Minkä hintainen kannettava tietokone kannattaa ostaa?
Tiedän, kysymykseni on hieman typerä. Tai kenties jopa merkittävästi typerä. Mutta silti kysyn. Tarkoitan kannettavaa tietokonetta jota voi käyttää koko ajan, melkeinpä 24/7, voi käyttää kaikkeen "perustyöhön" eli perustoimisto-ohjelmat, tekstinkäsittelyt, taulukot, internet, vähän kuvankäsittelyä, jne. Siis aivan tajuttoman loputtoman massiivisetkin määrät Exceliä, Internetiä, Photoshopia, jne.
En tarkoita tietokonetta jolla voi tehdä erityisen haastavia asioita kuten esim pelata suuria pelejä tai tehdä jotain jättimäisiä grafiikkatöitä tai jotain Hollywood-laatuista videoeditointia. Vaan siis tarkoitan perustyökonetta joka toimii takuuvarmasti, luotettavasti, mahdollisimman nopeasti ja jolla on pitkä elinikä.
Minun arvioni: alle 600 euron koneet eivät riitä. Koska ne ovat liian hitaita. Ja niiden elinikäkin saattaa olla turhan lyhyt.
Minun arvioni: 600-900 euron koneet sopivat. Koska ne ovat riittävän nopeita. Ja niiden elinikä on riittävän pitkä.
Minun arvioni: yli 900 euron koneita ei kannata hankkia. Koska toki ne ovat "laadukkaampia" kuin halvemmat koneet, mutta se "laadukkuus" on turhaa, koska se "laadukkuus" ei perustoimistotöissä hyödytä yhtään mitään, vaan se "laadukkuus" on vain sellaista joka hyödyttää esim tietokonepeleissä ja Hollywood-video-editoinnissa. Joten jopas on täyttä rahanhukkaa jos hankkii 1500 euron hintaisen koneen jos meinaa vain käyttää Exceliä ja Internetiä!
Joten nyt ymmärrät miksi kysyn, mikä minun tietokonetarpeeni on. Joskus erehdyin ostamaan 400 euron hintaisen tietokoneen. Ja jopas oli kettumaisen vattumaisen veemäistä aina odotella kun se tietokone lataili jotain pienintäkin yksinkertaisintakin hommelia. Ei hullukaan halua odotella tietokoneen laitailua, koska hulluksi siinä odottelussa vain tulee! Minä tahdon tietokoneen jota ei ikinä tarvitse odotella! Tietokone jota ei ikinä tarvitse odotella, tietokone joka prosessoi hiirellä klikkailemani asiat nopeampaa kuin mitä minä ehdin uusia asioita klikkailla! Tiedättehän, jos Excelillä klikkaan "save file - close file - open file"... niin on aivan tajuttoman per seestä jos joka vaiheessa joudun odottamaan kun tietokone suorittaa tuota käskemääni yksinkertaista komentoa. Käyttämäni Excel-tiedostot ovat yli 10 megabitin kokoisia. Ja halvimmalla tietokoneellani niiden tallentaminen vie ainakin minuutin. Siis joka kerta kun klikkaan "save file" minun täytyy odottaa ainakin minuutti ennen kuin voin taas käyttää Exceliä. Ei niin mitään järkeä! Järki lähtee!
Jatkossa tahdon saada tuollaiset perustoimistotyöprosessit läpi mahdollisimman nopeasti. Joten kuinka kallis tietokone minun tarvitsee ostaa? Ja tosiaan: minulle kelpaa ainoastaan kannettava tietokone. Minulle ei kelpaa pöytäkone.
Kommentit (24)
Pöytäkoneella saa samaan hintaan paljon enemmän tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Pöytäkoneella saa samaan hintaan paljon enemmän tehoa.
Lukutaito auttaa ymmärtämään lukemaansa.
Sanoisin että liikutaan siinä tonnin, puolentoista haarukassa. Hopeareunus asiassa on se, että k364
estäähän se sitten toki useamman vuoden kun uusi kerran on.
