VIELÄ LENTÄMISESTÄ
Hei, oletteko kuulleet tai onko neuvolassa varoiteltu lentämisestä raskausaikana? Kun oma th oli huolissaan vain etten saa toksoplasmoosia. Hän ei puhunut mitään että lentäminen voisi olla vaaraksi vauvalle. Lennän 25+2 ja paluu 26+2, tuttavan vauva oli menehtynyt lennon aikana/jälkeen kun oli juuri samaiset viikot, oli epäilty syyksi ilmanpaineen vaihtelu ja hapenpuute??? Lensin esikoista odottaessa ihan lähes näillä samoilla viikoilla 23-25 muistaakseni, oletteko kuulleet että olisi jotenkin tavallista tällaiset sikiökuolemat? Pikkuisen alkoi mietityttään kun kuulin tästä ja matkalle pitäisi lähteä lauantaina, eipä käynyt aiemmin tälläinen pelko mielen vieressäkään....
Kommentit (10)
ja hyvin on kaikki mennyt, lentosukat vaan jalkaan ja jaloittelua käytävillä aina välillä.
Uskoisin, että ystäväsi kokema kohtukuolema ei liity lentämiseen mitenkään, ilman paineet ovat samat, kun olisit n. 1500-2000 metrissä.
Eikä normaali ihminen lennä raskautensa aikana kovin montaa kertaa.
Eihän lentoyhtiöt voisi ottaa raskaana olevia ollenkaan kyytiin jos sikiön olisi vaara kuolla noissa ilmanpaineen vaihteluissa/ kukaan raskaana oleva ei voisi asua keski-euroopassa vuorilla...
Mikäli sikiö on kuollut hapenpuutteeseen, voipi vika olla myös istukassa.
Lentoemot jäävät käsittääkseni pois työstä, koska työ on seisomatyötä, fyysisesti raskasta. He lentävät monia tuhansia kilometrejä kuukausien aikana, sen en usko olevan hyväksi sikiölle, eikä verenkierrolle.
Nämä ovat vain minun ajatuksiani, viisaammat korjatkoon jos olen väärässä :)
Lähde ihan hyvillä mielin reissuun ja nauti lomastasi vielä kun voit :)
Onnipapunen 24+0 ja " iivari" 1v4kk
Heippa,
Juurikin tulin viikon reissusta ja viikkoja oli sillon 33. Hyvin meni.
Toki tilanpuute ärsyttää ja jalat turpoaa mutta jalottelin välillä ja join paljon. Ja samaa turpoamista ym. on ilman lentämistäkin :D
Kysy piruuttasi saatko ykkösluokasta paikkaa jos oikein jalkoja turvottelee tms. :)
(Joskus antavat erikoistapauksissa paikan)
Repo rv 34+2
Jos teillä ei ole pieniä lapsia mukana, kannattaa kysyä onko varauloskäyntien luona vapaita paikkoja, ihanasti tilaa :)
OP
en oikeastaan viitsi pelätä kun ainahan kaikkea voi sattua, eihän sitä voisi mitään muuten tehdä. Tuttuni kertoi tästä siis oman tuttunsa surullisesta tarinasta malliin, että tuli sellainen olo kuin itse kertoisin kaikille että " en suosittele kenellekään kävelemistä suojatiellä sillä tuttuni kuoli jäätyään auton alle suojatiellä" siis kun ethän sä voi tietää miten elämässä käy. Jokatap jos joku vielä osaa kommentoida lisää tästä aiheesta tai että miksi ne lentoemot toisiaan jää pois lennoilta aikaisin, onnipapusen spekulointi kyllä kuulosti oikealta:) ps. esikoinen 4v. kyllä lähtee mukaan joten se varauloskäynti juttu ei ehkä ole paras mahdollinen, tai sitten on...kiitos vinkistä, en tullut ajatelleeksi asiaa, pitää vielä pohtia sitä:)
Heippa,
antaisin muutaman vastauksen ihan miehistön puolelta, sillä olen toista kertaa raskaana oleva lentoemo jolla kokemusta miehistön puolelta jo 8v.
Lentotehtävissä saa olla halutessaan vkolle 18, ja sen jälkeen EI saa enää lentää. Tärkein syy on että miehistöhän on koneessa mahdollisen hätätilanteen takia, ja hieman olisi vaikea auttaa hätätilanteessa kun alkaa oma masu olemaan tiellä! Toisin sanoen mahdollisesti kantaa matkustajia koneesta tms. Lisäksi työtilat koneessa ovat erittäin rajalliset, toisin sanoen pienet, ja itsekin koin jo hieman hankalaksi kyykkiä ja venytellä palvelukärryjä takimmaisista säilytystiloista... Molemmissa raskauksissa lensin niin kauan kun vain sain, eli siis vkolle18, mutta tiedän monen kuka haluaa lopettaa lentämisen aikaisemmin epäsäännöllisten työaikojen, pahoinvoinnin, väsymyksen tms takia. Lentäville osoitetaan työtä toimistoista tms sitten tilanteen mukaan, ja toimistollahan ollaan säännöllisissä työajoissa.
