Saksassa laajat lakot, palkankorotukset työaikaa uudelleen järjestämällä
Siellä vaaditaan neljän päivän työviikkoa, Suomessa halutaan lisätä työaikaa. Palkkoja voisi tosiaan korottaa niin, että saman palkan saa vähemmillä tunneilla.
Uskon, että useimmilla aloilla tämä olisi vain järjestelykysymys
Kommentit (24)
Jos saisin saman palkan tekemällä 4 päivää töitä, tuottavuuteni olisi täysin sama tai parempikin.
Saksassa myös junakuskit pitivät 13% palkankorotusehdotusta loukkauksena. Suomessa olisivat liitot juhlineet 0,5% suurena voittona.
Saksassa junat on vielä aina myöhässä
Suomessa duunari on aina jo valmiiksi kyykyssä ennen kuin kukaan ehtii edes kyykyttää. Nytkin oikein pyydetään, että laskekaa vaan palkkoja ja lopettakaa ansiosidonnainen kaikilta kokonaan. Jotenkin sairasta alistumista kyllä. Ei mikään ihme, että meitä on pomputellut historian saatossa vuorotellen Ruotsi ja Venäjä. Ei kukaan voi ihan vakavasti ottaa tällaista porukkaa.
Vain veturinkuljettajat GDL ja Lufthansan Verdi:in kuuluva matkustamohenkilökunta lakkoilevat - on hyvin näkyvää toimintaa, mutta lakkoilijoita on määrällisesti vähän.
Mitäs nyt orpo ja kumppanit? Eihän niitä lakkoja muka ole kuin suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Jos saisin saman palkan tekemällä 4 päivää töitä, tuottavuuteni olisi täysin sama tai parempikin.
Näinhän se menee. Tein ajatustyötä tänään noin 5 tuntia ja sen jälkeen lorvailin loppupäivän. Vastasin pariin viestiin lyhyesti. Ja kyseessä oli erittäin tuottoisa päivä eli hommat etenivät keskivertoa paremmin.
No mutta meille on koko ajan sanottu, että lakkoilun takia yritykset lähtevät maasta. Miten ne siellä Saksassa uskaltaa? Ja vielä lyhyempää työaikaa.
Satonen sanoo, että työviikkoa pitäisi pidentää.
Vierailija kirjoitti:
No mutta meille on koko ajan sanottu, että lakkoilun takia yritykset lähtevät maasta. Miten ne siellä Saksassa uskaltaa? Ja vielä lyhyempää työaikaa.
Satonen sanoo, että työviikkoa pitäisi pidentää.
Siksi koska uskotaan kaikki mitä herra isoherrat meille sanoo. Ovat niin viisaita että pitää totella ja uskoa. Ei tarkisteta mitään faktoja vaan kaikki jutut mitä joku sanoo, menee sukkana läpi.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa junat on vielä aina myöhässä
Eipä paljon voi kehua täälläkään.
Vaativat itse asiassa työajan lyhennystä 38 --> 35 tuntia ilman että palkka laskee.
Suomessa on tosi vähän lakkoja! Oikeastaan myös Saksassa. Menkää Ranskaan, niin näette todellisen lakkoherkkyyden. Täällä inistään 2 viikon lakosta. Kuitenkaan Ranskassakaan ei ole vielä taivas pudonnut.
Vierailija kirjoitti:
Vain veturinkuljettajat GDL ja Lufthansan Verdi:in kuuluva matkustamohenkilökunta lakkoilevat - on hyvin näkyvää toimintaa, mutta lakkoilijoita on määrällisesti vähän.
Just. Mitä nyt eilen sattui olemaan 5000 yliopistosairaaloiden lääkäriä lakossa toista kertaa tänä vuonna.
Eikä GDL edusta pelkästään veturinkuljettajia vaan rautatietyöläisiä yleensä (60 000) ja lakot koskevat myös paikallisjunia.
Lentokenttähenkilökunta (25 000) kuuluu Verdiiin ja sillä matkustamohenkilökunnalla on oma liittonsa UFO. Mutta älä huoli, kyllä hekin lakkoilevat.
