Pelkuri kysyy: Lähtisitkö Ruotsin-laivalle?
Tällä hetkellä tuulennopeus pahimmillaan yhä 25 m/s.
Ja torstaiksi puhutaan uuden (hirmu)myrskyn uhasta. meillä liput perjantaiksi. Tekis mieli perua, sillä pelkään koko matkan jos kauheesti keinuttaa... kun lapsetkin mukana.
Kommentit (16)
Vierailija:
tervettä?
siis että laivalle voisi käydä jotain...
Liian kovalla tuulella ei lähde laiturista.
sillon kun oli se kamala syysmyrsky. Tuuli oli paikoitellen 30m/s, mut hyvin laiva pysy pinnalla =)
Ja kyllä se laiva keinu, vaikka olikin iso Siljan laiva kyseessä. Ymmärrän kyllä pelkosi, mäkin olisin halunnut mieluummin jäädä kotiin, kun en voinut edes ottaa matkapahoinvointi lääkettä. Mut ei se kuitenkaan niin kamalaa ollut mitä pelkäsin. Kyl ne Ruotsin laivat sen verran isoja ja kestäviä on...
25 m/s on jo sellainen myrsky, että isokin laiva keinuu kovasti, eikä siinä voi risteilystä oikein nauttia. Olin kerran Tallinnan-laivalla tuulennopeuden ollessa myös 25 m/s, ja laiva keinui ja tytisi niin pahasti, että pelotti ihan oikeasti.
Mies oli juuri tuollaisessa tuulessa taannoin ja sanoi, että yli puolet porukasta oli varmoja että tämä on siiten loppu! JA lähes kaikki matkustajat oksentelivat minne sattuu
Mitäänhän ei kannata syödä oikeein rajussa merenkäynnissä. Silloin pysyy olokin hyvänä.
olen ollut pienemmässä tuulessa, pienemmällä laivalla ja luulin että sinne kuolen.
Saati sitten, että laatottaisit koko matkan ajan.
Eikö sinne ole tarkoitus lähteä hymy huulilla ja myös palata rentoutuneena takaisin kotiin.
Laivalta voi saada monenlaisia kokemuksia mutta omien lasteni kanssa olen joskus ottanut äkkilähdön. Vietetty yhdessä aikaa ( ei tarvitse siivota ja pyykätä..) , syöty hyvin ja nukuttu paljon.
Vähän tuli asian vierestä mutta tulkoon lisää....
ovathan ne myöskin iskupaikkoja, ne porauslautat.
En lähtisi jos myrskyn uhka. Ei mitään kivaa.
että millä kelillä perun laivaan menon , ilmoitin ukolleni että jos tuulee kovasti niin saa mennä yksin laivalle , minä voin jäädä turkuun hotelliin nukkumaan ja palloilemaan turkuun , kunhan tuo mulle pingviinisalmiakkia ;)) ehkä tollanen 15m/s ois vielä sellanen keli että uskaltaudun mutta sit tollaset 20 ja yli m/s niin valitsen ennemin sen keikkumattoman hotellin ;)
Olimme laivalla, ja paluumatkalla oli tuulta tuo 25 m/s. Merellä oli kova sivuaallokko, ja laiva heilahteli aika voimakkaasti aaltojen iskiessä laivan kylkeen. Myös ryske oli kova. Välillä pelotti, mutta hyvin tuo laiva pysyi pinnalla, eikä myymälöitäkään suljettu. Rohkeasti vain matkaan =o)!
Iso Ruotsin laiva ei välttämättä keinu kauheasti, jos tuulee sopivasta suunnasta. Olemme olleet lasten kanssa n. 25m/s myrskyssä ja ei keinuttanut. Yksinäni olen kyllä ollut sitten kauheassa myrskyssä, jossa kaikki keinui.
Laivahan menee paljon saariston suojissa, jossa ei niin kovasti myrskyä, avomerta matkalla on aika vähän.
Laivalla on myös vähän valinnanvaraa reitissä, huonolla säällä menee suojaisammasta kohdasta.
Ja jos tosiaan todella kva myrsky, laiva jää satamaan.
Rohkein mielin vaan matkaan, hyvin se menee.
Ja jos uppoamista mietit, lohduttaudu sillä, että tuolla reitillä kulkee paljon laivoja, pelastajat tulevat nopeasti. Ja Estoniallahan avun pyytäminen kesti kauan, varmasti Ruotsin laivoilla ymmärtäisivät vaaratilanteen nopeammin.
Tuollaisella tuulennopeudella laiva keinuu jo niin paljon että iso osa niistäkin jotka eivät muuten kärsi matkapahoinvoinnista oksentelevat. Ja varsinkin lasten kanssa voi kyllä tulla todella rankka reissu. Eikä sekään varmaan yhtään auta että Estonia yms kyllä varmasti käy mielessä vaikkei suurta riskiä laivan uppoamisesta olekaan.
varuiksi, ja sitten rauhallisesti vaan.
Noi laivat on niin isoja, ja ne pyritään ajamaan aina päin tuulta, että suht vähän ne keinuu.
tervettä?
siis että laivalle voisi käydä jotain...
Enempi pelkäisin vaan matkapahoinvointia. Ja että tax-freet ja muut ovat kiinni myrskyn takia (tavarat tippuu). Pari kertaa myrskyssä olen seilannut ja kyllä oli vaan aika valkoista ja pahoinvoivaa sakkia joka vaan istui ja makas, paljon ei kävelty (Tallink).