Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudesta tuberkuloosirokotteesta....

17.01.2007 |

Mitä mieltä olette, aiotteko ottaa, oletteko ottaneet vauvallenne tuon uuden tuberkuloosirokotteen? Meillä mietittiin ensi että joo, koska emme tiedä josko lähdemme ulkomaille (itään tai baltiaan) lapsen ensimmäisen ikävuoden aikana. Nyt tullut hieman epäröintiä....

Kannattaako tämä ottaa jos on korkeintaan 2 vkoa reissun päällä? Eilen kyselin neuvolasta, että mitenkä ihmiset ovat ottaneet/ jättäneet ottamatta, siellä sanottiin että osa jotka eivät ole ottaneet ovat myöhemmin katuneet sitä, kuulemma ei ole niin helppo saada sitä jälkikäteen vaan tarvitsee oikein lähetteen. Kommentteja kiitos!

bicci79 ja tyyppi2

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
31.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerron nyt aluksi, että meillä neuvolalääkäri oli sitä mieltä, että meidän toukokuussa syntyvälle vauvalle tubirokotus kannattaa ehdottomasti antaa, koska oma äitini on tubin nuorena sairastanut. Pieni riski siis on, että hänen elimistössään mahdollisesti uinuvat tubibakteerit jotenkin vielä aktivoituisivat...

Sain neuvolasta KTL:n tiedotteen nykyisestä BCG-rokotteesta. Tiedotteen mukaan rokote aiheuttaa nivustaipeen imusolmukepaiseen 1-2 lapselle 1000 rokotettua kohti. Paise ilmenee yleensä 3-7 kk kuluttua rokotuksesta ja se ei vaadi yleensä erityistä hoitoa eikä lisää vakavampien haittojen vaaraa. 14 lapsella 100000 rokotettua kohti on havaittu vakavampia haittoja, joita ovat mm. etäisinfektiot esim. luu- tai niveltulehdus, yleistynyt BCG-infektio tai ihoinfektio. Tällaiset etäisinfektiot joudutaan hoitamaan tuberkuloosilääkityksellä. Pieni osa BCG:n aiheuttamista nivel- ja luutulehduksista saattaa johtaa raajan pysyvään toimintahäiriöön.

Mielestäni riskit ovat kuitenkin verrattaen pienet, joten ilman muuta rokotuksen otamme.

Vierailija
2/4 |
17.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on neuvolakortissa BCG-rokotussuositus pelkästään sen takia, että isä on turkkilainen. Kuuluu kuulema vielä tuperkkelin kannalta riskaabeleihin maihin. Olipas vähän hassusti sanottu, eihän se tuberkuloosi miehen geeneissä ole:-) Neuvolassa kuitenkin suositeltiin rokotuksen ottamista, jos ja kun matkustamme lapsen kanssa miehen kotimaahan.

Eikös siinä rokotuksessa ole jotain riskejä? Lehdessä sanottiin vastikään, että sen takia ei enää rokoteta, kun rokotuksen aiheuttamat riskit (mitä ne sit olikaan?) ovat suurempia kuin sairastumisriski.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos kuuluu jollakin tavalla laadittuihin riskiryhmiin niin itse en edes puntaroisi rokotteen sivuvaikutuksia. Riski sairastua pienempi kuin sivuvaikutukset ei pidä paikkansa niillä ketkä kuuluu riskiryhmään----siksihän he kuuluvat riskiryhmään ja rokotusta heille SUOSITELLAAN. Ja todella jälkikäteen sairastumisen toteamisesta on turha itkeä että tietoa ei ole annettu. Rautalangasta on vaikea vääntää jos ihminen ei tajua että harvalle sitä Suomessa suositellaan ja jos sen itse silloin jättää pois niin onnea ja menestystä valitulla tiellä.

Tiedän että tuli saarna mutta mua vain aina harmittaa että ne ammattilaiset jotka laativat sääntöjä/suosituksia/ohjeita niin tietävät ihan varmasti asiasta eniten,ja sit täällä palstoilla märehditään että tarvinkohan nyt kuitenkaan ihan oikeesti ja niin kipeesti kun mulle väitetään...ja jos nyt oisin itsenäinen ihminen ja fiksu ennenkaikkea ja kieltäytyisin että voisin leuhkia " en minä sitä ottanut vaikka melkein pakotettiin" . Ja sitten kyseinen ihminen tuo sen Suomeen ja omaan pihapiiriin ja muut lapset ketkä eivät kuulu roketerymään saavat sen jne. Mutta vain omaa napaa katsellaan..

Vierailija
4/4 |
28.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vitve vähän pannuun tuo vastauksesi, vaikka et sitä varmaan niin tarkoittanut. Mun märehdintä ei ainakaan ollut sitä, ettenkö tietysti ottaisi rokotusta, kun kerran riskiryhmään kuulutaan. Mua vaan kiinnostaisi tietää, mitä ne rokotuksen riskit ovat, kun sellaisista kuitenkin kerran puhutaan. Muusta märehdinnästä ja omaan napaisuudesta ei ollut kyse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yksi