Millaset kivut km:ssa?
Kyselin eilen ruskeasta vuodosta eli mulla oli eilen runsasta ruskeaa vuotoa, ei kipuja. Tänään vaan tiputtelua, mutta omituisia kipuja. Alaselkään julmii hassusti, alamasuun tosi alas vetää kivuliaasti ja tuntuu nivusissa. Sitten ilkeä paine alapäässä.
Jos ollaan ihan rehellisiä, oon aika h*lvetin paniikissa. Odotan vaan koska pöksyyn lorahtaa kunnolla.
Kaksi lasta, ei yhtään km:oa ennen, eikä raskauden aikaisia vuotoa.
Kiitti jos joku viitsii vastata:)
Lumituuli rv12+3
Kommentit (21)
ja ihlovaa kipua alavatsalla joka joskus tuntuu nivusissa, enkä ole ollut niistä huolissani. Eiköhän ne kuulu raskauteen kun kohtu kasvaa ja sikiö kasvaa, kohdunkannattimet löystyy ym. Siellä masun sisällä tapahtuu pienessä ajassa niin paljon että johan olis kumma jos ei koskisi mihinkään. Verenvuotoa minulla ei ole ollut tämän raskauden aikana, mutta olen kuullut että ruskea tuhru on raskausaikana normaalia. Jos asia kuitenkin vaivaa niin kannattaa varmaan kysyä neuvolasta apua. Sinuna en kuitenkaan olisi vielä huolissani. Keskenmenon kyllä huomaa. Itselläni ollut kaksi alkuraskauden keskenmenoa ja molemmissa oli tuskalliset kivut, alaselkään koski ihan jumalattomasti ja kohtu supisteli=vatsa meni kovaksi, kuume nousi hetkellisesti (n. tunniksi) 38-39 asteeseen eikä kipujen takia juuri voinut liikkua. Sitten hölähti kerrasta kamalasti verta, tuntui kuin litra olisi tullut kerralla ja kivut lähestulkoon loppuivat siihen. Jälkivuotoa kesti sitten useita päiviä. Yritä rentoutua...
T:Titi-uu rv13+3
Varmasti todella pelottavaa. En osaa lohduttaa, mutta voin ymmärtää huolesi. Toivottavasti vuoto loppuu pian. Pura vaan tuntojasi tänne, täällä me ollaan kaikki yhdessä jakamassa huolia ja iloja.
Mitä sanoivat neuvolassa?
Minulla kurja tilanne kun olen ulkomailla ja sen takia asia tuntuu vielä pahemmalta.
Toivotaan meille tarraliimaa ja muutaman päivän päästä toivottavasti voidaan huokaista helpotuksesta.
Ilmottele miten tilanteesi kehittyy!
Samaa täällä, näillä viikoilla vaan odotetaan ja odotetaan...
ja aamulla neuvolaan soitin ja nyt sitten lähetettiin äitipolille suoraan tutkimuksiin. Itselläni on melko varma olo keskenmenosta, mutta hyvä että tutkitaan. Apua, siis lähdenpä kohta kohti sairaalaa. Laitan viestiä kuinka mun kävi, mutta olen tämän vuodon aikana nyt kyllä varautunut pahimpaan...
et jos vuotoa tulee siteellinen, melko varmasti on km ja veri on kirkasta, ei siis ruskeaa.
Mun keskenmenossa ei ollu mitään oireita, viikolla 12 vaan ei kuulunu sydänääniä, sit ultrattiin ja sikiöllä ei lyöny sydän. Oli lopettanut kehittymästä jo viikolla 9. Jouduin kaavintaan, mutta eivät olleet saaneet siksiötä ulos. Kotimatkalla alkoi kauheet supistelut ja tuskat ja kotona epämääräinen möykky sit tarttui vessapaperiin. Kivutkin hellittivät sen jälkeen.
Toivon sinulle parasta!!!Koeta kestää!!!
