Suojaosuuden poisto puolittaa tuntipalkan?
Teoreettinen keissi: Henkilö saa työttömyyspäivärahaa. Tekee töitä, joista tienaa 300 euroa kuukaudessa, tuntipalkalla 12 e.
Hakee soviteltua päivärahaa, ja hänen työttömyyspäivärahaansa pienennetään puolella tuosta, eli 150 eurolla.
Käytännössä hän siis tienaa 6 e/tunti. Onko tämä näin? Korjatkaa jos olen väärässä.
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Kuka käy töissä vain 25 tuntia kuukaudessa ? Kuulostaa enemmän harrastukselta, toki osa käykin mutta ovat opiskelijoita.
Me epätoivoiset pitkäaikaistyöttömät, joita ei muualle huolita. Itselläni sentään 40 tuntia kuukaudessa. Minkä tahansa työn vastaanottaminen kuulemma auttaa saamaan paremman työpaikan, mutta eipä ole ainakaan minun kohdallani onnistunut. Ehkä ensi vuonna, tai sitä seuraavana urani lähtee nousuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä ei puolitu palkka, vaan päiväraha pienenee. Jos teet töitä, et ole kokonaan työtön ja siksi et ole oikeutettu kokonaiseen työttömyyspäivärahaankaan. Loogista. On taas totuttu liian hyvälle. Vanhat kunnon ajat tulossa takaisin eli lomakorvaukset pidetään lomina, palkka palkkana, työttömyysturva työttömyysturvana ja ihmiset vois opetella säästämään. Ja elämään varojensa mukaan.
Mutta kun kokoaikatyötä ei ole tarjolla niin osa-aikatyötä pitäisi tukea syrjäytymisen välttämiseksi. Ei se "itsensä elättäminen" niin vaan ala jos raha on oikeasti loppu niin joutuu valitsemaan täysyöttömyyden sen sijaan että tekisi osa-aikatyötä jossa käymisestä koituu kuluja enemmän kuin hyötyä.
Osa-aikatyötä ei pidä enää ottaa vastaan lainkaan. Vaihtoehdoiksi jää, kokoaikatyöttömyys tai k
Päinvastoin. Byrokratia lisääntyy kun toimeentulotuet lasketaan joka kuukausi kerrallaan ja sitten korjataan vielä uudestaan joka kerta kertaalleen. Tämä lisää työn määrää Kelassa ja sitten joudutaan palkkaamaan lisää väkeä Kelaan.
Valtio estää opintolainan takaisinmaksun ihan itse joten valtion on jossain välissä pakko antaa anteeksi opintolainat eli tulee lisää kustannuksia valtiolle.
Valtiollehan en itse enää suostu tulemaan ikinä töihin joten turha laskea kenenkään sen varaan.
Minä äänestin ja lopetin osa-aikaiset työt. En kipujen vuoksi voi tehdä täyttä päivää ja nyt kärsiminen kovissa kivuissa parin lisäeuron toivossa ei enää houkuttele.
Terveiden tulisi kustantaa oma elämänsä kokonaan laskelmoimatta tukia. Jos on lapsi suunnitteilla, teet etukäteen työtä säästääksesi tulevia menoja varten.
Tämä systeemi on aivan surkea pienituntipalkkaisia ahkeria kohtaan.
Tulevana opiskelijana minun on pakko vaan tehdä useampaa osa_aikatyötä opintojeni ohella, koska velkaakin on maksettavana pois.
Taloudellisesti en tule juurikaan hyötymään pk seudulla asuessani ja vapaata aikaa ei tule jäämään muuhun, kuin nukkumiseen.
Iso käsi täältä päin ihanalle oikeistolle ja kaikille tyranneille.