Mistä sait syyhyn?
Itselläni ei ole vielä ollut, mutta pelkään sitä. Olen pienituloinen, joten syyhykierteeseen joutuminen olisi minulle jo taloudellisesti erittäin iso ongelma kun lääkkeet ovat niin kalliita. Lisäksi joutuisin lopettamaan työt siksi aikaa kun minulla on syyhy, koska olen vaikeavammaisen henkilökohtainen avustaja enkä todellakaan voi mennä tartuttamaan syyhyä avustettavaan.
Minua siis kiinnostaisi tietää, mistä olette saaneet syyhyn te joilla sitä on ollut? En oikein usko siihen THL:n lääkärin väitteeseen, että syyhytartuntaan vaadittaisiin pitkä kontakti. Toisilta ihotautilääkäreiltä kuulee erilaista viestiä ja syyhy on levinnyt niin kovalla vauhdilla, että täytyyhän sen tarttua äärimmäisen helposti. Ja tartuntaan riittää YKSI punkkinaaras, joten kyllähän se ihan takuulla tarttuu tuosta vain. Eli mistä sinä sait syyhyn? Uskotko saaneesi syyhyn vaikka bussin kaiteesta josta pidetään kiinni? Sovitetusta vaatteesta kaupasta? Kampaajalta? Lääkärin tai hammaslääkärin tutkimushuoneen tuolista? Yritän kovasti välttää mahdollisia tartunnan lähteitä, mutta esimerkiksi joukkoliikenteen käyttöä en voi välttää koska minulla ei ole ajokorttia. En ikinä istu missään joukkoliikennevälineessä, mutta entäs tosiaan nuo kaiteet? Vaatekauppaan en uskalla enää mennä enkä kampaajalle, mutta jos tarvitsisin vaikka hammaslääkäriä niin voisin saada syyhyn siitä tuolista. Ovenkahvat? Syyhypunkin käytäviähän on usein juuri käsissä.
Eli uskotko saaneesi syyhyn jostain mitä ei yleisesti pidetä merkittävänä tartuntariskinä?
Kommentit (23)
Vierailija kirjoitti:
Eihän ne nyt missään kaiteissa elä. Kankaissa ja iholla.
Karstasyyhy ainakin tarttuu. Ihan terveydenhuollon ammattilaisten ohje on puhdistaa mm. ovenkahvat syyhysiivouksessa jos jollakin on karstasyyhy.
Sain sen lääkärin odotushuoneesta tai vastaanotolta mitä todennäköisimmin tuolista.
Jos on joskus sairastanut aiemmin, oireet ilmaantuvat päivissä.