Pitäisköhän mennä lääkäriin vai onko normaalia?
kamalia kouristuskohtauksia mahassa, rv viikot on 7. Pitääkö mennä äippäpolille,normaalilääkäriin vai ihan vaan päivystykseen?
Vai onko normaaleja tuntemuksia,ilman sen suurempia ongelmia?
Kommentit (14)
Jos saat neuvolaan yhteyttä, niin soita ekana sinne.
Kättärillä ei onneks ollut kohdun ulkoista raskautta,sikiöpussi oli kohdussa,mutta ei vastannut viikkoja =/ Nyt 2vkn päästä kontrolli,että onko tuulimuna vai ei.
Kamalaa tämä odottaminen nyt sitten =(
Myötätuntoni on puolellasi, mikään ei ole niin kurjaa kuin epätietoisuus ja sitten vielä odottaminen päälle... :/ Ja lisänä ehkä hormonaalista mielen herkkyyttä.
Mutta toivoahan on vielä jäljellä roppakaupalla ! Voisiko hedelmöittyminen olla tapahtunut myöhemmin kuin olet luullut?
Vaikea keksiä näin yks kaks miten saisit 2vkoa menemään nopsaan kun asia kuitenkin pyörii päässä, mutta paljon peukkuja sulle, että kaikki olisi hyvin ja 2vkoa menisi nopsaan. Tule sitten kertomaan uusia kuulumisia !
T:Metsäkissatar, rv5 ja epäuskoinen olo oireettomuuden takia. Mullakin muuten on 2vkon päästä pe ultra....
Minä täällä kanssa hermoilen, eilen oltiin ultrassa. Viikkoja 7+5, mutta vastasi 6+3 :( Sydän kuitenkin näkyi vahvana...
Meillekään ei annettu laskettua aikaa, vaan vasta kontrollissa kahden viikon päästä jos kaikki on hyvin.. Pelottaa niin etten pysty keskittymään mihinkään! Tulethan kertomaan jatkossakin kuulumisiasi.. Toivottavasti hyviä sellaisia :)
Eli juuri näin hyvä on meikäläisen keskittymiskyky tällähetkellä.
Niin sentakia sinulle edes vastasin koska minullakin on aivan järkyttävän voimakkaita ja pelottavia vatsakipuja. Viimeyökin meni valvoessa :(
Toivotaan parasta kummankin kohdalla!
Esikoista odottaessa, kävin alkuraskauden ultrassa rv 6+5 (piti olla), mutta oli vasta 5+3. Alkiontapainen löytyi, mutta ei vielä sykettä > kontrolli 2 vkon päähän 7+3 viikolla, jolloin sikiö ja syke näkyivät molemmat. Nyt poika 1 v 9kk. Kierto 28-30 pvä (aina!), mutta ovis olikin ollut vasta kp 21!
2. raskaus ultra rv 6+4, mutta löytyi vain sikiöpussi, joka vastasi vkoja 5+2, ei alkiota. Kontrolli vkolla 8+2, mutta sikiötä ei edelleenkään eikä sikiöpussi ollut edes kasvanut > tuulimunadiagnoosi.
Tämä raskaus nyt rv 4+5, ultra parin vkon päästä, jännittää ihan hulluna...
Tsemppiä, Suvi, sinulle! Koita pärjäillä kontrolliultraan!
Vekkuliina: En oikein käsitä, miksi sinun pitää mennä vielä kontrolliin. Kaikkihan oli ihan loistavasti, jos sykekin näkyi. Mitä sitten, jos viikkoja saadaan ultralla vähemmän kuin menkkojen mukaan. Ovis kun nyt voi olla muulloinkin kuin just 14 pvä ennen kuukautisia. Itse olen elävä esimerkki siitä! Jaksuja sullekin!
Kovasti pelottaa tuulimuna,ihmettelen vaan mikseivät kättärillä vaihtaneet sellaiseen ultrauslaitteeseen missä olisi ollut dobbleri?
Olisihan siitä saanut varmistuksen aika hyvin sitten jos syke olisi näkynyt...
