Raskausdiabetes- miten tiukkoja olette ruoan suhteen?
Viikko sitten sokerirasituskokeessa oli yksi arvo kohollaan, joten nyt tässä joutuu syömään terveellisesti ja jättämään herkut..
Kysyisinkin nyt kohtalotovereiltani, miten tiukkaa ruokavaliota pidätte? Syöttekö ollenkaan mitään herkkuja?
Ja pitäisiköhän esim. xylitolipurkan syöntiä rajoittaa, entä Rennie-närästyslääkkeiden? Ruusunmarjateen?
Itse olen nyt tässä viikon aikana ottanut itseäni niskasta kiinni ;) Välillä tekee tiukkaa, oli kyllä etenkin tuo joulunjälkeinen aika aikamoista suklaanmussutusta... Mutta ajattelen niinkin että silloin tällöin voin syödä kohtuudella jotain hyvää- esim. pieni kakkupala synttäreillä, muutama pala suklaata tms.. Kunhan pääsääntöisesti ruokavalio on terveellinen ja vähäsokerinen. Miten muilla? Oletteko " täyskieltäytyjiä" vai sallitteko itsellenne joskus jotain makeaa..?
Kommentit (10)
Mulla oli myös sokerirasituksessa yksi arvo koholla ja oon nyt kaksi viikkoa pitänyt dieettiä ja mittaillut kotona verensokeria. Otti kyllä tosi koville jättää kaikki herkut pois, erityisesti suklaasta luopuminen on ollut rankkaa :) Joulun jälkeen kun tuli kanssa vedettyä konvehteja yms. suklaanameja ja niitä vieläkin kaapeista löytyy... Eka dieettiviikolla söin vielä muutaman suklaanamun aina illalla kun olin saanut päivän sokerimittaukset tehtyä, mutta nyt oon luopunut niistäkin kun ei noi arvot vaan tahdo asettua ja alkaa jo näyttää siltä, että insuliinille tässä joudutaan. Pakko on pitää aika ankaraa dieettiä. Valion sokerittomat marjakeitot ruispuuron kanssa saa nyt kelvata herkuksi. Eilen illalla söin pikarin kevyt jäätelöä jossa ei ollut lisättyä sokeria, mutta aamulla oli sit sokeriarvo ihan ennätyskorkeella aamuarvoksi, joten se jäätelö ei tainnut olla kovin hyvä idea... Koitetaan jaksaa, eihän tätä kestä kuin synnytykseen asti :)
Terkuin Luna ja " Aarre" rv 29+6
Minulle ei tuota ongelmia olla syömättä herkkuja. Ympäristölle se sen sijaan on ongelma; kaikki ovat sitä mieltä, että kai minä nyt voin syödä kylässä kahvipöydässä niin kuin muutkin. Aina yhtä kannustava äitinikin totesi: " Syö mitä annetaan, äläkä marise!"
Suurempi ongelma on se, että lounaalla ja päivällisellä lautaselle pakkaa kertymään liian suuri annos ruokaa. Kun ei viitsisi nälkääkään nähdä ;)
Toisaalta painonnousu on kuitenkin pysynyt aisoissa: olen normaalipainoinen, ja tähän mennessä on tullut 3,3 kg (rv 28+1)
Itse yritän pitää mahdollisimman tiukkaa linjaa ettei tulis ongelmia.
Eli säännöllisiä ruoka-aikoja, EI liian usein välipaloja...mun ongelma, meinaan työntää suuhuni liian usein jotain pientä ohimennen :)
Mullahan puhkesi jo edellisen raskauden aikana diabetes, joten olen nämä välivuodetkin yrittänyt tota ruokavaliota noudattaa ja olen käynyt vuosittain mittauttaan sokerini. Nyt raskauden alettua aloin tosi tiukalle linjalle ruokailujen suhteen, vaan eipä auttanut, mutta ehkäpä estää kuitenkin pahimman ja pysyypä painokin kurissa.
Makeiden suhteen mulla ollut helppoa,koska alun pahoivointi vei halun makeaan. Joulukin meni helposti vain 2 konvehtia koko joulun aikana ja niistäkin yökötys. Salmiakki on mun herkkuni ja sitä en ole ostanut, koska söisin sitten ihan himona. Mulle sanoi terkkari että joskus voi kahvin kanssa ottaa pullan tai jonkun kevyen makean. Pienen siivun aion ottaa tytön synttärikakusta kahvin kanssa, tein kakun mahdollisimman kevyesti ja sen aion suoda itselleni.
Limpparit olen jättänyt kokonaan pois ja mehut, myös tuoremehut niiden hedelmäsokerin vuoksi. Kevytlimpsojanhan saisi juoda.
Muuten ihan normi kotiruokaa ja mahdollisimman paljon kasviksia ja salaatteja, tavallista sapuskaa on helppo keventää lisäämällä kasviksia sekaan.
Syön kyllä lähes normaalisti kuin ennenkin.. Käytän rennietä ym..
En muutenkaan syö karkkia/makeaa usein,enkä vaaleaa leipää jne.. Että sallin ne kerrat itselleni.
