Tihentynyt pulssi rv9
Olen ensiodottaja ja siksi vähän " hukassa" .
Onko kenelläkään havaintoa alkuraskaudessa lepopulssin nopeutumisesta.
Taustalle: Olen kärsinyt viikolta 6 pahoinvoinnista (laihtunut 7 kiloa,oksentaminen päivittäistä n. kahden viikon ajan).
Nyt kun kovin pahoinvointi on helpottanut minulle nousee usein pahoinvointikohtausten aikaan pulssi normaalista 60 :sta tuonne 80-90 ja muutenkin tuntuu että pulssi on muutenkin tavallisesti vilkkaampi.
Pulssi tuntuu melko tasaiselta mutta välillä tulee mieleen että kumpi johtuu kummasta, kohonnut pulssi pahasta olosta vai paha olo kohonneesta pulssista?
Minulla on suvussa taipumusta rytmihäiriöihin ja itsellänikin on niitä joskus ollut kovassa rasituksessa.
Olisin kiitollinen kaikenlaisista vastauksista. Jos vaiva jatkuu aion ottaa yhteyttä neuvolaan, mutta jos kyseessä on alkuraskauden " normaali" vaiva, maltan asian kanssa hetken.
Kommentit (2)
mulla on myös tuota pahoinvointia..ja viimeksi sattu niin sopivasti että mulla oli tosi huono olo, ku kävin neuvolassa..
pulssi oli jotai 96 ja verenpaineetki 40pykälää korkeemmalla ku tavallisesti..ja niin se terkkari meinas, että pahasta olosta johtuu..
ja tosiaan mulla myös ihan tavallisessaki elossa on syke paljo korkeemmalla..neuvolassa meinasi siitäkin, että se on enempi sääntö ku poikkeus, ku joutuuhan sydän tekemään työtä " kahden edestä" :D
wiip & masu 29+5
Ei huolta. Raskaana oleville on normaalia, että syke on tiheämpi. Elimistössä on nyt enempi verta jota sydän joutuu pumppaamaan.
Itselläni nousi heti alussa pulssi ja tuntui pienessäkin rasituksessa, että sydän löi " tuhatta ja sataa" . Aivan kuin kunto olis yhtäkkiä huonontunut huomattavasti.
Lisäks noita rytmihäiriöitä on mullakin nyt raskaana paljon enemmän, vaikka muutenkin niitä on silloin tällöin. Sekään ei vaarallista, mutta jos asia kovin huolettaa, eihän ole mikään häviö vaikka lääkärille/neuvolassa asiasta puhut. Useimmilla ihmisillä nämä rytmihäiriöt ovat vaarattomia, ainoastaan pieni ryhmä kärsii ns. vakavemmista häiriöistä.
Tsemppiä raskauteen!
Fele rv 16+3