Jotkut ketjuliikkeet myy myös yrityskäytössä olleita käytettyjä koneita. Muistaakseni verkkokauppa ja power?
Alle tonnin koneet kannattaa unohtaa, paitsi jos ostat käytetyn.
Pitkää elinikää et välttämättä vielä saa jollain 600-900 euron koneella. Hommasi kuulostaa työhommilta. Itselläni on kallis kone kolmen vuoden onsite-huoltotakuulla.
Periaatteessa se koneen nopeus on suuriniirteen prossuteho, muistinmäärä ja nopea SSD-kovalevy, jos ei grafiikkakortista tarvitse tehoja irti ottaa.
Kolmen tonnin kone on just hyvä. Ehkä vielä lisäksi kaikenlaista höpölöpö turvaa tonnilla ja muuta lisuketta 1500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä MS softaa.
Ap jatkaa. Ja ainiin, tosiaan: käytän Windowsia. Eli älkää suositelko Linuxia tai Applea tai mitälie. Niin, tiedän: olen alkukantainen primitiivinen yksisoluinen luolamies-dinosaurus kun käytän Windowsia. Mutta niin se vain on.
Mutta toki kun sanoin aloituksessani että käytän "Exceliä"... niin se nyt ei ollut ihan 100% totta. Vaan siis toki saatan Windows-koneissa käyttää muita vastaavia taulukko-ohjelmia, kuten Openoffice tai Libre tms.
Ja pöytäkoneen käyttö ei minulle vain mitenkään ole mahdollista. Ei vain ole. Joten koneen pitää olla kannettava.
Joskus ehkä melkein suunnilleen 20 vuotta sitten oli olemassa täydellisen ihmeellinen, ihmeellisen täydellinen, kannettava tietokone nimeltä IBM Thinkpad. Minullakin oli sellainen. Se oli täydellisen ihmeellinen, ihmeellisen täydellinen. Sillä tein kaikki perustoimistotyöni ihan 24/7. Mutta sitä ei enää ole, ei enää valmisteta. Jossain vaiheessa noiden Thinkpadien valmistaminen siirtyi Lenovolle ja laatu laski merkittävästi, jolloin ei ollut enää yhtikäs mitään pointtia hankkia Thinkpadia. En tiedä valmistetaanko niitä enää ollenkaan. Siis joskus 20 vuotta sitten minun toimistotyötarpeeseeni sellainen "takuuvarma" valinta oli aina IBM Thinkpad. Mutta enpä ole kuullut että mitään uutta "takuuvarmaa" valintaa oltaisiin vielä markkinoille tuotu noiden IBM Thinkpadien tilalle. Nykyään tietokoneen valitseminen on vaikeampaa kuin ennen. Ikivanhat luolamies-dinosaurus-laitteet ovat poistuneet markkinoilta! Tilalla on vain kaikenmaailman sattumanvaraisia mitälie laitteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä käytä MS softaa.
Ap jatkaa. Ja ainiin, tosiaan: käytän Windowsia. Eli älkää suositelko Linuxia tai Applea tai mitälie. Niin, tiedän: olen alkukantainen primitiivinen yksisoluinen luolamies-dinosaurus kun käytän Windowsia. Mutta niin se vain on.
Mutta toki kun sanoin aloituksessani että käytän "Exceliä"... niin se nyt ei ollut ihan 100% totta. Vaan siis toki saatan Windows-koneissa käyttää muita vastaavia taulukko-ohjelmia, kuten Openoffice tai Libre tms.
Ja pöytäkoneen käyttö ei minulle vain mitenkään ole mahdollista. Ei vain ole. Joten koneen pitää olla kannettava.
