Töissä olevien työkavereiden viestittely lomalla olevalle työkaverille
Mitä mieltä ootte tästä? Onko sulle lomalaisena ok, jos töissä olevat työkaverit laittelee viestiä sun henk.koht nroon ja kyselee lomakuulumisia tai laittelee itse jotain kuulumisia töistä, kuvia tms? Itseä se ärsyttää. Sillon kun oon lomalla niin en halua mitään muistutusta töistä, en vaikka ois hyviäkin työkavereita. Ja toisaalta toimin niin itsekin, eli jos työkaveri on lomalla niin en laittele hänelle viestiä vaikka hän ilmoittaisikin ettei häntä haittaisi.
Kommentit (18)
Ei haittaa, jos kertovat jotain hauskoja tapahtumia. Mutta tämähän on asia mikä yleensä sovitaan ihan puhumalla. Itse olen sanonut, että satunnaiset viestit on ok ja laitan itsekin lomalta kollegalle kuvan tai pari.
No mä en tykkää edes siitä, että työkaverit tavallisena arkena työajan ulkopuolella laittavat mitään viestiä wa-ryhmään, joka meillä on keskenämme. En sen enpää haluaisi kommentoida pomoni päivällistä ravintolassa, pihalla ollutta peuraa enkä varsinkaan kaipaa töihin liittyviä tsemppiviestejä (olipa rankka päivä, mutta selvittiin, nyt saunaan -tyyliä).
Voit vaikka loman ajaksi blokata numerot ja töihin palattua ottaa blokin pois.
Mulla oli kerran pomo joka kyseli joskus lomakuulumisia ja laitteli hauskoja juttuja. Ei koskaan mitään työaiheisia kysymyksiä tms. ja kyseessä oli parin työkaverin WA-ryhmä. Ei haitannut yhtään. Muut pomot ja työkaverit ovatkin sitten olleet aina sellaisia etten todellakaan ota vastaan lomalla mitään viestejä, ja olen blokannutkin lomam ajaksi jos joku on yrittänyt.
Ei me koskaan viestitellä henkilökohtaisiin numeroihin.
Miten niillä työkavereilla on sun henk.koht. puhelinnumero? Ihan oma vika, kun olet sen heille antanut.
Työpuhelimeen voi ja saa laittaa niin paljon viestejä, kun vaan ikinä jaksaa laittaa. Ne luetaan sitten lomalta paluun jälkeen.
En anna työkavereille puhelinnumeroani enkä kuulu whatsapp-ryhmiin.
Pitää erottaa työnteko ja muu ystävyys. Jos ihmiset eivät ole vapaa-ajan ystäviä, ei pidä lähetellä vapaa-ajan viestejä.
Helposti ihmiset sokeutuvat. Jopa pomo voi esittää, että työkaverit vaan ovat ystäviä keskenään, jos viestivät. Ei siinä mitään paitsi jos pomo alkaa ihmeellisesti painostaa, että jonkun pitäisi olla vapaa-ajalla tekemisissä muiden kanssa.
Suunnilleen että töihin ei ole asiaa, ellei kuulu, että henkilö on muiden ystävä muullakin ajalla, vaikka kaikkia vaatimus ei koske.
Vähän kuin lapsuuden leikeissä. Joku pomottaa ja keksii, että nyt on vuorossa leikki X ja tiettyjen pitää olla tietyissä rooleissa. Sitten leikkiin vielä kuuluisi, että pomo saa päättää, millaisia ystävyyksiä joillain muilla pitäisi olla.
Meillä töissä nuori, melko vasta alalle tullut, harrastaa tuota. Laittaa työasioissa viestiä lomalaisille ja vapaalla oleville.
Asiasta mainittu, mutta ei kykene ottamaan tietoa vastaan ettei tuo ole ok. Ja samaan aikaan itse valittaa, miten entisessä työpaikassa häntä häirittiin työasioissa vapailla.
Vastaanottajan vastuulla, jos on antanut henkilökohtaisen numeronsa työkavereilleen.
Itseäni ei lomalaisena haittaisi. Eipähän ole aivan pihalla kaikesta taas sitten lomilta palattua. Ja toisekseen useammat työkaverit on kavereita työmaan ulkopuolellakin niin samapa tuo jos viestiä laittavat.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni ei lomalaisena haittaisi. Eipähän ole aivan pihalla kaikesta taas sitten lomilta palattua. Ja toisekseen useammat työkaverit on kavereita työmaan ulkopuolellakin niin samapa tuo jos viestiä laittavat.
Meillä tullaan lomilta ihan puhtaaseen pöytään, kun työkaverit ovat tehneet sillä välin kaikki työt. He sitten selvittävät, että mikä tilanne on eikä tuota tietoa tarvitse lomalla tietää. Kaikki voi lähteä lomille hyvillä mielin eikä ketään häiritä loman aikana.
Ei näille mikään mene perille, vaikka kuinka tuollaisille sanoisi, että vapaalla ei kenelläkään ole velvollisuutta ja pakkoa työpaikan asioista kuunnella tai lukea. Ei tekstiviesteinä, sähköposteina, soittoina tai muutenkaan.
Jos on joku velvollisuus vapaallakin olla työpaikan käytetttävissä tai saavutettavissa, kuten varallaolossa, silloin se velvoite on kirjattu työsopimukseenkin.
Mitä vapaata tai lomaa se muka on, jos työpaikalta joku jatkuvasti ottaa yhteyttä? Varsinkin, jos asia koskee työpaikan asioita.
Itseeni on vapaapäivinä yhteyttä ottanut niin työtoveri kuin asiakkaan perheenjäsenkin ja vaivannut työpaikan asioilla, useilla tekstareilla ja soitoilla. Pidetään ääliönä, kun sanoo, ettei ole velvollisuutta vapaalla vastata.
Yksi työkaveri on lapsemme kummi esimerkiksi ja muitakin hyviä ystäviä. Olemme jatkuvasti yhteydessä ja monesti näemme lomalla. Osan kanssa ystäviä ennen kuin tuonne työpaikkaan menin ja yhteisiä harrastuksia.
Jos työasioita ja tai sellainen joka ei ystävämme asia ei ole ok. Joku hätäpyyntö vuoronvaihdosta pian loman jälkeen on kuitenkin ok.
Meillä oli osaston seinällä kaikkien puhelinnumerot kun pomo toi aikoinaan listan jotta ketä tahansa työntekijää voi koska tahansa tavoitella. Oli vielä lappuun saanut jokaisen osoitteenkin mikä täysin käsittämätöntä. Minä kuten moni muukin vedettiin osoitetiedot heti piiloon.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli kerran pomo joka kyseli joskus lomakuulumisia ja laitteli hauskoja juttuja. Ei koskaan mitään työaiheisia kysymyksiä tms. ja kyseessä oli parin työkaverin WA-ryhmä. Ei haitannut yhtään. Muut pomot ja työkaverit ovatkin sitten olleet aina sellaisia etten todellakaan ota vastaan lomalla mitään viestejä, ja olen blokannutkin lomam ajaksi jos joku on yrittänyt.
Tuollaisen jälkeen kiinnostavaa huomata miten nopeasti ryhmästä poistuminen tai poistaminen tapahtuu ja seuraava kollega liittyy "ei työaiheiseen" ryhmään. Ihan vaan lomakuulumisia kollegoiden kesken.
Meillä on WhatsApp-ryhmä tuota varten. Viimeksi eilen työkaveri laittoi sinne lomakuvia. Siitä ryhmästä pääsee pois, jos haluaa.
Sanoisin suoraan työkavereille, jos tuollaista tekisivät eikä se olisi ok.