Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyajan opetus on laadultaan ala-arvoista

Vierailija
15.03.2024 |

Olen törmännyt ilmiöön, jossa opettajat tuntuvat panttaavan tietoa. Halutaan "antaa opiskelijalle mahdollisuus etsiä itse tietoa", sen sijaan, että selitettäisiin esimerkiksi fysikaalinen ilmiö tai vähän vaikeampi matemaattinen lauseke. 

Kokeita ei enää käydä läpi ja palauteta oppilaalle. Kokeiden arvosanat vain ilmoitetaan listassa, eikä niitä avata. Koetta ei ole edes mahdollista saada itselleen. Erikseen voi varata nopean ajan opettajalle kokeen läpikäymistä varten. 

Opettajat eivät enää opeta itse mitään, vaan näyttävät oppitunneilla youtubesta toisten tekemiä videoita. Arvosanat tulevat rekisteriin jopa kuukausia myöhässä, eikä niitä perustella. 

Kun ChatGPT:ltä saa selkeämpiä vastauksia, niin ollaan aika kummallisessa tilanteessa. 

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutan Kööpenhaminaan ja otan Ruotsin kansalaisuuden. 😇

Vierailija
2/9 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin on niin pahalta kuulostaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkaa jo peruskoulussa. Opettaja selittää helpoimmat tehtävät, mutta jättää kaksi vaikeinta tehtävää purtavaksi pähkinäksi. 

Olen tilannut oppikirjojen vastaukset itselleni ja opetan lapselle kotona vaikeimmat tehtävät. 

Matikan tunnin ensimmäinen 10 min on kuulemma itsemietiskelyä, jossa oppilas saa ottaa itse selvää asiasta ja tunti aloitetaan kysymyksillä.

Ihan älytöntä.

Vierailija
4/9 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Käänteinen oppiminen". 

Vierailija
5/9 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto löytyy kyllä englanniksi, mutta rupea siinä sitten kääntelemään sanoja suomenkielelle. Kuka valopää keksinyt, että suomenkielisten käännösten on pakko mennä ristiin englanninkielisten käännösten kanssa. 

Vierailija
6/9 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole opettajien vika, vaan moneen kertaan uudistettujen opetussuunnitelmien

Vierailija
7/9 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa jo peruskoulussa. Opettaja selittää helpoimmat tehtävät, mutta jättää kaksi vaikeinta tehtävää purtavaksi pähkinäksi. 

Olen tilannut oppikirjojen vastaukset itselleni ja opetan lapselle kotona vaikeimmat tehtävät. 

Matikan tunnin ensimmäinen 10 min on kuulemma itsemietiskelyä, jossa oppilas saa ottaa itse selvää asiasta ja tunti aloitetaan kysymyksillä.

Ihan älytöntä.

Tämä on sitä itseohjautuvuutta. 

Eskarista lähtien.

Terävimmät pärjäävät tässä, mutta toisaalta voivat tulla laiskoiksi alisuoriutujiksi.

Muutenkin tuntuu siltä, että peruskoulussa opetetaan yleistietoa hirveän vähän.

Ystävä on ammattikorkeassa keski-ikäisenä ja on törmännyt samaan ilmiöön, osa opetuksesta on aivan luokatonta, suomenkieli tehtävänannossa huonoa(pitää tulkita, mitä opettaja tehtävänannolla tarkoittaa, eikä vastata suoraan kysymykseen).

Vierailija
8/9 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen aineenopettajaksi ja olen harjoittelukouluissani törmännyt tähän ilmiöön. Nyt opetan lukiossa, jossa en oikeastaan "saa" opettaa, vaan opiskelijat tekevät tehtäviä parinsa kanssa tai pelaavat jotain digipelejä antamani tehtävänannon jälkeen. Parien kanssa työskentely sujuu hyvin vaihtelevasti ja usein kuulen lausahduksia luokkaa: "Emmä tiiä, laita siihen vaan jotain." Pääsääntöisesti minua on myös opetettu olemaan puuttumatta kirjoitusvirheisiin (opetan kieliä). Tarvitseeko ihmetellä, ettei kouluissa enää opita mitään?

Vierailija
9/9 |
15.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeaa ja peruskoulusta pääsee läpi, vaikka oppilas hädin tuskin osaa lukea. Armo-vitonen annettu joka aineesta, jotta peruskoulu pääsee eroon. Luokalle ei jää kukaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi viisi