Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raskausdiabeetitkot? Saisiko apua syönninjälkeiseen arvoon?

18.01.2007 |

Minulla on jo raskauden alkuviikoista lähtien ollut paastoarvo koholla (edellisessä raskausdessa sama juttu joten olen osannut mittailla). Olen saanut äippäpolilta ohjeen, että se 1,5-2 h ruoan jälkeinen arvo saisi olla max 6,7. Joulun aikaan kun tuli syötyä herkkuja, tuo arvo ylittyi joskus (ei normaaliruoasta vaan jos tosissaan olin syönyt suklaata tms). Tänään kävin sokerirasituksessa ja jäin ihmettelemään, että miksi siellä se keskimmäinen arvo saa olla niin paljon kuin yli 11?! Onko siis niin, että tuo 6,7 raja on normaaliruoan syömiselle mutta jos syö makeaa, se menee terveelläkin ihmisellä helposti korkeammaksi eikä se ole hälyyttävää?

Raskausviikkoja on nyt 26 ja paastot olen saanut pidettyä n. 4,7 kun olen jättänyt vaaleat leivät, sokeriset jogurtit ja suurimman osan herkuista pois.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tuo sokerirasituksen keskimmäinen arvo pitäis olla alle 10! Mistä sulle tuollainen yli 11 on kerrottu? Meilläpäin kotimittauksessa otetaan arvo 1h ruokailun jälkeen ja sen pitäis olla alle 7,5. Ennen ruokailua ei sais olla yli 5.8. Sullahan ihan hyvät paastoarvot on, mulla on vaan kerran mennyt alle 5, yleensä ne menee yli ton raja-arvon 5,8.

Luna ja " Aarre" rv 29+6

2/7 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä lisään soppaan vielä yhdet arvot :) Meillä paastoraja on rasituksessa 4,8, tunnin raja 10 ja 2 tunnin 8,7. Eri arvot selittyvät esim. eri glukoosiliuoksella ja sairaalakohtaisilla arvoilla. Meillä on käytössä Seinäjoen KS:n arvot, jossa joku sisätautilääkäri tekee tutkimusta diabeteksesta.

Löysin netistä tällaisen jutun: OYS:n laboratorio ja PPSHP:n terveyskeskukset käyttävät nykyään yleisesti kapillaariplasman sokeripitoisuutta mittaavia pikamittareita. Viitearvot tällöin ovat 5.3¿11.0¿9.6 mmol/l. Kapillaariveren viitearvot ovat 4.8¿10.0¿8.7.

Lisäksi on olemassa ainakin kahta liuosta ja kaksi tapaa ottaa verinäyte, jolloin lähes jokaisella on omat raja-arvonsa. Tulos on erilainen, jos näyte otetaan sormenpäästä eikä kyynärtaipeesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sain juuri mittarin kotiin ja seuraan viikon ajan arvojani, jäin siis rasituskokeessa kiinni liian korkeasta paasto-arvosta (pitäisi olla alle 4,8) eli sairastan raskausdiabetesta! Muistattehan että raskausaikana noi sokereiden seuranta-arvot ovat erit kuin ei-raskaana olevilla!

Lapussa johon kirjaan tulokseni lukee seuraavaa:

ennen ateriaa arvojen tulisi olla alle 5,8 ja tunti aterian jälkeen alle 7,5!

Ja nämä ovat arvot kuulema aivan jokaisella raskaana olevalla, siis arvot miten pitäisi sokereiden olla raskausaikana.

