Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palkat jäätyneet täysin?!

Vierailija
16.03.2024 |

Olin vuonna 2005 opintojen ohella töissä yhdessä paikassa ja huomasin tässä yksi päivä, että sama lafka hakee samaan hommaan tekijää nyt vuonna 2024, joten klikkasin ilmoituksen auki mielenkiinnosta. Mun palkka oli tuolloin vuonna -05 1900-2300€/kk riippuen vuoroista ja nyt ilmoituksen mukaan palkka olisi 2000-2200€/kk. Palkkataso on siis pysynyt samana melkein kaksikymmentä vuotta! Miten tämä on mahdollista?!? Onko muilla samanlaisia huomioita?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse huomasin saman. Opiskelin toisen ammatin ja yli 10 vuotta myöhemmin eräs tuttuni lapsista haki töihin edelliseen työpaikkaani. Palkka täsmälleen sama, mitä sain itse siellä aloittaessani.

On se kumma, kun ostovoima ei riitä.

Vierailija
2/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin ja ilmeisesti pienikin palkka on työnantajille liikaa. Orjavaltio tämä on.

Toisen ammattini palkka oli 15v. sitten 2300e (minulla sitä minimiä, kun olin kokematon) ja nyt on pulaa työntekijöistä. Tuolloin taas ei juurikaan ollut töitä.. olen huvikseen katsellut noita ilmoituksia ja missään ei palkasta mainita mitään, mutta tiedän, että laskeneet on ja yrittävät saada alalle nuorta porukkaa (jota huijata).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta sittenhän tuossa firmassa on hinnatkin varmaan pysyneet samana, eikös! Ai ei vai!

Vierailija
4/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä paikallista sopimista...

Vierailija
5/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on köyhtyvä maa; ei ole mistä maksaa.

Vierailija
6/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On monia syitä sille, miksi palkkataso voi pysyä samana pitkän ajanjakson ajan:

1. Talouden muutokset: Jos ala tai yritys on kokenut taloudellisia haasteita tai kilpailupaineita, se saattaa vaikuttaa palkkatasoon.

2. Työvoiman tarjonta ja kysyntä: Jos työntekijöitä on paljon tarjolla suhteessa avoimiin työpaikkoihin tai jos työnantaja kokee, että työvoimaa on helppo saada nykyisellä palkkatasolla, he eivät välttämättä korota palkkoja.

3. Sopimusneuvottelut: Jos alalla on vahva ammattiliittojen läsnäolo, palkkataso voi pysyä samana sopimusneuvotteluiden seurauksena.

4. Kustannusten hallinta: Yritykset voivat pyrkiä hallitsemaan kustannuksiaan pitämällä palkkatasot samoina.

5. Inflaatio: Vaikka palkat pysyisivät samana, inflaatio voi vähentää niiden todellista ostovoimaa vuosien varrella, jolloin työntekijöiden ostovoima laskee.

Yleisesti ottaen palkkatasot voivat vaihdella suuresti eri alojen ja yritysten välillä, ja monilla tekijöillä voi olla vaikutusta siihen, miksi palkat pysyvät samoina pitkän aikaa.

Vierailija
7/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on Excelissä palkat vuodeta 1995, jolloi sain ensimmäisen vakituisen työpaikkani, ja se oli 1430€/kk. Vuonna 2005 peruspalkkani oli 2296€/kk. Nyt se on 4436€/kk. Palkka on siis tuplaantunut 18 vuodessa. 

Bonusten kanssa palkka tosin on jo vuosikymmenen ollut yli 6000€/kk.

Vierailija
8/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut ja palkkasummatkin aika lailla samat kuin ap:n esimerkissä. Asuntojen hinnat sen sijaan ovat pk-seudulla tuplaantuneet. Vaikka ne nyt ovatkin tulleet hieman alaspäin, koen myötätuntoa niitä kohtaan, jotka nyt vasta aloittavat työuran. 