Joskus ehkä melkein suunnilleen 20 vuotta sitten oli olemassa täydellisen ihmeellinen, ihmeellisen täydellinen, kannettava tietokone nimeltä IBM Thinkpad. Minullakin oli sellainen. Se oli täydellisen ihmeellinen, ihmeellisen täydellinen. Sillä tein kaikki perustoimistotyöni ih
Lenovo valmistaa sitä marketti- ja giganttikuraa, mutta sen lisäksi ne tekee edelleen myös laadukkaita työkannettavia. Minulla on Lenovon thinkpad nykyisin käytössä ja niin oli edeltäväkin kone. Tämä on X1 Extreme ja näillä spekseillä tämä oli yli 3000 euron (alv 0) kone. Aika eri laite siis kuin cittarin 400 euron Lenovo. Eli kyllä Lenovolta laatuakin edelleen löytää, kun katsoo niitä yrityskannettavia.
Vierailija kirjoitti:
Pitkää elinikää et välttämättä vielä saa jollain 600-900 euron koneella. Hommasi kuulostaa työhommilta. Itselläni on kallis kone kolmen vuoden onsite-huoltotakuulla.
Periaatteessa se koneen nopeus on suuriniirteen prossuteho, muistinmäärä ja nopea SSD-kovalevy, jos ei grafiikkakortista tarvitse tehoja irti ottaa.
Ap vastaa. No siis juurikin työni vuoksi tätä asiaa kysyn. Teen kotona etätöinä täyspäiväisesti (ympärivuorokautisesti) data-analyysia (eli massiivisten tilastomäärien keräämistä ja erilaisten todennäköisyyksien laskemista ja muuta vastaavaa datan prosessoimista). Sattumalta bytheway televisiosarjassa Frendit se yksi päähenkilöistä eli Chandler teki suunnilleen samaa työtä. Jostain ihmeen syystä Chandler inhosi työtään, mutta minä taas päinvastoin rakastan työtäni.
Minulla on työkoneena kannettava joka maksoi noin 600 euroa. Siltä varalta että siihen tulee toimintahäiriö niin minulla on varakoneena suunnilleen saman hintainen kone. Eli minulla on aina käytettävissä kaksi konetta, jotta varmasti saan päivän työni tehtyä, tapahtui sitten mitä hyvänsä, koska minun työni on sikäli "akuuttia" että yksikään työpäivä ei saa jäädä väliin, työt eivät saa jäädä tekemättä vain koska tietokone on rikki. Ja lisäksi minulla on kolmoskoneena se 400 euron hintainen kökkötietokone jonka tyhmyyksissäni erehdyin ostamaan, joka on niin hidas ettei sillä tee yhtään mitään. Joten tuon 400 euron koneen voi unohtaa, meinaan ihan pian heittää sen roskikseen.
Mutta niin: senkin olen huomannut että nuo varsinaiset työkoneeni, noin 600 euron koneeni, nekin ovat turhan hitaita. Joten siksi kysyn että kuinka ihmeen paljon enemmän tarttisi maksaa että saisi ihan oikeasti nopeamman koneen.
Mainitset grafiikkakortin. Niin, se ei tosiaan ole minun työssäni relevantti. Koska minun työssäni käsittelen vain puhdasta dataa, joka näkyy tietokoneen näytöllä ihan vain Excelin numeroina jne. Nuo erilliset grafiikkakortit, niitähän on vain ns "pelikoneissa" jne joita käytetään ohjelmiin (pelit, Hollywood-video-edintointi,...) joiden tarvitsee näyttää mahdollisimman hyviltä. Minun työssäni Excel-numeroiden ulkonäöllä ei ole yhtään mitään väliä. Joten grafiikkaan ei tarvitse panostaa yhtään.
