Piti viettää lasten kanssa kivahetki sorsia syöttäen
Olin pitkään säästänyt leipiä tätä hetkeä varten kun käymme hienona päivänä syöttämässä sorsia.
Kivaa olikin, kunnes yksi hanhi kävi toisen kimppuun. Ja se painoi sitä toista jotenkin kaulasta veden alle, että se toinen ei enää noussut ylös.
Näimme pienen osan siitä kuolleesta, kun virta kuljetti pois.
Toinen lapsista alkoi itkemään kun tajuttiin että se kuoli.
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Niille ei saa syöttää leipää, eikä pullaa, koska niiden luut pehmenevät.
Mitä paskaa tuo nyt on? Sorsat on syöneet pullaa satoja vuosia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niille ei saa syöttää leipää, eikä pullaa, koska niiden luut pehmenevät.
Mitä paskaa tuo nyt on? Sorsat on syöneet pullaa satoja vuosia!
Voi aiheuttaa KEHITYSVAURIOITA jos sorsan poikasille syöttää väärää ravintoa. Vaaleaa leipää ei suositella edes ihmiselle. Sorsanpoikasille ei todellakaan pidä syöttää yhtään mitään, kun ne kehittyy ja tarvitsee lajinmukaista oikeaa luonnonravintoa. Mua aina sieppaa, kun näen ihmisiä syöttämässä lähes kämmenen kokoisia sorsanpoikasia. Voi jumankauta, antaisivat emon hoitaa. Emo kyllä vie ne syömään.
Vierailija kirjoitti:
Sorsat eivät opi syömään heille kuuluvaa ravintoa, jos niitä ruokitaan. On väärin kesyttää luonnon eläimiä.
Kyllä te kaupunkilaiset olette ihan pihalla luonnosta ja eläimistä. Eläin kesyyntyy mutta myös villiintyy. Jos lehmä karkaa ja on pari päivää metsässä niin ei sitä enää pois sieltä saa.
Vierailija kirjoitti:
Kivahetki olikin pahahetki.
Eikä kumpikaan ole yhdyssana.
Annan sorsalle pullaa ja siilille maitoa.
Meillä on sorsat laitettu pakastimeen syksyllä ja hyvin mahtuu kanadanhanhikin sinne mukaan. 5v pojalle on tärkeätä saada olla mukana siivoamisessa ja vakumoinnissa. Tietää muuten tarkalleen mistä ruoka tulee ja se ei ole kaupan hylly.
miksi ruokit järvi syyhyä levittäviä sorsia kesällä taas valitat kun pennuilla iho kutiaa ja matoja nousee ihon pinnalle. hanhi nussii naaraan tainnuksiin ettei sitä pääse kukaan muu panemaan. kyllä apn kannattaa vaan istuskella kaduilla kun ei tuata vertaa luonnosta tiedä kas kun et persuja syyttänyt
Älkää antako leipää linnuille, hyvät ihmiset! Parasta olisi olla ruokkimatta kokonaan.
Oon huomannut,miten empatia kyvyttömiä aikuiset on, kun lapsi näkee eläimen kuolevan tai tapahtuvan jotakin, minkä aikuinen kyllä ymmärtää, että joskus näin tapahtuu, mutta lapselle puhutaan kylmästi jos lapsi alkaa vaikka itkeä.
En ymmärrä, miksi ei voi asettua lapsen asemaan.
Itse olin lapsena järkyttynyt, kun olin auton kyydissä, isäni ajoi. Edellä ajava moottoripyöräilijä ajoi kissan päälle.
Kissa pökertyi ja isäni haki puukon autosta, että hän tappaa kissan. Olin syvästi järkyttynyt ja pitkään todella vihainen, miten oma isä pystyy tappamaan eläimen. Isästä tuli julma mies silmissäni silloin.Kissa kuitenki ehti herätä ja juosta pois.
Nyt muutama vuosi sitten, oma pieni lapseni näki ison kovakuoriaisen loukkaantuneena maassa. Me aikuiset tiedettiin, että se kärsii. Ja ennenkuin ehdin pidemmälle ajattelemaan, mies tappoi kuoriaisen ja lapsi järkyttyi tästä ja oli hyvin vihainen, kuinka julma voi isänsä olla.
Minä ymmärsin lasta, se kuorianen tietysti piti päästää kärsimyksistä, mutta asiat voi joskus hoitaa hieman nätemmin. Kaikkea ei tarvi tehdä tavalla, joka voi jättää pienen ihmisen sieluun trauman. Aikuiselle mitätön asia voi olla lapselle hyvin suuri.
Ymmärrän, että tämäkin yllättävä linnun kuolema on järkyttävää lapsen nähdä. Suloiset hanhet, ja yhtäkkiä muuttuvat niin agressiivisiksi. Mutta sitä en ymmärrä, miksi aikuisilta ei heru minkään näköstä empatiaa vaan ollaan niin kylmiä, eikä ymmärretä lapsen mieltä. Edes yritetä ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonto on julma. Tallinnassa kesällä kadulla näin kun lokki kävi pulun kimppuun ja hakkasi nokallaan kuoliaaksi. Siinä ihmiset ja lapsetkin hämmästeli.
