Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pääsiäisen aluspäivät olivat vielä 60-luvulla ja alun 70-luvunkin puolella synkkiä, kun kaupat ja ravintolat olivat kiinni ja....

Vierailija
29.03.2024 |

...kyläilemäänkään ei saanut mennä.  Kotosalla tai mummolassa nökötettiin perheineen tai lähisukulaisten kera pääsiäisenpyhinäkin. Lapsena ei saanut edes naapurin lasten kanssa mennä leikkimään ulos pitkänäperjantaina.  Ravintolat olivat suljettuina ja tansseja ei järjestetty ravintoloissa eikä missään kiirastorstaina, pitkänäperjantaina eikä lankalauantaina.  

Ekana pääsiäispäivän iltana sittemin ravintolat avautuivat, ja lähdettiin tanssimaan tiputanssia ja nauttimaan alkoholia siinä sivussa.   

Hiihtokeskuksiin lappiin kuitenkin porukkaa matkasi jo 70-luvulla, jolloin laskettelukin tuli enemmän valtaväestön harrastukseksi eikä vaan eliittiporukan ykkösharrastukseksi talvella.

Itsekkin kävin 70-luvun puolivälissä ollessani vielä teininuori Tahkolla Nilsiässä, ja siellähän niitä hiihtohississä kulki rinnettä ylös Hesan porukkaa, jotka sitten kiemurrellen laskivat laskettelusuksineen alas jäälle.

Kommentit (61)

Vierailija
41/61 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä muistan kuinka Pitkäperjantaina ei päässyt elokuviin. Se oli tosiaan muutenkin aika synkeä päivä. Mutta lauantaina pääsi sitten aina kiertelemään trullina ja käymään pääsiäiskokolla.

Vierailija
42/61 |
29.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan kuinka Pitkäperjantaina ei päässyt elokuviin. Se oli tosiaan muutenkin aika synkeä päivä. Mutta lauantaina pääsi sitten aina kiertelemään trullina ja käymään pääsiäiskokolla.

Olet selvästi Pohjanmaalta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös 80-luvullakin olleet kaupat silloin kiinni?

Vierailija
44/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla oli perinteet vielä voimissaan ja lapsilla hyyviiin tyyylsäää ennen pääsiäisen herkkupöytää.

Ei ollut ja ei ollut tylsää 70-luvullakaan. 

Vierailija
45/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kavereiden kanssa ulkona pääsiäisenäkin.

Vierailija
46/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäperjantai oli vuoden pisin päivä meillä. Ilo oli kielletty ja kaikki puuhastelu. Vielä aikuisenakin ahdisti pitkään pitkäperjantaina. Kovasti uskovaisesta perheestä olen lähtöisin siis.

Vierailija
47/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsuuteni pääsiäiset 1960-luvulla olivat ihan muuta kuin ap väitti. Vanhempani eivät olleet uskonnollisia saati nököttäneet tekemättä mitään. Äiti tykkäsi askarrella, niin teimme pääsiäiskoristeita, mummi tuli kylään ja myös vanhempien tuttavaperheita. Pääsiäisenä etsittiin suklaamunia, ulkoiltiin, katsottiin telkkaria jos sieltä ylipäätään jotakin tuli, luettiin, juteltiin jne Asuimme kerrostalossa, niin pihalla tuli varmasti kavereita vastaan. Ei kenenkään kodeissa rajoitettu saako ulkona leikkiä muiden  lasten kanssa. 

Meillä ei suvussa ole koskaan  painotettu kaupassa käynnin tärkeyttä olipa arki tai pääsiäinen. En edelleenkään kärsi siitä. jos kaupat ovat kiinni. Kuka jaksaa pyöriä kaupoissa koko ajan? 

Ja kyllä me  70-luvulla nuorina biletettiin pääsiäisenä, jos jonkun vanhemmat olivat muualla lomalla. Juomat jemmattiin ajoissa. Rafloissa juomat olivat kalliita, niin järkevämpää oli kotibileet.

Vierailija
48/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka kotini ei ollut uskovainen, pitkäperjantaina ei ollut sopivaa kyläillä.

Tylsä oli se päivä.

Suuri oli hämmästykseni, kun muutama vuosi sitten lapseni oulukaveri vanhoillislestadiolaisperheestä tuli kyläilemään pitkäperjantaina.