Vierailija
4/7 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mulla oli viime raskaudessa raskausajan diabetes ja kuulun tuohon PPSHP:n alueeseen ja meillä oli juuri nuo 5.3, 11 ja mikäs se kolmas nyt olikaan niin sokeritestin raja-arvoina ja verinäytteet otettiin sormenpäästä. Kuitenkin, OYS:n äitipolin ohjeiden mukaan mittailin sitten kotona arvoja ja paasto arvon ja ennen ruokailua arvon piti olla alle 5.3 mmol/l ja ruokailun jälkeen alle 6.7 mmol/l ja se piti mitata 1,5h-2 h aterian jälkeen. Eli jos itsekin mittaisin tunnin jälkeen ruokailusta tuo alle 7.5 mmol/l (olihan oikea ) olisi varmaan oikea raja-arvo, kokoajanhan se laskee. Että mittailkaa ihan niiden omien ohjeiden mukaan ja äitipolilta saa lisä ohjeita jos on epäselvyyksiä.

mehiz 23+2

Vierailija
5/7 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli heti alkuraskaudesta tunsin olossani jotain outoja ja sokereita alettiin sen vuoksi mittailemaan. Aluksi sokeri otettiin vain neuvolakäyntien yhteydessä ja joskus puolevälin tienoilla sain mittarin kotiin. Raja-arvot ovat meillä niin, että paastoarvo pitää olla alle 4,5 ja aterian jälkeinen arvo 0,5-1 h aterian jälkeen mitattuna alle 6,7.

No, kun noissa rajoissa en pysynyt tiukasta dieetistä huolimatta, aloitettiin minulle raskausviikolla 31 insuliinit ilman sokerirasitusta. Lääkäri on täällä sitä mieltä, että rasituksen tekeminen on täysin turhaa, jos kerran sokerit heittelee koko säännöllisesti.

Nyt insuliinien avulla olen suunnilleen pysynyt raja-arvoissa, yleensä hieman yli arvot menee, vaikka insuliini-annosta olenkin joutunut koko ajan lisäämään..Toivottavasti saadaan nyt näillä konstein pysymään kuitenkin vauvan koko ihan normaalirajoissa. Viikolla 31 oli painoarvio ihan keskikäyrillä ja nyt viikon päästä on meno seuraavaan painoarvioon, jolloin nähdään miten on kasvun käynyt...

Aika erilaisia käytäntöjä kuulostaa olevan ympäri maata näiden raja-arvojen suhteen!

T. Isella 32+5

Vierailija
6/7 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa!

Viime raskaudessa bongattiin raskausajan diabetes, ja nyt sit viime keväänä todettiin ihan " oikea" diabetes. Nyt odotan kolmatta rv 28 tasan.

Raskausdiabeetikon ja ykköstyypin diabeetikon raskausajan hoito on kyllä vähän erilaista arvojen suhteen, mut mulla pitäis aamuarvo eli paasto olla 4-6 samoin kuin ennen ateriaa mitatut pitkin päivää. 1-1,5 h ateriasta mitattu arvo pitäis olla alle 8. Nukkumaan mennessä saa olla tosi tarkkana, kun ei sais olla liian matala ettei tuu yöllä hypoja eikä toisaalta liian korkeakaan, ettei sit aamulla oo sokerit liian korkeina. Mulle sopiva nukkumaanmenoarvo on 7-8.

Aika vähän puhutaan riskistä sairastua diabetekseen raskausajan jälkeen. Mulla aikaa kului n. 2,5 vuotta. Kannataa huolehtia että verensokeria kontrolloidaan myös synnytyksen jälkeen säännöllisesti, vaikka arvot oiskin palautuneet normaaleiksi. Ettei sit tulis yllätyksenä niinku mulle kävi; happomyrkytys ja tehohoito sairaalassa.

Vierailija
7/7 |
18.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasituksessa pitää juoda aika paljon sokerista lientä, joten on selvää, että siitä nousee verensokeri korkeammalle, kuin jos syö kotona terveellisen aterian. Sen vuoksi rasituksessa sallitaan korkeampi arvo kuin kotimittauksessa.

Minun kotimittausohjeissani on, että 1,5 h syömisestä vs:n pitäisi olla alle 7,4. Yleensä minulla on ollut 5,3 tms.