Annetaan siis ihmistenkin moksia toisiaan, koska linnut ja luonto...
Ihmiset ovat täysin eri asia kuin eläimet. Ei ihmisiä ja eläimiä tule sekoittaa toisiinsa. Eläinmaailmassa ei ole ihmisten lakeja, joiden mukaan toisten moksiminen saati tappaminen on ankarasti kielletty. Ei. Eläinmaailmassa pätee vain vahvimman laki.
No, jotkut rikolliset tietysti oikeuttaa tekojaan silläkin, että kun eläimetkin... Sitten on näköjään teitäkin, jotka ovat kieltämässä eläimiltä luonnollisen toimintamallin, koska meillä ihmisillä on rikos- ym. lait, joiden mukaan toisten päälle käyminen ei vain sovi. Luonto on luonto.
No mitä niille voi antaa??? Onhan tuo lapsille mukava kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luonto on julma. Tallinnassa kesällä kadulla näin kun lokki kävi pulun kimppuun ja hakkasi nokallaan kuoliaaksi. Siinä ihmiset ja lapsetkin hämmästeli.
Ei tullut mieleen keskeyttää?
Minä menin väliin, kun aikuinen lintu litisti linnunpoikasen alleen. Aikuinen lensi siitä sitten pois.
Oletko varma että se ei ollut sne poikasen emo tai isä? Linnut istuvat poikastensa päällä pitääkseen ne suojassa ja lämpimänä.
Hanhet ja pulut tapetaan silmien edessä eikä kukaan keskeytä ja estä tapahtumaa.
Melkoisia paskakasoja olette.
On mahdollista että joutuisivat uhriksi myöhemmin, mutta voi kai siihen puuttua, jos näkee.
Mahdatte olla ylpeitä itsestänne.
Ja lapset parkuu, mutta äiti vain seisoo rumput suorana.
Huh huh
Vierailija kirjoitti:
Hanhet ja pulut tapetaan silmien edessä eikä kukaan keskeytä ja estä tapahtumaa.
On mahdollista että joutuisivat uhriksi myöhemmin, mutta voi kai siihen puuttua, jos näkee.
Huh huh
Mutkun mutkun mutkun ne on "vain" eläimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorsat eivät opi syömään heille kuuluvaa ravintoa, jos niitä ruokitaan. On väärin kesyttää luonnon eläimiä.
Kyllä te kaupunkilaiset olette ihan pihalla luonnosta ja eläimistä. Eläin kesyyntyy mutta myös villiintyy. Jos lehmä karkaa ja on pari päivää metsässä niin ei sitä enää pois sieltä saa.
Eläimet oppii tulla ihmisten ilmoille, jos saavat ihmisiin kosketusta ruokkimisten kannalta varsinkin. Mä en edes ikkunoita voi pitää kesäisin auki, kun naapurustossa joku ruokki lintuja parvekkeella. Joku myös ruokki rottia ja arvaa tuliko rottaongelmaa. Sorsatkin mökkinaapurustossa kiertelee ja tulee pihoille ruuan perässä.
Eläimet oppii olla pelkäämättä ihmisiä ja siitä on haittaa ihmisille ja itse eläimellekin.
Vierailija kirjoitti:
Huh huh
Mitä olisimme voineet tehdä, vesi oli syvää siellä missä hanhet olivat? Olisin hypännyt kylmään veteen?
Lohdutin tietysti itkevää lasta. Ja koitin parhaani mukaan selittää että eläimet joskus käyttäytyvät näin. Ap
Sorsia on ruokittu pullalla esim. 50-60-70-luvulla. Mitenköhän ne on selvinnyt enkelinsiipineen tänne 2024🤔?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tullut mieleen keskeyttää?
Minä menin väliin, kun aikuinen lintu litisti linnunpoikasen alleen. Aikuinen lensi siitä sitten pois.
Näin kerran kun harakka nappasi pikku linnun jahdin päätteeksi kynsiinsä. Ensimmäisenä se laskeutui maahan ja nokki silmät siltä toiselta. Kun tämä oli tehty siirtyi harakka turvallisempaan paikkaan syömään. Ei tulisi mieleenkään estää harakan syömistä
Oppii syömään. Enimmäkseen ne syö sitä luonnonravintoa kaupungissakin. Mutta ei yleensä kannata syöttää, koska sorsalle monipuolisin ja paras ravinto on se luonnosta saatava luonnonmukainen ja lajille tyypillinen ravinto. Talviruokinta on ok. Ei ne varsinkaan kovilla pakkasilla lähde lentämään kovin kauas. Jos sorsia on jäänyt talveksi, kyllä ne sitten talven on ja jos jossain ei ruokita, siirtyvät paikkaan, josta saa ruokaa.