Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viekö tekoäly työpaikat ja onko sinulla pelko että onko sun taidoille enään kysyntää 10v päästä?.

Vierailija
05.03.2024 |

Nörttiporukalla istuimme taannoin iltaa ja mietimme nykyaikaa ja tulevaa AI:n suhteen. Kateeksi käy nykyajan koululaisia kun he voivat opetella käytännössä mitä vain väsymättömän AI:n avulla. Jos itse en koululaisena löytänyt kirjasta jotain tietoa, täytyi mennä kirjastoon ja selata eri teoksia. Se vei kohtuuttomasti aikaa ja jäin siksi monesti tekemättä. Nykyään voi kännykän ChatGPT4 appilta kysyä asiaa puhumalla ja tehdä tarkentavia kysymyksiä jne. Nopeaa ja helppoa. Liekö kouluissa enää käytetään tutoreita?

Yritysten ja sen johtokunnan/hallituksen päätöksentekoa mietimme myös. Jos tekoälyä aletaan käyttää päätösten tarkastamiseen, eli onko esimerkiksi valittu strategia paras mahdollinen, onnistumisien kautta tekoäly saavuttaa luottamuksen ja aseman, jossa päätöksiä ei enää tehdä ilman tekoälyn siunausta. Tästä herääkin kysymys, kuka johtaa yritystä? Kenellä on lopullinen päätösvalta?

Tekoäly alkaa ujuttautua laajalla rintamalla päivittäiseen elämäämme muutoinkin kuin laitteissa. Esimerkiksi 2023 viimeisissä F1-kisoissa tekoäly oli laitettu valvomaan rajarikkoja, koska ihmisen valvomana se ei onnistunut tarpeeksi nopeasti ja luotettavasti. Kyseisissä kisoissa valvonta oli vielä kokeiluasteella ja ihminen tarkisti tekoälyn tekemät päätökset, mutta en ennustaisi kyseiselle ihmiselle pitkää työuraa.

Isännöitsijöistä on ollut menneinä vuosina kova pula ja heillä on suhteellisen hyvät palkat koulutukseen nähden. Työ on kuitenkin lähinnä asunto-osakeyhtiölain tulkitsemista ja sen mukaan toimimista. Tällainen on helppoa tekoälylle. Olen muutaman isännöitsijän mielestäni väärän ohjeistuksen tarkastanut ChatGPT4:n avulla ja tekoäly on antanut kyseisissä tapauksissa oikean vastauksen. Ilmeisesti joillain isännöitsijöillä on ongelmia ymmärtää vastuunjakotaulukkoa ja kunnossapitolakia. Tuollaiset asiat tullaan lähitulevaisuudessa käyttämään tekoälyn hyväksyttävänä ja lopulta ihminen poistetaan kuviosta. Kaikki sähköpostit ja puhelut voidaan hoitaa tekoälyllä. Toki hallusinointi on vielä ongelma, mutta eivät elävät ihmisetkään virheettömiä ole. Taloyhtiön budjettien teko, huoltojen + korjauksien kilpailuttaminen ja tilaaminen yrityksiltä voidaan hoitaa tekoälyllä.

Uskon, että kohtapuolin alamme nähdä myös palvelualojen mainoksissa maininnan tyyliin "Powered by AI", kuten nyt on monissa laitteissa.

Kommentit (95)

Vierailija
81/95 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ihmiset muistavat venäjän kommunismi-ajat, sieltä silloin tällöin pääsi karkaamaan ihmisiä länsimaihin.

Vitsi niiltä ajoilta. (venäläisillä on hyviä vitsejä omasta järjestelmästään).

Aurinko tervehti suurta johtajaa; Hyvää huomenta johtaja. Johtaja ilahtui suuresti ja sanoi huomenet auringolle.

Päivällä toistui sama, hyvää päivää johtaja...

Illalla johtaja ihmettelemään, että miksi Aurinko et toivota minulle hyvää yötä?

Aurinko vastasi:  Haista sinä xxx, minä olen nyt lännessä.

Vierailija
82/95 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 vuoden päästä olen eläkkeellä, joten tuo ei taida koskea enää minua? Lapsia se saattaa koskea.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/95 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

10 vuoden päästä olen eläkkeellä, joten tuo ei taida koskea enää minua? Lapsia se saattaa koskea.

Et pääse eläkkeelle. Eikä ole lapsia, muista puhumattakaan. Ikävä tosiasia että tässä on alkamassa kolmas maailmansota. Ne, epäonnekkaat, eivät kovin pitkään selviä. 

Vierailija
84/95 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aloittajan arvio isännöitsijöistä on osuva.

Toissa vuonna huvitti ja vitutti eräs isännöitsijä. Oli kysymys tarjouspyynnöistä. Kun kysyin, mikä näiden saantia hidastaa niin ensin vastasi että ei vain ole saatu siis kukaan ei tee tarjousta. Homma oli helppo. Kysyin uudelleen voisiko ilmoittaa keneltä on pyydetty. Oli pyydetty eräästä firmasta, joka oli konkassa jo 2019, sitten myös firmasta, jonka nimi oli kirjoitettu päin veetä ja kolmantena isännöitsijätoimiston omalta tekniseltä isännöitsijältä jonka työntekijät eivät ehtineet!

Tämä olisi pitänyt niellä purematta. Ei. Pyysin uutta kilpailutusta. Ilmoitin nämä konkkayritykset ja muut että turha niiltä on mitään odottaa. 