Mulla oli alussa ihan samanlaista, tosin vuoto alkoi jo n.rv 6+ ja kesti useamman viikon, ehkä n. rv11+ saakka. Välillä vuoto oli tosi runsasta ja välillä pientä tiputtelua. Suurimmaksi osaksi vuoto oli ruskeaa, vain yhtenä päivänä tuli verta. Samoin myös minulla alaselkää ja alavatsaa juili ja paineen tunne alapäässä oli ahdistava. Myös minulle lääkärit sanoivat, ettei auta muu kuin odotella..vuodolle ei löytynyt syytä. Aika oli todella ahdistavaa, kun mitään ei voinut itse asian hyväksi tehdä. Nyt kuitenkin kaikki ok ja lääkäri totesi sen olleen täysin vaaratonta. Toivon että sinullakin kaikki on hyvin!! Niin kauan kun vuoto on ruskeaa ja pikkuhousunsuoja riittää ei huolta pitäisi olla (näin minulle kerrottiin).
Sirdamiini rv 17+0
Mulla ainakin keskenmenossa kivut oli kovemmat kuin pahimmissa menkoissa ja heti vuodon alussa vuoto oli kirkkaan punaista. Vuotoa tuli myös heti samana päivänä runsaasti ja seuraavana päivänä vielä enemmän, samoin kivut jatkuivat pari päivää. Km siis 5-6 rv eli tosi aikaisessa vaiheessa, silti selvästi erilainen kuin menkat.
Tässä nykyisessä onnistuneessa raskaudessa oli ruskeeta vuotoa 1,5 viikkoa ja samalla kipuja alavatsalla rv 11-12, kouristelikin oikein mutta vuoto ei missän vaiheessa muuttunut punaiseksi vaan pysyi niukahkona ruskeana. Sitä tuli aina samalla kun mahaa koski. Pelkäsin ihan hirveesti vaikka tiesinkin että keskenmeno oli ihan erilainen. Kävin ultrassa ja siellä vauva oli hienosti. Vuoto oli ilmeisesti jotain jämiä, joka on kuulemma tyypillistä uudelleensynnyttäjälle. Neuvolaan soitin uudestaan kun vuoto ja kipu oli jatkunut viikon ja siellä vaan rauhoteltiin että ruskea niukka vuoto on ihan ok eikä vaadi edes tutkimuksia.
Ja oli mulla kakkosestakin ruskeeta vuotoa, silloin siinä oli seassa punaisempaakin. Siitäkin raskaus jatkui normaalisti.
Toivottavasti sinulla tilanne on sama ja vuoto on vain jotakin normaalia.
Heinä, nyt rv37
ja siinä kakkosraskaudessanikin vuoto oli just 12 viikolla!
Mulla on tälle päivälle hyviä uutisia. Vaadin eilen sydänäänien kuuntelua lääkäriltä kun en enää jaksanut tätä ahdistusta ja varmaan ei tee hyvää olla ihan stressissä koko ajan! Heti löytyi vahvat sydänäänet ja vauhti taisia olla vauvalla kova kun syke huiteli yli 160. Ette arvaa helpotuksen tunnetta!!! Vieläkin tulee vuotoa ja nyt vaan toivon, että vuoto on jotain muuta ja mielellään vaaratonta. Ultra vielä ylihuomenna.
Jouluvauva, tulethan kertomaan kuulumisia sitten. Tsemppiä kovasti!
siispä äippäpolilla kävin ultrassa ja huonoja uutisiahan ne olivat. Keskenmeno oli tullut ja nyt tätä uutta kokemusta sulattelen. Tulipahan tämäkin nyt sitten koettua. Yritän lohduttautua ajatuksella, että luonto hoiti tehtävänsä. Nyt yritän selviytyä tästä ja eiköhän sitä voi tovin kuluttua yrittää uudestaan paremmalla menestyksellä. Voi kun harmittaa, mutta onneksi kävi sitten näin aikaisessa vaiheessa ettei mennyt tyhjää ultraa katsomaan.