Ja se ansiosidonnainen, minimipalkka, sairauslomaoikeus ja irtisanomisen säännöt on kirjattu lakiin ja koskevat kaikkia. Semmosta se on täällä Saksassa.
Siellä lakkoilijoilla on joku oikea vaatimus, joka kuuluu ammattiliitoille.
Meidän toverit halavat hallitukseksi hallituksen paikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mutta meille on koko ajan sanottu, että lakkoilun takia yritykset lähtevät maasta. Miten ne siellä Saksassa uskaltaa? Ja vielä lyhyempää työaikaa.
Satonen sanoo, että työviikkoa pitäisi pidentää.
Siksi koska uskotaan kaikki mitä herra isoherrat meille sanoo. Ovat niin viisaita että pitää totella ja uskoa. Ei tarkisteta mitään faktoja vaan kaikki jutut mitä joku sanoo, menee sukkana läpi.
Syy, miksi meillä on valehtelijoiden klubi hallituksena. Sinisilmäinen suomij untti uskoo kaikki valheet. Mitä pahempaa pelottelua, sitä varmemmin suomalainen orjakansa uskoo.
Nyt jyrähtävät Ranskan ammattiliitot: "Menemme lakkoon olympialaisten aikana!"
Ovat kyllästyneitä esim. terveydenhuollon liian heikkoon rahoitukseen, hallitus ei kuule.
https://www.france24.com/en/europe/20240307-major-french-union-cgt-thre…;
Saksassa veturinkuljettajien vaatimukset ovat täysin utopistisia. Tuhansien eurojen "inflaatiobonus" (ihan kuin kukaan muu ei olisi inflaatiosta kärsinyt) ja työajan lasku 35 tuntiin täydellä palkalla, lisäksi muistaakseni vähintään 12 tuntia vuorojen välissä. Jos kukaan on Saksassa matkustellut junilla, niin tietää että siellä on Euroopan epäluotettavimmat junat ja jopa tuntien myöhästymiset ovat arkipäivää. Aika harva saksalainen oikeasti kannattaa tuollaisia jättietuja veturinkuljettajille, jotka ovat yht.kunnallisesti vähemmän merkittäviä kuin vaikka hoitajat.
Vierailija kirjoitti:
Siellä lakkoilijoilla on joku oikea vaatimus, joka kuuluu ammattiliitoille.
Meidän toverit halavat hallitukseksi hallituksen paikalle.
Sinä se jaksat valehdella kuin satonen. Ay-liike vastustaa hallituksen ja ek;n suunnitelmia työehtojen heikennyksistä.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa veturinkuljettajien vaatimukset ovat täysin utopistisia. Tuhansien eurojen "inflaatiobonus" (ihan kuin kukaan muu ei olisi inflaatiosta kärsinyt) ja työajan lasku 35 tuntiin täydellä palkalla, lisäksi muistaakseni vähintään 12 tuntia vuorojen välissä. Jos kukaan on Saksassa matkustellut junilla, niin tietää että siellä on Euroopan epäluotettavimmat junat ja jopa tuntien myöhästymiset ovat arkipäivää. Aika harva saksalainen oikeasti kannattaa tuollaisia jättietuja veturinkuljettajille, jotka ovat yht.kunnallisesti vähemmän merkittäviä kuin vaikka hoitajat.
Sama inflaatiobonus, 3000 euroa, on maksettu jo ajat sitten lähes kaikkien työnantajien toimesta, koska siitä päätettiin syksyllä 2022. Se on yrityksille veroetu ja maksettu joko kerralla tai kahdessa osassa mutta DB päätti että siitä pitää erikseen neuvotella.
Aika harva saksalainen työssäkäyvä on jäänyt ilman tätä "jättietua" - mutta sen maksamisesta päättää työnantaja ja esim. hoitajat eivät suinkaan ole julkisen puolen palveluksessa. Ne harvat jotka ovat, saivat saman bonuksen viime vuonna, osalle se on maksettu kuukausierissä.
Ja kyllä, monilla on palkoissa inflaatiokorotus ilman liittoon kuulumista. Yksityisellä puolella inflaatiobonus kannatti maksaa heti 2022 verovuoden aikana. Ja hei, saatiin myös koronabonus, etätyölisä ja sähkökorvaus.
Kelepais