveydenhuoltoa on ajettu myös alas. Tuntuu että Suomi taantuu ja on taantunut monella muullakin saralla vuosien saatossa.

Vierailija
51/53 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties EU syypäänä?

Itse en aikaa ennen EUta muista, kun en muista edes markkojakaan; mutta se mitä olen täällä palstalla lukenut ja oikeassa elämässä muiden kokemuksia kuunnellut, vaikuttaa vahvasti siltä, että nimenomaan se EU on juurisyy näille ongelmille. Ei enää aidosti kansallisvaltioita Euroopan sisällä vaan liittovaltion osavaltioita. Lähinnä Keski-Euroopan nukkeja

Vierailija
52/53 |
02.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä muutos tapahtui todella nopeasti. Olin poissa vain vuoden ja järkytyin ihan samalla tavalla. Tuntui etten edes ole Suomessa, oli kuin olisi saapunut Neuvostoliittoon, tai ainakin kuvitelmaani siitä. 

Vierailija
53/53 |
30.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nii i

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme