Kysymys perustoimeentulotukea saaville
Kysyisin teiltä, jotka olette joutuneet turvautumaan perustoimeentulotukeen viime aikoina, että lukeeko päätöksessänne seuraava kohta:
"Ilmoita Kelaan myös, jos olet vankilassa, koska vankilassaolo vaikuttaa tuen määrään."
Mielestäni todella loukkaavaa ja hävytöntä toimintaa Kelalta. Ilmeisesti vähäosaisia on nyt lupa nöyryyttää, kun ilmapiiri on niin oikeistolainen ja tuomitseva muutenkin oikeistohallituksen ollessa vallassa.
Onko tämä nyt normaali ja yleinen käytäntö vai kohdistettu vain tiettyyn osaan, että henkilökohtaiseen päätökseen kirjataan tällainen "neuvo"? Asia olisi täysin ok, jos se kerrottasiin hakemuksessa. Kysyisin asiaa Kelalata suoraan, mutta se on tehty nykyään äärimmäisen hankalaksi.
Vihaajat ja töihin kehottelijat, älkää tulko tähän ketjuun viemään huomiota sivuun itse asiasta.
Haluaisin kysyä Kelalta, miksi he olettavat, että tällainen on asiallista ja eivätkö he ymmärrä, että se on loukkaavaa?
Kommentit (19)
Vierailija kirjoitti:
Vankilassa on täysi ylläpito?
Missasit pointin täydellisesti!!
Köyhien on kai aina oletettu olevan varkaita, rikollisia tai rahan käyttäjiä. Tuki tosin on minimi. Tämä tuo sen hyvin esille. Kohtelu ei ole ollut hyvää missään, edes hammaslääkärissä. Moni on kokenut syrjintää ja vihjailua, tai suoraan esitetty asia.
Kyllä lukee. En koe mitenkään loukkaavana. Kelalle voi helposti lähettää viestiä omakelassa ja yleensä vastaavat nopeastikin.
Vaikka joku on loukkaavaa se ei tarkoita, etteikö lakimiehet/kela/vastaavat voi sitä kysyä perustellusti. Ei se ole henkilökohtaista, se vaikuttaa vaan sen tuen määrään. Itse en hae noita tukia vaikka varmasti voisin, sillä en halua antaa tiliotetta jatkuvasti Kelalle.
Älä ota sitä henkilökohtaisesti. Kaikille esitetään samat kysymykset.
Minä voisin loukkaantua siitä, että sosiaaliohjaaja kysyy, osaanko minä - viisikymppinen humanistimaisteri - tiskata ja tiskaanko säännöllisesti tai olenko päätynyt huonoon tilanteeseeni rikosten tekemisen vuoksi. Vähän kirpaisee, mutta ymmärrän olla kiusaamatta itseäni loukkaantumisella.
Vierailija kirjoitti:
Eikös vankilassaolijalle makseta pientä taskurahaa kanttiiniin?
Eiköhän tuossa takana ole se, että joku jättänyt asian mainitsematta, koska missään ei ole lukenut, että pitää ilmoittaa tuollaisesta asiasta.
Alkavat sitten listaamaan kaikille kaikki asiat, joista pitää ilmoittaa, koskevat ne kyseistä henkilöä tai ei.
En ole kyllä koskaan huomannut omissa päätöksissäni tuollaista kohtaa, mutta toisaalta en juuri ole niitä päätöksiä lukenut - tarkistin vain, että summat ovat oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös vankilassaolijalle makseta pientä taskurahaa kanttiiniin?
Sillä rahalla ei saa edes tupakka askia, kahvipakettikin siellä maksaa yli 7€
KELA toimii rasistina, kehtasivat jopa kysyä omistanko metsää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lukee. En koe mitenkään loukkaavana. Kelalle voi helposti lähettää viestiä omakelassa ja yleensä vastaavat nopeastikin.
En minäkään kokisi, jos olisin linnakundi.
En ole nähnyt tuollaista tekstiä. Se tuskin on itse päätöksessä, vaan jossain toimintaohjeissa, jotka tulevat jokaisen päätöksen liitteenä ja sisältävät sivutolkulla ohjeita kaikkiin tilanteisiin maan ja taivaan väliltä.
Perustoimeentuo kuuluu vain perussuomalaisillem, kuten nimikin kertoo!
Vierailija kirjoitti:
Älä ota sitä henkilökohtaisesti. Kaikille esitetään samat kysymykset.
Minä voisin loukkaantua siitä, että sosiaaliohjaaja kysyy, osaanko minä - viisikymppinen humanistimaisteri - tiskata ja tiskaanko säännöllisesti tai olenko päätynyt huonoon tilanteeseeni rikosten tekemisen vuoksi. Vähän kirpaisee, mutta ymmärrän olla kiusaamatta itseäni loukkaantumisella.
Kun nimenomaan sitä EI kysytä tai kerrota hakemusvaiheessa, vaan ihmisen henkilökohtaisessa päätöksessä. Kela toisin sanoen olettaa asiakkaidensa olevan potentiaalisia rikollisia mikä on loukkaavaa.
Kiinnostaako ap:ta oikeasti tuollaiset pikkujutut? Kun saisi viranomaiset edes noudattamaan lakia ja oikeusvaltioperiaatteita niin sekin olisi saavutus. Sitä ei normaalikansalainen usko, ennen kuin joutuu itse kohteeksi.
Pitääkö tästä nyt ymmärtää että toimeentulotukien saajat on suurimmaksi osaksi rupusakkia, kun ei ne edes tajua pahastua siitä että niiden oletetaan menevän vankilaan päätöksen voimassaoloaikana? :P
up