Eikö ole järkevintä ajaa kitkarenkailla kesällä kun tulee vuodessa muutama tuhat kilometriä?
Kun vuodessa ajaa 3000-5000 km niin mitä järkeä on vaihdella renkaita joka kevät ja syksy kesä ja talvirenkaisiin kun voi ajaa kitkoilla ympäri vuoden? Kesärenkaat on toki paremmat sateella mutta enpä ole nähnyt mitään ongelmaa kun olen ajanut sulalla asfaltilla kitkarenkailla kelillä kuin kelillä.
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Renkaiden kumiseos on suunniteltu toimimaan tietyllä lämpötila-alueella. Mm. tästä syystä talvirenkaat eivät toimi kesällä ja kesärenkaat eivät toimi talvella. Ts. talvirenkaat pehmenevät liiaksi kesällä ja kesärenkaat kovettuvat liiaksi talvella. Toki on myös muita syitä olla käyttämättä väärän kelin renkaita, mutta tämä syy riittää jo yksinään.
Usko tai älä mutta mulla on autossa 2011 vuoden kiinalaiset kitkarenkaat ja hyvin pysyn talvella tiellä kun ajaa varovaisesti. Kovettuneet on renkaat mutta eipähän kulu. 5-6mm vielä pintaa jäljellä.
Koetko, että toimintasi on suositeltavaa ja sopii jokaiselle?
En suosittele kuin kokeneille kuskeille, mulla on neliveto joka helpottaa liikkumista. Vajaavetoisella voisi olla ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Renkaiden kumiseos on suunniteltu toimimaan tietyllä lämpötila-alueella. Mm. tästä syystä talvirenkaat eivät toimi kesällä ja kesärenkaat eivät toimi talvella. Ts. talvirenkaat pehmenevät liiaksi kesällä ja kesärenkaat kovettuvat liiaksi talvella. Toki on myös muita syitä olla käyttämättä väärän kelin renkaita, mutta tämä syy riittää jo yksinään.
Usko tai älä mutta mulla on autossa 2011 vuoden kiinalaiset kitkarenkaat ja hyvin pysyn talvella tiellä kun ajaa varovaisesti. Kovettuneet on renkaat mutta eipähän kulu. 5-6mm vielä pintaa jäljellä.
Katsastusmiehen kuuluisi antaa noista hylkäys. Renkaat saava olla vain 10 vuotta vanhat. Taitaa noi sun renkaat olla jo niin kovettuneet etteivät edes kulu ajellessa.
Olen katsastanut kesärenkailla. Ne on kovat renkaat ja siksi eivät kulu mutta yllättävän hyvin niillä pärjää. Tämä todistaa sen että kiinalaiset renkaat ei ole niin huonoja kuin puhutaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata kitkarenkailla ajaa pidempiä maantiematkoja kesällä.Ne ei ollenkaan suunniteltu sadekeleille. Tietysti jos vain pyörittelee kaupungissa alhaisilla nopeuksilla, niin ehkä sitten voi joten kuten ajella..
Kaupungissa tulee eniten pyöriteltyä ja pitempiä matkoja ei juurikaan. Siksi ei ole järkevää pitää kaksia renkaita. Sateellakin pärjää kun ajaa varovasti.
Renkaat saa olla vaikka sata vuotta vanhat, sille ei ole katsastus kriteeriä. Sen sijaan renkaiden kunto tarkastetaan niin kulutuspinnan kuin halkeilun osalta.
Renkaiden ominaisuudet tulevat esille ääritilanteissa, äkkijarrutuksissa, väistöissä jne.. Niissä metrit ja jopa sentit ratkaisevat. Ei riitä, että ajaa sateella varovasti.
Kitkat sulaa alle kesällä.