No nyt ei auta kuin odottaa ja toivoa parasta! Ilmoitellaan sitten miten kävi =)
... mutta tosiasia on, että eihän sille(ikävä kyllä) mitään voi tehdä jos on tuulimuna tai keskenmeno. :/ Omasta edellisestä raskaudesta on jo yli 10v ja itseäkin nuo kivut pelottivat, koska aiemmassa raskaudessa ei ollut vastaavia ja ensimmäisessä ultrassa olinkin jo viikoilla 18 menossa, itse olin kyllä epäillyt kauemminkin, mutta neuvolasta vannottiin, ettei kuukautisia tule jos on raskaana, mutta toisin kävi... nykyään varmaan pääsee aiemmin tk:hon raskaustestiin ja niitä on jopa ruokakaupassa myytävänä!
Minulla itselläni oli todella voimakkaita (menkkamaisia) jomotuksia ja vihlovaa kipua ihan alkuraskaudessa ja pelkäsinkin, että kuinkahan monet kivuliaat menkat joudun kestämään, ennen raskautta. Kipuja jatkui aika kauan, suunnilleen siihen asti kun alkoi pahoinvointi (toinen hankaluus). (Söin pillereitä lähinnä kivuliaiden ja todella runsaiden menkkojen takia, toissijaisena niissä oli se ehkäisy) Kuitenkin onnekseni " onnistuimme" heti eka kerralla ja tulin raskaaksi heti ensimmäisellä " puhtaalla" (lääkkeettömällä) kierrolla.
Alkuraskaudessa oli aika koviakin liitoskipuja, mistä lie johtuivatkin. Välillä ne lievenivät ja nyt niitä taas sitten on enemmänkin, mutta eipä tuota odotustakaan ole kuin 52päivää jäljellä :)
t. punkeli rv 32+4
Itselläni oli tuulimunaraskaus pari vuotta sitten, joka selvisi, kun kävin alkuraskauden ultrassa n. rv 6+5. Minulla ei ollut kipuja, mutta raskausoireet olivat ikään kuin hiipuneet. Tuolloin ultrassa näkyi ruskuaispussi, mutta ei sykettä. Olin ollut lapsettomuushoidoissa, joten alkion ikä tiedettiin aika tarkasti. Kontrollikäynnillä viikon kuluttua tilanne oli samanlainen, eli ei näkynyt sykettä, ja jouduin lääkkeelliseen kohdun tyhjennykseen.
Sydän alkaa alkiolla sykkiä n. 6+ viikolla, ja se näkyy kaikissa ultralaitteissa kuplintana. Dopplerilla ei sydämen sykettä saada kuuluviin kuin vasta 10-14 viikoilla.
Voimia ja jaksamista näihin raskaisiin päiviin, toivottavasti teillä tilanne muuttuu vielä iloksi.
toivottelee aurinko76, nyt uudestaan raskaana
SUVI;
Kyllä se syke näkyy ruudulla tavallisessakin ultrassa, ei mulla ainakaan ole doplerilla kuunneltu kun nlassa vasta.
KIVUISTA;
Kävin itse varhaisultrassa rv7 tasan piti olla, viikot heitti..5+4 tais antaa vkot sillon ekassa, syke kuitenkin löytyi. No, hedelmöittyminen on voinu olla myöhemminkin, mutta kun sen plussan olisin saanu testiin noilla arvioilla jo kiinnittymispvänä! Ei satu oikein.
Ultran jälkeen kärsin vkon järkyttävistä öisistä kivuista, makasin vessan kylmällä kaakelilattialla ja oksensin kivusta..näitä " kipukohtauksia" oli liki joka yö, kestivät 15-30min kerrallaan..mikään ei niihin tehonnut. Tämän vuoksi halusin uusinta-ultraan.
Uusinta ultra oli tasan vkon kuluttua ensimmäisestä..eli olis pitäny olla edellisen ultran mukaan rv6+4, mutta ultra antoi rv6+2..mittavirhe selittäis tuon, muttei vieläkään liian aikaista plussaa testissä.
Epäilivät kivun aiheuttajaksi munasarjakystaa ja lähettivät vielä uusintaultraan reilun vkon kuluttua.
