Onko masentuneelta hyvä kysyä miten hän jakselee, vaikka tämä näyttää ärsyyntyvän siitä?
Tuntuu pahalta ja haluaisin auttaa mutta ärsyyntyy kysymyksistä.
Kommentit (16)
Kehottaisin antamaan olla, kuitenkaan et pysty auttamaan.
Ei ketään tarvitse pelkästään miellyttää. Riittää että välittää.
Voit olla yhteydessä ja jutella kaikkea normaalia mitä muulloinkin.
Voihan sitä neutraalisti kuulumiset kysyä mutta tyytyä siihen jos toinen vastaa vaan lyhyesti eikä halua syvällisemmin avata.
Voi myös kysyä lähtemään yhdessä jonnekkin kahville, lenkille syömään yms jos toinen jaksaa.
Itsekään en halua avautua omasta masennuksesta ja ahdistuksesta ja hermostuttaa kun perheen jäsenet kyselee vointia. Riittää että teen sitä puoliväkisin psykiatrille ja muille ammattilaisille.
mielummin juttelen kaikesta muusta.
Ärsyyntyisin jo tuosta sanamuodosta. Jakselee?? Varmaan myös pesaiset, keittelet, pyörittelet ja pyyhkäiset.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyyntyisin jo tuosta sanamuodosta. Jakselee?? Varmaan myös pesaiset, keittelet, pyörittelet ja pyyhkäiset.
En ole itse asiassa käyttänyt tuota sanamuotoa. En nyt tarkkaan muista, mutta luultavasti olen kysynyt vaan että "miten sulla menee?" tai jotain sen tyylistä. Mutta hyvä tietää ettei kannata kysellä vaan jutella ihan muuten ja osoittaa välittämistä sillä tavoin. Kiitos vastanneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole itse asiassa käyttänyt tuota sanamuotoa. En nyt tarkkaan muista, mutta luultavasti olen kysynyt vaan että "miten sulla menee?" tai jotain sen tyylistä. Mutta hyvä tietää ettei kannata kysellä vaan jutella ihan muuten ja osoittaa välittämistä sillä tavoin. Kiitos vastanneille.
Älä nyt ainakaan vaan jostain omista asioistasi höpise.
Jos ei muuten niin vittuuntumisen ja vihan voimalla. Ärsytä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt ainakaan vaan jostain omista asioistasi höpise.
En tietenkään. Minusta tuo oli hyvä neuvo, että juttelisi vaan tavallisista asioista, mistä hän itse tykkää jutella. Ap.
Miksei saa kysellä? Kun ihmiset toisaalta valittavat sitä jos kukaan ei koskaan kysy mitä heille kuuluu.
Pidätkö itse siitä jos sinulle tehdään asioita joista ärsyynnyt? Tuleeko sinulle sellaisesta hyvä olo ja iloisempi mieli?
Voi myös kysyä, että kuinka voit.
Masentunut saattaa tuntea häpeää ja syyllisyyttä omasta tilanteesta, joten tuollaiseen peruskysymykseenkin voi olla vaikea vastata.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voitte on miljoona kertaa parempi kysymys kuin joku miten menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka voitte on miljoona kertaa parempi kysymys kuin joku miten menee.
Mutta siis ei tietenkään tarvitse teititellä 😄.
Jos otat yhteyttä vain kysyäksesi mitä kuuluu kyllä masentunut katsoo monesti sen vastaamiseksi ja haluaa heittää sut pihalle. Soita sille mieluummin lähe kaljalle ,lenkille,kirjastoon juuri sitä mitä olet ennenkin tehneet.ei me tarvita juoruämmiä ovelle vaan oikeita ystäviä.
Elä kysele. Mutta juttele kuitenkin. Pidä keskustelu asioissa, joista tiedät hänen pitävän (pitäneen ainakin).