Vierailija
9/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyllä palkat tarkistetaan, kaikki saavat 4€/h tai loparit. Paikallinen sopiminen ja vuorineuvosten tilit kuntoon. 

Vierailija
10/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on Excelissä palkat vuodeta 1995, jolloi sain ensimmäisen vakituisen työpaikkani, ja se oli 1430€/kk. Vuonna 2005 peruspalkkani oli 2296€/kk. Nyt se on 4436€/kk. Palkka on siis tuplaantunut 18 vuodessa. 

diskonttasitko? 

Vierailija
11/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tässä kysytty yksittäisen ihmisen urakehityksestä. Tuskinpa teet täsmälleen samaa työtä kuin vuonna -95.

Vierailija
12/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysynnän ja tarjonnan laki jyllää. Ulkkikset valmiita telemään murto-osalla suomalaisten peruspalkkavaatimuksiin nähden. Siksi kiusaus palkata ulkkiksia työnantajilla suorastaan vastustamaton.

Vierailija
13/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nousee palkka 300-400€ vuodessa kun sovin paikallisesti.

Vierailija
14/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se tiedettiin jo paljon ennen kuin euro otettiin v.2003 Suomessa käyttöön, että kuinka tulee käymään.

Enää ei voi devalvoida, niin se jousto tapahtuu silloin työmarkkinoilla ja nimenomaan palkoissa.

Siinä mielessä reilumpi systeemi nyt, että devalvoimalla saatua rahan arvon alenemista ja siitä seuraavaa palkkojen nousua ei voi nyt jättää toisten(säästäjän) maksettavaksi.

Vierailija
15/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi työnantajan pitäisi maksaa enemmän, jos ja kun tulijoita on yllin kyllin pienemmilläkin liksoilla?

Vierailija
16/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysynnän ja tarjonnan laki jyllää. Ulkkikset valmiita telemään murto-osalla suomalaisten peruspalkkavaatimuksiin nähden. Siksi kiusaus palkata ulkkiksia työnantajilla suorastaan vastustamaton.

Joo, työvoimapula! t. EK ja muut kokkareet.

Vierailija
17/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on köyhtyvä maa; ei ole mistä maksaa.

Ei ole, Suomi on vain ahneiden yrittäjien maa. Messevät voitot kelpaa kyllä työntekijöiden selkänahasta revittynä.

Vierailija
18/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elinkustannukset ovat kuitenkin kallistuneet hurjasti vuodesta 2005, joten palkan pysyminen paikallaan on käytännössä konkreettisesti köyhdyttänyt työntekijöitä ja tehnyt työnteosta vähemmän kannattavaa.

Minä en ymmärrä tätä työnantajien vimmaa polkea palkkoja!!! Siihen ei ole mitään järkiperusteita, ahneus ei kelpaa perusteeksi olla maksamatta ja korottamatta palkkaa!!!

Vierailija
19/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se tiedettiin jo paljon ennen kuin euro otettiin v.2003 Suomessa käyttöön, että kuinka tulee käymään.

Enää ei voi devalvoida, niin se jousto tapahtuu silloin työmarkkinoilla ja nimenomaan palkoissa.

Siinä mielessä reilumpi systeemi nyt, että devalvoimalla saatua rahan arvon alenemista ja siitä seuraavaa palkkojen nousua ei voi nyt jättää toisten(säästäjän) maksettavaksi.

Kuinkahan moni mahtoi silloin EU-kansanäänestyksessä äänestää liittymisen puolesta tajuamatta seurauksista yhtään mitään. 

Toisaalta nyt nähdään se kansan todellinen elintaso, ei devalvoimalla vivutettu.

Vierailija
20/28 |
16.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis, sehän se Sipilän kikyn idea oli, että maan palkkataso jäädytetään ja laitetaan ihmiset tekemään lisää töitä ja leikataan lomarahoja. Silloinkin lakkoiltiin. Mutta ne uudistukset toteutui, joskin osasta niitä on jo luovuttu ja niiden todellisia vaikutuksia kritisoitu ja kyseenalaistettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kuusi