Seuraava ultra antoi rv7+5 (ei ollu ees kystaa vaan keltarauhanen)..kukaan ei vieläkään osaa selittää tuotaviikkojen heittoa :) joten niistä tuskin kannattaa ihan alussa olla huolissaan, pienen pieni mittavirhe voi heittää viikot ihan minne sattuu..
Kivut loppui jostain syystä kuin seinään - yhtäkkiä niitä ei vaan enää tullutkaan, eikä kukaan osaa sanoa syytä niillekään, joillekin vaan kuulema tulee.
En mä tiedä oliko tästä kenellekään mitään apua mutta kerroinpahan vaan tarinaani :)
Tappert ja Puksu 32+5
Hei mun mielestä positiivista ettei se sikiöpussikaan vastannut viikkoja koska silloin on mahdollista että koko raskaus on saanutkin alkunsa vasta vähän myöhemmin.. jos ymmärrät mitä tarkoitan.
Itse olen kokenut tuon tuulimunan ja mulla siinä ei ollut pienintäkään oiretta, kipua tms. kun taas normaalisti menneissä raskauksissa niitä kipuja alussa on ollut.. tuulimuna ei keskeytynyt itsekseen vaan jatkui aina rv12+ asti..
Sitten..mulla tuulimunan jälkeen uudelleen kun tulin raskaaksi niin ei vastannut viikkoja, ei ekassa ultrassa noin rv6+ näkynyt mitään vielä siellä sikiöpussissa. Kuitenkin tämä raskaus eteni ihan normaalisti ja lapsi syntyi!
Toisen raskauden kohdalla oli heittoa vieläkin enemmän, en nyt muista niitä viikkoja ihan tarkkaan mutta eka ultra oli rv9 eikä mitään näkynyt ja epäiltiin tuulimunaa, tässä kuitenkin pikkuhiljaa tuli huonoa oloa jne. alamaha kipua yms. uudelleen ultraan menin ihan siis kaavintaa varten noin reilun viikon kuluttua muistaakseni ja silloin se tehtiin niin hyvällä ultralla että näkyi pieni sikiökaiku ja syke ja vastasi rv6+ ..eli kolmisen viikkoa tuli sitten nuoremmaksi se raskaus :) Ja tämäkin meni normaalisti loppuun asti!
Ei tämä varmasti ihan älysti lohduta kun se mahdollisuus on että se on todellakin tuulimuna mutta silti on mahdollisuus käydä kuin minulla..
Koitahan jaksaa odotella,
sinna
kerroit viestissäsi kärsineesi kovista liitoskivuista...missä ne lähinnä tuntui ja millä viikolla kivut sinulla oli??mulla alkuraskaus menossa ja ollu kovia alavatsakipuja ihan alavatsalla häpyluun päällä. pelottaa aikalailla...km vasta äskettäin takana.
Hei! Minulla kouristi pari päivää sitten mahassa jumpan jälkeen. Tuntui siltä kuin kohtu/alamaha kovettui hetkeksi. Menin selälleen makuulleen ja kouristus loppui siinä. En kuitenkaan osannut jotenkaan säikähtää, vaan aattelin, että ne olivat vatsalihakset, jotka ramppasivat. Missä yhteyksissä sinulla on tullut kouristuksia? Näitä samoja kouristuksia minulla oli synnytyksen jälkeen. Hoksasin silloin, että olin juonut liian vähän. Runsas juominen auttoi siihen, että näitä kouristuksia ei tullut.
Minulla on nyt raskausviikkoja 10+3. Maanantaina on vasta ensimmäinen neuvola. Pitääpä itsellänikin kysäistä mistä täillaiset voivat johtua.
t.annikki83 ja tytöt 2v3kk ja 6kk, sekä rv 10+3
Soittaisin sinuna norm. tk vastaanottoon ja kysyisin neuvoa sieltä.. Äippäpolille ne eivät ota ja noilla viikoilla kun vasta on niin vois olla aihetta tarkistaa että onkos se vauveli kasvamassa oikeassa paikassa..jos ultraa ei vielä ole sulle yhtään tehty.. Että soittelehan sinne terv.keskukseen!
Itsellä kyllä aina ollut koviakin vatsakipuja alkuraskaudessa mutta kyllä ne on hyvä tarkistaa aina!
sinna 32+6