Onneksi Lumituuli sinulla oli kaikki hyvin ja ihanaa kuulla jotain iloisia uutisia. Toivon sinulle onnea ultriin ja odotukseen. Palaa taas itsellekin usko yrittää uudestaan. Onneksi on kotona lastentäytteistä elämää. Onnea sinulle ja toivottavasti saisin vielä iloisia uutisia myöhemmin. Tässäpä minun tarinani. Onnea kaikille odottaville!!!
Kiitos kuuntelusta!
Tuli tosi suru mieli kun luin sun viestiä. Samalla mentaliteelillä olen järkeillyt itsekin eli luonto hoitaa vialliset pois, kai se jotenkin yritettävä käsittää.
Voimahaleja ja tsemppiä toipumiseen. Tule vaan lisää purkamaan tuntemuksia jos tarvetta!
lohduttavista sanoista. Vähän meinaa itkettääkin, mutta nyt olo on vähän sekava. Ei oikein päässyt edes raskauteen vielä mukaan ja nyt se jo lopahtikin. Kahden ongelmitta sujuneen raskauden jälkeen km ei käynyt edes mielessä. Vähän on nyt tyhjä olo. En edes oikein osaa kirjoittaa miltä tuntuu, mut kai sitä on vaan niin surullinen. No, eiköhän tämä tosiaankin tästä elämä jatkune. Täytyy yrittää surut surra ja itkut itkeä, jos itkettää ja jatkaa sitten häntä pystyssä eteenpäin. Jos vielä jakselet kirjoittele Lumituuli miten sun vuodon kanssa, eiköhän se sieltä loppune? ja ultrauutiset olis kiva kuulla.
Olen todella pahoillani sun puolesta. Itselläni oli reilu vuosi sitten samanlainen tilanne. Vuoto tuli, joka oli vain rusketavaa ja sitä ei tullut paljoa. Kipuja oli myös. Ultrassa ei sit näkynyt mitään sydämenlyöntejä. Oikein paljon voimia sinulle ja perheellesi!!!
Piti aiempaan (kenenköhän olikaan) kysymykseen kertoa oma kokemukseni keskenmenosta viikolla 5. Kipuja ei ollut ollenkaan, vaan kunnon kuukautiset alkoivat aika rytinällä ja kestivät viikon. Arvasin, että kesken meni, ja ultrassa kuukautisten jälkeen näkyi tyhjä ja siisti kohtu. Kaikki oli tullut itsekseen ulos. Jos en olisi sattunut testaamaan juuri muutama päivä aikaisemmin, en olisi edes tiennyt olevani raskaana. Silloinkin viivat (tein kaksi testiä) olivat hyvin hailakat.
Nyt olen onnellisesti raskaana viikolla 11 ja raskauduin heti tuon km:n jälkeen. Toivotaan, että nyt pysyy sisällä! Vieläkään en osaa huokaista helpotuksesta. Kunpa nyt saavuttaisin sen maagisen viikon 12. Hassua on, etten ensimmäisessä raskaudessa edes osannut pelätä keskenmenoa!
Tsemppiä jouluvauvalle! Kyllä varmaan vielä tärppää!
Vuodot loppu eilen kun seinään, mutta supistaa koko ajan ilkeästi. Masu on kovana ja epämiellyttävä tunne. Huomenna on tosissaan se ultra ja sitten ollaan viisaampia.
Hyvä, että olet noin positiivisella mielellä. Toivottavasti pääset pian nauttimaan uudesta raskaudesta. Elämä on välillä todella epäreilua, mutta huonotkin kokemukset opettavat uskomaan parempaan ja kunnioittamaan sitä mitä jo on. Haleja!
ja tietenkin Lumituulelle, jonka ketjuun mä olen näköjään ängennyt itseni. Mulla vielä jälkivuotoa ja hyvä niin, että tulisi itsekseen kaikki pois. Onneks sulta vuoto loppu ja toivottavasti kohta supistelutkin. Laita sitten ultra-kuulumiset tulemaan. Kyllä todellakin alkaa arvostamaan jo sitä mitä ennestään on, eikä pidä raskautta itsestään selvyytenä. Ihania lahjojahan nämä ovat. Tuli mieleen kaikki lapsettomat pariskunnat, joille ehkä sitten vielä liuta keskenmenoa. Ei tätä toivoisi kenellekään. Sulla rupeaa olemaan noita viikkoja kuitenkin ihan kivasti, että paremmalla puolella jo menet :).