Esikoiselta elin lähes herkuilla, nyt toisesta ei ees tee mieli herkkuja kamalasti..
Kannattaa noita noudattaa,mutta en ole täyskieltäytyjä..
mulla todettiin vkolla 28 raskausdiabetes ja olin kuukauden ruokavaliolla,pysyin siinä muuten paitsi että lauantaisin pidin karkkipäivän. Arvot huiteli 9 pintaan jatkuvasti,vaikka desi mitan kanssa mittasin ruokani ja karkittomuus teki/tekee tosi tiukkaa. Nyt laitan insuliinia 6 yksikköä ennen ateriaa ja arvot on vihdoin rajoissa, mutta edelleen pidän karkkipäivän kerran vkossa,mä tulisin hulluksi muuten.. mä en pysty olemaan niin tiukka vaikka kuinka tahtosin, mut vauva voi hyvin ja on koko seuranassa ja vielä ainakin hän on normaali kokoinen. Oikein paljon tsemiä sinulle, varmasti kaikesta herkusta kieltäytyminen on parasta,mutta on näitä tällaisia kuin minä joille se jää haaveeksi...
T:Anette rv 38
Mulla ekan kanssa lipsu ja arvotkin oli koholla, tokan kanssa söin normaalisti ja oli normaalit arvot vaikka raskausdiabetes olikin ja nyt kolmannen kohdalla katon mitä suuhun laitan ja arvot on normaalit.
Mulle on sanottu(lääkäri) etteí esim .yksi kotipulla vielä päivässä nosta niitä arvoja vaan se on se kokonaisuus. Oon yrittänyt siirtyä vähärasvaiseen ruokavalioon, mutta sanottua helpompaa...kun ei noita lapsia viitsis kuitenkaan millekkään dieetille laittaa, saati eri ruokia ruveta laittamaan.mutta juustot, leikkeleet, jogurtit ym.olen siirtänyt kevyisiin. Mulla vaan tuo paino nousee vaikka dieetti onkin päällä ja on aina muidenkin raskauksien aikaan noussut vaikka miten yrittänyt, Mutta toivotaan ettei arvot rupea nousemaan!
pamppari ja Nirppu 30
Jep, kyllä tässä kovasti yritän pysyä ruodussa, ja viikko onkin mennyt minusta ihan hyvin.. Radikaali muutos entiseen ainakin, etenkin tuon suklaan kohdalla.
Koetan siis jatkaa samoilla linjoilla, tosin sen verran perso makealle olen, että sallin itselleni esim. tulevalla siskon poikien synttäreillä pienen palan kakkua..
Muuten olen pienentänyt ruoka-annoksia, ja lisännyt reilusti salaattia ja kasviksia, vaihtanut maitotuotteet kevyisiin jne.. Limuja en ole koskaan juuri juonut,niitä en kaipaa, suklaasta luopuminen on se pahin minulle ;) Oikeastaan varsinaiset ruoat ovat tähänkin mennessä olleet melko terveelliset, ongelmana ovatkin olleet ylimääräiset herkut.
Onko yleistäkin että arvoja seurataan kotona itse? Minulle sanottiin vaan että kerran kuussa pitää käydä labrassa ottamassa paastoarvon..
Mä en mittaa sokereita kotona, ihan siitä syystä etten pysty piikittää itseäni ja pyörryn piikin kans helposti.
Kävin rv 15 ekassa rasituksessa, sit rv 22 otti terkkari neuvolan yhteydes 1,5h paaston, ny rv 25 uus rasitus ja loput 1,5h paastot ottaa terkkari aina käynnin yhteydessä.. Ei välttämättä edes joka kerta.
Ainakin viimeks 1,5h paasto oli ihan hyvä.. :)
Täällä kaikki kolme arvoa rasituskokeessa yli sallitun ja vielä reilusti. Nyt ns. dieettiä kestänyt reilun kuukauden ja hyvin on pysynyt. Mittailen arvoja kotona aamulla paaston ja pari kertaa päivässä ennen ja jälkeen ruokailun. Lääkityksenä sain Guarem-pusseja jota otan kolmesti päivässä ruokailun yhteydessä, hyvin ovat auttaneet. Arvot laskeneet pari pykälää. Paino ei ole enää noussut pariin kuukauteen kylläkään ja siitä ei neuvolassa tykänneet mutta minkäs teet, mahassa kaikki ok ja nälkää en näe. =)
tanja-77 33+
kyllä kannattaa noudattaa mahdollisimman hyvin dieettiä. Oman itsesi ja lapsesi kannalta.
Vaikka kyse onkin raskausajan diabeteksestä niin samat riskit on olemassa kuin ns normaalissa diabeteksessä.
Mieluummin kannattaa ottaa ruokavalio hoito kuin antaa mennä niin pitkälle että joutuu lääkehoidolle.
Makeisia löytyy sokerittomana myös. esim dietorellen karkit ovat mielestäni ihan hyviä. niitä itse söin makean himoon raskausaikana.
myös muita sokerittomia karkkeja löytyy kaupoista