Tämä meni kaikkinensa niin vaikeaksi että onneksi pääsin taloyhtiöstä eroon myymällä asuntoni, vaikka jouduinkin pudottamaan hintaa.

Uskomatonta nykyaikana. Varokaa kirkkonummelaiset, mihin paskaan kätenne lyötte, jos valitsette paikkakunnan suurimman isännöitsijätoimiston asioitanne hoitamaan.

Vierailija
85/95 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly vie työpaikkani muutamassa vuodessa. Ihan hyvä kun kyllästyttää tuo nysvääminen ja hyvä että kelpaa älylle.

Vierailija
86/95 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelen parhaillaan ja tietty tähän kuvioon kuuluu, että opetellaan käyttämään tekoälytyökaluja ja myös vähän jotain erilaisista tekoälymalleista ja niiden käyttämisestä. 

Vierailija
87/95 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa sanon, että PITÄKÄÄ TUNKKINNE! En lähde kouluttautumaan johonkin naurettavaan tekoälytyöpaikkaan prkl.

Vierailija
88/95 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Atk vei työni jo 1980-luvulla - ainakin, jos uskomme silloista uutisointia. Tekoälyn kanssa käy samoin eli työnteon tavat muuttuvat ja syntyy uusia työtehtäviä, mutta edelleen opettaja opettaa ja hoitaja hoitaa, maanviljelijä viljelee peltoja ja hammashoitaja poistaa hammaskiveä.

Opettajan voi syrjäyttää. Nyt jo ope voi opettaa Teamsin kautta joten jatkossa teköäly voi käydä asiat läpi ja tarkastaa kokeetkin. Kun tarvitset tukiopetusta, tekoäly käy asiat selkeytetysti läpi. Maybe alakouluun tulee viimeiseksi, mutta tulee. 

Opettaja on muutakin kuin sisältöjen opettaja. Hän on myös kasvattaja, turvallinen aikuinen ja monessa roolissa lapsen elämässä. Opeja ei tulla syrjäyttämään :) Ei kukaan halua että niiden lasta kasvattaa joku robotti tai ne istuu tietokoneen ääressä päivät :D

Vierailija
89/95 |
05.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Atk vei työni jo 1980-luvulla - ainakin, jos uskomme silloista uutisointia. Tekoälyn kanssa käy samoin eli työnteon tavat muuttuvat ja syntyy uusia työtehtäviä, mutta edelleen opettaja opettaa ja hoitaja hoitaa, maanviljelijä viljelee peltoja ja hammashoitaja poistaa hammaskiveä.

Vierailija
90/95 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tekoäly luennolla jossa kerrottiin missä pisteessä tekoäly on tänään.. Saatiin tehdä myös tehtäviä ja kyllä toi teki suuren vaikutuksen. Samalla myös heräsi kysymys kuinka paljon työpaikkoja tuo vie..

Eräs tehtävä oli suunnitella asunto johonkin osoitteeseen. Olen rakennuttanut aikoinaan okt ja suunnitteluun meni monta viikkoa ja satoja työtunteja aikaa, useilta eri ihmisiltä..

Kerroin tekoälylle osoitteen, millaisen talon haluan. Osoitteessa oli metsätontti.

3 minuutissa tekoäly piirsi talon/ jota muokkailn halujeni mukaan. 5-6 minuutissa talo oli valmis

Suunnitelmassa oli metsuri firmat/ heidän yhteystiedot/ maansiirto yritykset (tekoäly voi itse tilata heidät ei tarvi soitella) 

Rakennustarvike määrät, nauloja myöten laskettuna.  Kaikki kustannukset oli eritelty sentilleen.   Lvi-piirrustukset/ rakennus piirustukset kaikki oli siinä pisteessä että samana päivänä olisi voinut aloittaa rakentamisen. 

Teki todella ison vaikutuksen meihin. Mutta samalla alkoi väkisinkin miettiä mihin toi pystyy ja miten tehokkaasti.

Tarjouslaskennat, varastojen hallinta, asiakaspalvelu, suunnittelu, projektien johto, osti, myynti ymymym.. 

Hulluinta oli toi kehityskäyrä mitä näyttivät vuosi sitten tekoäly ei osannut vielä oikein mitään.

Mikä on tilanne 2050.

Vierailija
91/95 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

I robot ja Terminator toteutuu

Vierailija
92/95 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin hommat tekoäly hoitaa jo nyt ihmistä paremmin.

Vierailija
93/95 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näillä työttömien haukkujilla pelkoa ole, kun tusinatyöntekijäkin luulee olevansa korvaamaton.

Vierailija
94/95 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Tekoäly on ihmisen suunnittelua alunperin. Nää höpinät, että tekoäly kaappaa koko maailman, on ihan sontaa. Kyllä täytyis olls pirullinen ja sairas sen lauman, joka virittäisi maailman tuhoamaan itsensä.

Vierailija
95/95 |
06.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just. Tekoäly on ihmisen suunnittelua alunperin. Nää höpinät, että tekoäly kaappaa koko maailman, on ihan sontaa. Kyllä täytyis olls pirullinen ja sairas sen lauman, joka virittäisi maailman tuhoamaan itsensä.

Tekoäly on ihmisen suunnittelema mutta mietis sitä että tekoäly kykenee oppimaan 2min enemmän tietoa kuin ihminen koko elinaikanaan.  Tekoäly ei myöskään unohda kuten ihminen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi neljä