Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten vaikea ihmisten on sisäistää se, mitä heille sanotaan?

Vierailija
24.03.2024 |

Käytän esimerkkinä omaa äitiäni. Ikää hänellä on alle 60v, joten ei ole mahdottoman vanha, ei muistisairautta tmv.

Esimerkki 1: Minulla on Torissa tavaraa myynnissä, joka ei oikein ole mennyt kaupaksi. No äitini sanoi että ota kirpparilta pöytä. Se nyt ei ole vaihtoehto, koska täällä pöydät ovat kalliita, monta kymppiä viikossa, pitkät jonot pöytiin ja vielä lisäksi matkaa tulee kirpparille 30km suuntaansa, joten sitä ei tuosta noin vain lähdetä järjestelemään. En muutenkaan käy kaupungissa kuin kerran viikossa, joten en todellakaan lähde muuten vain näillä bensan hinnoilla ajelemaan.

Äitini vänkää minulle vastaan, ettei voi olla niin kallis pöytävuokra, ei voi olla niin pitkää jonoa ja ettei matka nyt niin pitkä ole. Olen näyttänyt hänelle kirpparilta saamani vastauksen hinta- ja jonotiedusteluun, mutta äitini vänkää silti vastaan, että kyllä saa halvemmalla ja nopeammin, kun menee paikan päälle neuvottelemaan. Inttää myös tuosta matkasta, että ei se nyt niin paljon kuluja tuo, kun pari kertaa viikossa käy pöydän järjestelemässä.

Esimerkki 2: Tuli puheeksi ruoan hinta, miten on niin kallista nykyään. Hän sanoi, että mene kauppojen ilta-aleen ja osta laputettuja. Teen tätä kyllä joskus, mutta ei todellakaan tee mieli lähteä illalla kahden pienen lapsen kanssa kauppaan metsästämään laputettuja tuotteita, jotka on voitu jo hamstrata hyvissä ajoin muiden koreihin. No äiti ehdottaa, että mene reilua tuntia aiemmin niin voit itse kahmia ne laputetut koriin. Joo ja se liha pysyykin hyvässä kunnossa ja kylmäketju ei katkea vai? 

Inttää myös sitä, että lyö pakkaseen päiväystuotteet, niin voi sieltä sulattaa helposti. Joo niin voi, mutta enkö juuri sanonut, etten halua aina pakastettua lihaa syödä? No mutta ei ne laputetut ole pakastettuja! No onhan ne siinä vaiheessa kun lyön ne itse pakastimeen. 

Näitä esimerkkejä on ihan loputtomiin, mutta nämä nyt tuoreimmat. Miksi pitää inttää vastaan jokaiseen asiaan, jota aikuinen lapsi sanoo? Jos minä sanon ei, se on myös ei, vaikka inttäisi mitä. Äiti on ollut aina tällainen päällepäsmäri ja kaiken tietäjä, mutta nyt on alkanut mennä pahemmaksi. Tuntuu, että yrittää väkisin runnoa omia mielipiteitään ym. läpi, koska kyllä hän tietää. 

Onko täällä joku, joka tekee samaa, tai oma vanhempi tekee samaa? Miksi tätä pitää tehdä, osaako joku selittää?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuli tuosta aloituksesta sellainen fiilis että, sinä olet se jankkaaja. Äitisi on ihan oikeassa, kyllä sen kirpparipöydän saa järkättyä ja ruuat halvemmalla jos niin haluaa, mutta sinä et halua/viitsi.

Vierailija
2/4 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin tuli tuosta aloituksesta sellainen fiilis että, sinä olet se jankkaaja. Äitisi on ihan oikeassa, kyllä sen kirpparipöydän saa järkättyä ja ruuat halvemmalla jos niin haluaa, mutta sinä et halua/viitsi.

Voi olla että jankkaankin, mutta jos sanon että en nyt tee jotakin, niin en tee. Minulla on ne realiteetit käsissäni, onko jokin meidän perheellemme mahdollista. Pointti on se, että äitini inttää faktoja vastaan, esim. sitä kirpparipöydän hintaa, ettei voi olla noin kallis, kun hänen kunnassaan on tämän hintainen hänen kirpparillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on ihan samanlainen, ei hyväksy faktoja vaan väittää vastaan. Hän tietää aina parhaiten. Syytä en tiedä, mutta on rasittavaa.

Vierailija
4/4 |
24.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitihullun avautuminen!