Nainen: oliko sinulla ongelmallinen äitisuhde?
Esiintyikö lapsuudessasi tai myöhemmin esimerkiksi tunnekylmyyttä?
Kommentit (14)
Oli. Sain terapiaa. Nykyään välit ok
Kyllä. Onneksi minusta tuli sosiopaatti niin en kauheasti jaksa välittää. Oikeastaan olen kiitollinen.
Niin vois sanoa, äiti oli ja on edelleen alkoholisti. Teki koko perheen elämästä vuoristoratasirkusta ja jatkaa näköjään hautaan asti samaa linjaa. Nykyään ihan itsekseen mutta järjestää edelleen ikäviä yllätyksiä. Takana 10v terapiaa ja kohta vuosi al-anonissa joka viimein toi oikeaa käytännön tukea ja apua. Oli aika raskas matka mutta ehdottomasti kannatti, vielä ei tosin olla maalissa. Mutta suunta on oikea.
Oli, ja on edelleen. Vielä pahempi tilanne oli ja on siskollani.
Vierailija kirjoitti:
Niin vois sanoa, äiti oli ja on edelleen alkoholisti. Teki koko perheen elämästä vuoristoratasirkusta ja jatkaa näköjään hautaan asti samaa linjaa. Nykyään ihan itsekseen mutta järjestää edelleen ikäviä yllätyksiä. Takana 10v terapiaa ja kohta vuosi al-anonissa joka viimein toi oikeaa käytännön tukea ja apua. Oli aika raskas matka mutta ehdottomasti kannatti, vielä ei tosin olla maalissa. Mutta suunta on oikea.
Täällä myös alkoholisti äidin tytär. Äiti ei lapsuudessa ollut tunnekylmä vaan ennemminkin epävakaa, arvaamaton, marttyyri ja ikuinen uhri aina etsimässä syyllisiä ja kehittämässä juonikuvioita kuinka muut ovat hänelle valehdelleet, liittoutuneet vastaan yms. Edelleen aktiivialkoholisti mutta yhteydenpidon vähentämisen jälkeen ainakin antaa vaikutelman että meno on hieman rauhoittunut.
Itseeni tämä kai osin vaikutti niin että koetan/olen koettanut useita vuosia omahoitaa läheisriippuvuuttani, ylitulkitsemista, yliajattelua ja löytää omat rajani joita lapsuudessa ei oikein saanut olla. Äitini kanssa olemme ihan ok väleissä nykyään kun en enää jaa hänelle elämästäni juuri muuta kuin pintaraapaisun ja olen oppinut erottamaan itseni äidistäni.
Tsemppiä kaikille muillekin ja kaikkea hyvää kevääseen!
Kyllä. Hän on narsisti. Ja oli juova alkoholisti monia vuosia. Emme ole tekemisissä.
Ongelmallinen suhde kaikkiin perheen jäseniin. Perheen miehet seksuaalisesti häiriintyneitä ja äiti uhriutuja tossukka.
Äitini piti ja pitää minua kaverinaan, kilpailijana ja uskottuna, jonka niskaan voi kaataa kaikki huolensa. Odottaa myös minun ratkaisevan ne välittömästi.
Mitään vastavuoroisuutta ei ole.
Kaiken hänelle itse kertomani tajuaa jotenkin kummallisesti väärin.
Hän pitää itseään oikein hyveellisenä ihmisenä, joka on aina oikeassa ja muut väärässä. Suuttuu jos joku on eri mieltä hänen kanssaan.
Piikittelee, arvostelee ja päästää ikäviä sammakoita suustaan tämän tästä.
Hänen sukunsa on hienoa ja parempaa kuin muiden.
Hänen ongelmansa ja kipunsa on aina suurempia ja merkittävämpiä kuin muiden.
Muut elävät häntä varten, hän on elämän päähenkilö.
Tuohan ei ole suhde, joka voisi koskaan olla täysin ongelmaton. Ihan ok oli, mutta parempi olisi, jos ei jouduttaisi niin usein tapaamaan, kun nyt joudutaan, olosuhteiden pakosta.
Vierailija kirjoitti:
Äitini piti ja pitää minua kaverinaan, kilpailijana ja uskottuna, jonka niskaan voi kaataa kaikki huolensa. Odottaa myös minun ratkaisevan ne välittömästi.
Mitään vastavuoroisuutta ei ole.
Kaiken hänelle itse kertomani tajuaa jotenkin kummallisesti väärin.
Hän pitää itseään oikein hyveellisenä ihmisenä, joka on aina oikeassa ja muut väärässä. Suuttuu jos joku on eri mieltä hänen kanssaan.
Piikittelee, arvostelee ja päästää ikäviä sammakoita suustaan tämän tästä.
Hänen sukunsa on hienoa ja parempaa kuin muiden.
Hänen ongelmansa ja kipunsa on aina suurempia ja merkittävämpiä kuin muiden.
Muut elävät häntä varten, hän on elämän päähenkilö.
Klassinen narsisti
Minun äitini oli sairas. Olin n 40 kun se lopultakin sanottiin minulle. Toivon vaan, että olisi kerrottu aiemmin.
Älkää salailko lapseltanne ikäviä asioita. Se ei ole suojelua vaan julmaa. Totuuden puhuminen ei ole haukkumista.
https://anna.fi/ihmiset/suhteet/suomalaiset-naiset-kertovat-avoimesti-m…