Nuo muut mainitsemasi jutut eli prossuteho/muistinmäärä/SSD... niiden laadukkuus vaikuttaa minun kokemukseni mukaan kulkevan käsikädessä tietokoneen hinnan kanssa. Eli ihan yksiselkeisesti: mitä enemmän rahaa maksaa sitä enemmän tuollaista prossuteho/muistinmäärä/SSD-nopeutta saa. Ja siksi minä pohdin: kuinka paljon sitä rahaa tarvitsee maksaa jotta sitä nopeutta saa tarpeeksi? Koska sen olen huomannut että kun useimmissa nettikaupoissa kannettavia tietokoneita selailee niin jos selailee vähintään 1000 euron koneita, niin ne eivät enää ole nettikaupan mukaan "perustyökoneita" vaan nettikaupat kutsuvat niitä "pelikoneiksi" eli niissä se lisähinta menee juurikin siihen erilliseen grafiikkakorttiin jolla minä en tee yhtään mitään, joka on minulle täysin turha, pelkkää rahanhukkaa!
Täältä olen opiskeleville muksuille tehnyt muutamia löytöjä. Ei kannata lähteä johonkin Gigantti/Power kannettaviin.
https://taitonetti.fi/kaytetyt-kannettavat-tietokoneet?gad_source=1&gcl…
Vierailija kirjoitti:
Minä ap jatkan... Toki ymmärrän tuon arviosi että 600-900 euroa ei riitä pitkään elinikään. Mutta toisaalta vastustan yli 900 euron koneiden ostamista. Koska tosiaan: yli 900 euron koneissa se lisähinta useimmiten tuppaa menemään juurikin siihen grafiikan parantamiseen eli sellaseen mitä useimmat perustoimistotöitä tekevät ihmiset eivät tarvitse. Ja sillä grafiikallahan minä en tee yhtään mitään! Joten siksi toivon että voisin ostaa ihan vain "perustyökoneita", mahdollisimman laadukkaita sellaisia.
Valitettavasti vain nykyään näyttää siltä että noin 900 tai 1000 euron paikkeilla kannettavissa tietokoneissa ei enää panosteta "perustyön laadukkuuteen" vaan panostetaan sensijaan "tietokoneen peliominaisuuksiin". Ja siis nuo "perustyö" vs "peliominaisuudet" ovat kaksi ihan eri asiaa. Joten töitä tekevien ihmisten ei missään nimessä kannata ostaa itselleen pelilaitetta, ja päinvastoin. Haluatko tehdä perustöitä? Osta yksi laite! Haluatko pelata pelejä? Osta ihan toinen laite! Työlaite vs pelilaite = ihan eri laitteet!
Osta sellainen läppäri missä ei ole erillistä näytönohjainta koska sitä tarvitaan lähinnä pelaamiseen tai videoeditointiin. Siinä säästää hyvin kun integroitu näyttis riittää. Sitte vaan sopivan uus prossu ja tarpeeksi muistia.
Kuulostaa työkoneelta. Kai työnantaja sen sinulle maksaa?
Joku 1500€ on ihan ok peruskone, sitä halvemmalla ei oikein saa toimivaa.
Windows on ainut oikea käyttöjärjestelmä jos haluaa välttää yhteensopivuusongelmat ja saada tukea helpdeskistä. Linuxin markkinaosuus on 1% joista suurin osa himonörttejä.
Menet valmistajan sivuille ja rakennat siellä itsellesi juuri sellaisen koneen jonka haluat. Voit sitten panostaa niihin komponentteihin joita tarvit.
Tonnin kone. Katso ettei I3, I5, tai I7 tyyppisen keskusyksikön tyypin perässä ole U, vaan H, tai HX. U:t ovat mallisarjan halpiksia. Levy pitää olla Nvme-kortti. Näytönohjain vähintään 3060RTX. Jos kuvia käsittelet paljon, em. ovat minimi. Lisäksi ruudun pitäisi silloin olla 100% SRGB väreihin kykenevä. Muistia olisi hyvä olla mieluiten 16 kuin 8Gt. Noi ohjelmien vaatimukset vaan kasvaa ja kasvaa. Tingi noista em. jostain, säästät sillä satasen pari, ja kohta kadut.
Osta pöytäkone.