Oletko toiminut periaatteesi/arvojesi takia niin, että olet saanut itse seurauksena haittaa?
Siis, olisi mielenkiintoista kuulla esimerkkejä. Tilanteista, joissa olet päätynyt toimimaan niin, että olet itse saanut toimintasi seurauksena haittaa, ja ollut ehkä tästä haittariskistä jo ennakkoon tietoinen. Mutta toimintasi on juontunut jostain periaatteestasi/arvostasi/eettisestä normista, jota haluat toteuttaa.
Esimerkiksi oletko nostanut jossain yhteisössä esille jonkin mielestäsi väärän toimintamallin, vaikka olet tiennyt että tästä koituu sinulle haittaa?
Tai oletko vaikka noussut puolustamaan jotain ihmistä, vaikka se on aiheuttanut sinulle haittaa?
Tai muuta vastaavaa?
Kommentit (11)
Kyllä, olen puolustanut heikompia ja joutunut kärsimään siitä itse. Siltikään en ole luopunut tästä periaatteesta.
Irtisanoin itseni minun arvojeni vastaisesta työpaikasta - karenssia paukkui.
Monesti.
Esim. kertoessani kristinuskostani tietäen että joidenkin silmissä se laskee imagoani.
Pysyessäni pitkässä avioliitossani myös huonoina aikoina. Olen joutunut kohtaamaan esim. henkistä ja taloudellista väkivaltaa. Ajan myötä tilanne on saatu parantumaan muttei täydellistä ole vieläkään..
Kieltäytymällä sivusuhteesta mieheen johon olin todella ihastunut, epätäydellisen avioliittoni takia, koska arvostan uskollisuutta ja pidön avioliittoa pyhänä.
Kaveeraamalla kiusattujen kanssa töissä, vapaalla ja opinnoissa.
Pysymällä pienipalkkaisessa työssäni huonohkoissa työoloissa, koska se on kutsumukseni, saan tehdä hyvää.
Toimin lähes aina periaatteideni mukaan.
Olen kieltäytynyt tietyistä työtehtävistä alan eettisiin ohjeisiin vedoten. Työkaverit ovat tienneet, että minä olen ihan oikeassa, mutta aina on myös löytynyt joku, joka on tehnyt työtehtävän siitä huolimatta, ja meininki menee yhä hullummaksi. Olen vaihtamassa alaa: ensi viikolla työhaastatteluun. Toivottavasti tärppää.
Työpaikalle tuli narsistinen kiusaajaesimies. Olin osa "vastarintaa", yritimme puuttua, sanoimme mielipiteitä, puolustimme kiusattuja. Oli raskaita vuosia. Jos toiste päädyn tuohon tilanteeseen, en enää tee itsestäni silmätikkua. Enää en jaksaisi.
En ole varastanut kun olisi tilaisuus. Olen saanut haittaa, sillä en ole rikastunut.
En ole hullu, joten en.