Piti hannele9 kanssa yhtyä ihan samaan, että ei ole edes osannut pelätä keskenmenoa. Piti sulta vielä kysyä, että kerkeskö sulla olemaan yhtiakään kuukautisia raskauksien välissä? Lääkäri kehotti yhdet odottamaan tulehdusvaaran vuoksi. Jos tässä pikapuoliin uudelleen raskautuisi niin on varmaan ihan erilainen pelko nyt alkuraskaudesta. Iso lohtu on, että raskaaksi olen tullut joka kerta ensimmäisellä tai toisella yrittämällä. Lääkäri onneksi lohdutteli, että taisi olla vain joku yksittäistapaus, että tilanne näyttäisi ihan hyvältä.
Tulipahan taas juttua!
Mulla tuli km viikolla 6 ennen tätä uutta raskautta. Yhtäkkiä vain havaitsin pikkuisen verta vessassa käydessäni...vähän huolestuin mutta yritin olla toiveikas. Illalla aloin vuotaa kuin seula. Alavatsa ja alaselkä tulivat niin kipeiksi ettei meinannut tulla levostakaan mitään. Km oli kuin todella runsaat menkat. Mulla kesti muistaakseni 5 päivää isoa vuotoa ja sit pari päivää tihkutteli. Se oli surullista ja elämänkokoinen menetys. Pikkuinen oli jo niin rakas. <3
Kuukautiskysymykseesi. Miten sen nyt ottaa? Mulla oli siis ihan kunnon menkat km:n yhteydessä tai sen jälkeen, mutta en tiedä, katsotaanko ne yksiksi kuukautisiksi näiden raskautumisten välissä vai km:ään liittyviksi. Olen miettinyt, mutten tiedä. Lääkärini mukaan ei tarvinnut pitää " kuukautistaukoa" . Liekö johtunut siitä, että kohdun limakalvo oli ihan normaali ultrassa silloin? No, nyt ollaan viikolla 11, joten ei auta ihmettely. Pitää vain toivoa parasta!
Niin, ja siis tein silloin km:n yhteydessä raskaustestit vain muutama päivä ennen niitä menkkoja. Jos en olisi sattunut testaamaan niin pian, niin en olisi edes tiennyt olleeni raskaana.
Sori, kun vastaus viipyi!
Ultrassa kaikki oli hienosti ja ei merkkiä voudosta kohdussa. Sain vielä lääkäriltä sairaalasta puhtaat paperit. Supistuksista vielä kärsin, mutta toivotaan, että ne ovat ihan vaarattomia.
Kaikki siis hyvin ja pikku kaveri oli ainakin vielä perjantaina voimissaan:)
Lumituuli
Voi ei! Itsekin taisin eilen sinulle vastata omista vuodoista. Mäkin oon yrittänyt täältä löytää jotain vastausta, kun neuvolasta sanotaan vaan, että täytyy odottaa. Mulla muuttui tänään ruskea vuoto runsaammaksi ja veriseksi. Oon ihan paniikissa mitä tämä on. Edellisillä kerroilla, kun ei ollut mitään. Tuntuu, että jotain tässä tapahtuu kun on niin erilainen. Voi itku, kun pelottaa. Toivottavasti asiat selviävät. Eipä nyt ollut kauhea rohkaisuviesti, mutta toivottavasti saat niitä ja raskaus etenee hyvin. Piti vaan päästä purkamaan johonkin, kun en ole raskaudesta edes kenellekään kertonut.