Olen syntynyt 1971

Vierailija
49/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka kotini ei ollut uskovainen, pitkäperjantaina ei ollut sopivaa kyläillä.

Tylsä oli se päivä.

Suuri oli hämmästykseni, kun muutama vuosi sitten lapseni oulukaveri vanhoillislestadiolaisperheestä tuli kyläilemään pitkäperjantaina.

Olen syntynyt 1971

Koulukaveri siis, hassu typo. Asumme kyllä Oulun lähellä...

Vierailija
50/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvulla oli perinteet vielä voimissaan ja lapsilla hyyviiin tyyylsäää ennen pääsiäisen herkkupöytää.

Kyllä oli tanssi kieltoja vielä 1970, 1980 ja vielä 1990- luvullakin.  Lopullisesti pääsiäisen tanssilkiellot kumottiin vuonna 2002.

Siitä tylsyydestä en tiedä, aina ovat vapaat niin opiskelusta kuin työstäkin, maistuneet hyvältä, ilman tanssejakin.

Vierailija
51/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli se kyllä karmeata aikaa, kun uskonnon perusteella määrättiin leffateatterit ja ravintolat kiinni! Eikä siitä edes ole kovin kauan.

Vierailija
52/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli ihanan rauhallista aikaa! Ei liikenteen melua, ei kiirettä pääsiäisenä. 

Nytkin mieheni kanssa päätimme että pitkäperjantain otamme hissukseen.

Mikä pakko tässä ADHD-maailmassa on päästä ostareille ja bilettämämään 365 päivänä? 

Eikö nykyään osata vakavoitua? Hautajaisissakin vedetää snapsilasia koska demarit haluavat ottaa rennosti. 

Vierailija
53/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös 80-luvullakin olleet kaupat silloin kiinni?

Oli, jo huvittelukielto. Elokuvateatterit ja ravintolat säpissä.

Vierailija
54/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä oli tanssi kieltoja vielä 1970, 1980 ja vielä 1990- luvullakin.  Lopullisesti pääsiäisen tanssilkiellot kumottiin vuonna 2002.

Siitä tylsyydestä en tiedä, aina ovat vapaat niin opiskelusta kuin työstäkin, maistuneet hyvältä, ilman tanssejakin.

Mä puhun tylsyydestä. En perinteistä.

Vierailija
55/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkäperjantai oli vuoden pisin päivä meillä. Ilo oli kielletty ja kaikki puuhastelu. Vielä aikuisenakin ahdisti pitkään pitkäperjantaina. Kovasti uskovaisesta perheestä olen lähtöisin siis.

Luulisi, että pitkäperjantai olisi suuren ilon ja riemun päivä uskovaisille, eikös Jeesus silloin kuolemallaan sovittanut kaikkien synnit? Eikö se ole hyvä asia ja koko kristinuskon perusta?

Vierailija
56/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkkopyhät menevät sille jännästi että kiirastortain ilta klo 18 alkoi pitkänperjantain viettäminen huvikieltoineen ja baarit kiinni. Sitten vastaavasti huvikielto loppui pitkänäperjantaina klo 18.

Vierailija
57/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona pappisperheessä oppi olemaan siivoilematta pyhinä - meille lapsille opetettiin että se on lähinnä kanssaihmisten kunnioittamista vaikka luulenkin sen olleen silmänpalvontaa.

Jätin vanhoillisen kirkon vaikken uskontoa. Mutta yhä edelleen meillä on tapana siivoilla lauantaina, ei sunnuntaina tai pyhänä. Mökillä yritän huudattaa moottorisahaa muina päivinä kuin sunnuntaina vaikka esim halkojen hakkaaminen on ok koska vaan. 

Vierailija
58/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meil oli ainaki mukavaa kotosalla!

Vierailija
59/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että pitkäperjantai olisi suuren ilon ja riemun päivä uskovaisille, eikös Jeesus silloin kuolemallaan sovittanut kaikkien synnit? Eikö se ole hyvä asia ja koko kristinuskon perusta?

Ylösnousemus on. Eli Pääsiäispäivä. Silloin voitti täydellisesti ja se on juhlan aihe ja perusta. Pitkänäperjantaina kunnioitetaan (kunnioitettiin) Jeesuksen kärsimyksiä.

Vierailija
60/61 |
30.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaakseni 80 luvulla perjantaina ravintolat aukesi klo 18 jlk.Mentiin aina diskoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme