Liki 4-vuotiaan yökastelusta, kokemuksia kaipaisin!
Meillä siis muutaman kuukauden kuluttua poika täyttää 4 vuotta. Päiväkuivaksi poika oppi 2v 7kk ikäisenä ja oli yökuivakin lähes kokonaan ensimmäiset pari kuukautta. Sitten alkoi tulla takapakkia lähinnä öiden ja päiväunien aikana. Edelleenkin yökastelu on suurin ongelma ja alan olla vähitellen jo huolissani. Päiväunillakin vaippa välillä kastuu jopa alle 2 tunnin unien aikana.
Poika käy nukkumaan 9 aikaan illalla ja hän käy pissalla sitä ennen. Käytämme hänet pissalla vielä ennen kuin menemme itse nukkumaan. Lisäksi mieheni käyttää hänet pissalla vielä aamulla 5 jälkeen kun mies herää. Lähestulkoon aina vaippa on tuolloin aamusta märkä ja joskus jopa jo alkuyöstä. Eli vaikka pissatetaan yölläkin, niin siitä huolimatta vaippa kastuu. Toki välillä on ollut muutamia öitä joiden jälkeen vaippa on täysin kuiva ja herää toivo kastelun loppumisesta, mutta taas mennään takapakkia sen jälkeen. Nyt ongelmaksi on alkanut muodostua vaipan riittämätön imukyky ja sänky on usein märkä vaipasta huolimatta. Isompia vaippoja emme ole kaupasta löytäneet.
Neuvolassa olen puhunut asiasta, mutta sanovat vaan että 5-vuotis lääkärintarkastuksessa asiaan puututaan. Tiedän myös että yökastelu on varsin yleistä vielä 4-vuotiailla ja isommillakin, varsinkin pojilla. Siltikin epätoivo valtaa aina välillä mielen ja on tunne ettei meillä päästä vaipoista eroon ikinä. Poikaa ei olla asiasta syyllistetty ja hänen mielestään vaipan käyttäminen ja sängyn kastuminen on ihan normaalia. Olen kuitenkin huomannut että poikakin miettii välillä kavereitaan, joilla ei ole enää vaippoja ja ihmettelee sitä ääneen. Nyt kaipaisinkin kokemuksia yökastelusta ja ennen kaikkea rohkaisua! Kertokaa jos teillä on hyviä vinkkejä ja miten asiaa voidaan kotikonstein hoitaa parempaan suuntaan! Kiitokset tuhannesti jo etukäteen!
Kopioin tähän aiemman vastaukseni ketjuun, joka koski samaa aihetta.
Vielä omasta kokemuksesta voin kertoa. Meillä tyttö oppi tosi myöhään (ainakin minun mielestäni) päiväkuivaksi, 3v2kk ikäisenä. En itse sitten edes jaksanut ryhtyä miettimään heti yökuivaksi tulemista. Tytön ollessa 4 vuotias, aloin kyllä vähän miettiä asiaa ja koska meidän tytöllä on munuaisissa rakenteellinen poikkeavuus ja hänellä oli virtsan takaisivirtausta itse aloin varautua siihen, että tyttö ei tule yökuivaksi ilman apua. Sinällään noilla vaivoilla ei ole todettu olevan juuri mitään vaikutusta yökasteluun.
Tytön ollessa 4v3kk hän itse kysyi, miten opitaan olemaan ilman vaippaa öisin. Selitin hänelle, että siihen ei voi välttämättä itse vaikuttaa, mutta jos yöllä herää pissahätään pitäisi mennä vessaan eikä pissata vaippaan. Tuossa vaiheessa tytön yövaipat olivat aivan märät. Tuosta keskustelusta kului n. 2 viikkoa, kun yövaippa oli ensimmäisen kerran kuiva. Se toistui pari kertaa ja sitten taas oli muutama ihan märkä vaippa. Tuon jälkeen yövaipat alkoivat olla järjestään kuivia, mutta MINÄ olin niin hölmö, etten meinannut tuota todeksi uskoa. Pari viikkoa kului ja kun vaipat edelleen pysyivät kuivina, tyttö ei enää niitä käyttänyt.. Ja tuon jälkeen vahinkoja on tullut vain muutama.
Näin siis meillä. Tyttö selvästi oli kypsä yökuivaksi ja vaipan pois jättäminen kävi nopeammin kuin olin kuvitellutkaan.
" " " Moi!
Taas jälleen kerran aiheesta keskustellaan. Sama keskustelu joka viikko.
En halua loukata ketään, mutta lasta EI VOI opettaa yökuivaksi!!! Yökuivaksi tuleminen vaatii kypsymistä ja yökuivaksi tuleminen tapahtuu vain kun elimistö alkaa erittää tarpeeksi ADH:ta eli anti-diureettista-hormonia, joka säätelee virtsaeritystä öisin. Sitä prosessia ei lapsi itse eikä kukaan muukaan voi nopeuttaa. Toisilla tuota hormonia erittyy tarpeeksi jo alle 3-vuotiaana ja toisilla ei vielä 5-vuotiaanakaan. Vasta 5-vuotiaille harkitaan hormonin antamista lääkkeen muodossa, jotta elimistö hoksaisi, että sitä pitää erittää. Ja tuo lääkityskin on vain väliaikainen ratkaisu.
Lapsen yökuivaksi kypsymisen huomaa siitä, että yövaipat alkavat selkeästi keventyä. Lapsi myös saattaa herätä itse pissahätään, mikä sekin on merkki siitä, että elimistö alkaa kypsyä yökuivuuteen.
Märillä lakanoilla ja vaatteilla ja yöherättämisillä aiheutetaan vaan turhaa stressiä niin lapselle kuin vanhemmillekin." " " " " " " "