Kansainväliset ilmailuohjeet ovat lentämisen perussääntöjä, joista jokaisella lentoyhtiöllä saa olla omat versionsa kunhan perussääntöä noudatetaan. Matkustaja saa lentää raskaana aina vkolle 36, tosin lääkärin todistusta tarvitaan loppuajasta mukaan, ja lentomatkojen pituudet ovat jo rajoitettuja. Tässä yhtiöillä eroja.
Mutta paineistuksella, tai hapen määrällä, ei ole mitään tekemistä raskauden kanssa, ja jos koneessa jotain tapahtuu raskaana olevalle, niin taustalla on ollut jotain muuta mikä vaikuttaa asiaa. Kuten joku mainitsi, eihän sitä ikinä tiedä vaikka suojatietä ylittäessä tapahtuisi jotain! Niin ja hätäuloskäynneillä ei saa olla lapsia, eli alle 12v.
Eikun oikein ihanaa lomaa kaikille lentäen lähteville, itse olen jo niin pitkällä ettei enää ole asiaa koneeseen (vko 37+2), mutta kevättä odottaen että pääsisi johonkin reissuun karkuun tätä märkyyttä&synkkyyttä jota tämä talvi on tuonu tullessaan...
-m-
Moi,
itsekin olen lähdössä tulevana viikonloppuna 9+3 tunnin lennolle, joten nämä lentopinot tulee luettua :-). Eikös se ole niin, että raskaana olevat eivät myöskään saa istua niitten varauloskäyntien kohdalla siistä syystä, että jos jotain tapahtuu niin raskaanaoleva ei ehkä pääse niin sutjakkaasti liikkumaan? Ainakin joillain lentoyhtiöillä on näin.
Itseä huolestuttaa kun lääkäri juuri toissapäivänä diagnosoi jalassani olevat pari pattia alkaviksi suonikohjuiksi ja nehän lisää veritulpan riskiä plus, että tosiaan olen raskaana :-/... Saa nähdä miten jalkojen ylös nostaminen välillä onnistuu kun sylissä on vielä 2v. tyttö... Sitä ykkösluokkaan " up-greidaamista" vois tosiaan yrittää ;-). No, reissua kuitenkin odotan innoissani!
Hyvää matkaa kaikille lentoon lähteville!
KP rv 19+3
Itse lennän aika paljon. Lentoja tässä raskaudessa tulee olemaan vielä rv15, rv23 ja rv30. Ainut asia mistä olen lentämisessä huolissani on kosminen säteily ja tähän tutustuin vasta kun radiologi kertoi mammografian jälkeen(kun olin huolissani säteilystä), että saman annoksen säteilyä saat parista lennosta. Sen takia emot eivät enää lennä kun tulevat raskaaksi.
Mutta taas kerran nää on näitä ikuisuus kysymyksiä, mitkä saa vaan pöntön sekasin. Minusta lentäminen on ihan turvallista, mutta pitkillä matkoilla pitää muistaa, että veritulpan vaara on raskaudessa suurempi.
Olen nyt lentänyt ihan alkuraskaudesta - olisiko rv 7 ja
sitten seuraava lennot ovat tiedossa rv 13 sekä rv 15-16!
Näistä viimeinen on pitkä lomalento, muut lyhyitä työlentoja
Keski-Euroopaan.
Nämä eivät varmaan ole viimeiset lennot, kun työn puolesta
tulee varmaan vielä ainakin muutama lento. Lentoemännät
lentävät kuitenkin paljon enemmän, joten ei tällaista satunnaista
lentelyä voi siihen oikein verrata!
Lennon aikana täytyy tosiaan muistaa jaloitella ja juoda
paljon vettä. Lentotukisukat ovat myös minusta hyvät.
Lumituuli:
Itse lennän aika paljon. Lentoja tässä raskaudessa tulee olemaan vielä rv15, rv23 ja rv30. Ainut asia mistä olen lentämisessä huolissani on kosminen säteily ja tähän tutustuin vasta kun radiologi kertoi mammografian jälkeen(kun olin huolissani säteilystä), että saman annoksen säteilyä saat parista lennosta. Sen takia emot eivät enää lennä kun tulevat raskaaksi.
Itse palasin juuri yhdysvalloista ja lentokoneessa tuli vietettyä huimat 13 tuntia ja mulla siis rv 29. Mitään eroa en tuntenut edes jalkojen turpoamisessa verrattuna " normaaliin" olotilaan. Deltalla lensin ja he eivät edes vaadi todistusta lääkäriltä.
Olen lentänyt aiemmassakin raskadessa, mutta jonkin verran aikasemmin n. rv 18, silloin tein yhdysvalloista vielä matkan mexicon cancuniinkin ja kaikki meni hyvin silloinkin.
Kun mieli ja olo hyvä, nautit varmasti matkasta niin lentokoneessa kuin paikanpäälläkin tuplasti :)
ihan vaan etelä Espanjaan ollaan menossa, matka kestää max 5 h. Aion jaloitella jokatap ja laitan lentosukat, juon vettä, venyttelen jne. Tärkeintä kai että veri kiertää ja solut saa sitä kaipaamaansa happea? Tietääkö juku syyn miksi lentomännät jäävät itse mantereelle töihin kun rv n. 10?