Miten työn perässä muuttaminen toimii?
Yritän kirjoittaa hyvin lyhyesti:
Olen kokenut elämässäni paljon epäonnea terveyden kanssa, verkostoja ei ole suuremmin eikä säästöjä. Valmistuin juuri korkeakoulusta (sote-ala) ja pystyisin ottamaan työtä vastaan. Paikkakuntani ei kuitenkaan ole ruuhkasuomea enkä haluaisi tuhlata elämääni raapien mahdollisuuksia paljon pienemmistä piireistä.
Ymmärtääkseni Tampereelta voi vielä saada kohtuuhintaisia vuokra-asuntoja. Olen miettinyt myös Turkua ja pääkaupunkiseutua, mutta Tampere riittää varsinkin suhteessa välimatkoihin.
Kysyn ihan nöyrästi, kun minulle ei ole kukaan tällaisia asioita aiemmin opettanut, että miten minun tulisi toimia? Jos haen ja pääsen työhaastatteluun, mitä minun kuuluisi tuossa kommunikoida liittyen asumisasioihin? Kun asuntoa ei siis vielä ole ja aika harvassa työssä voi saada työsuhdeasuntoa. Tarkoitan sitä, että mitä ei pidä sanoa tai mitä voi ehdottaa jäämättä ilman paikkaa.
Yritän luultavasti asua täällä vielä aikani ja kerätä muuttokassan, mutta siinäkin tapauksessa muuton ja työn aloittamisen sovittaminen yhteen on haaste, jos työ löytyy ennen asuntoa.
Onko tästä jotain nettisivuja, missä asia on selitetty selkeästi?
Kommentit (7)
Ensin säästät rahat muuttoon ja sitten haet töitä uudelta paikkakunnalta.
Työkkäri kehuskeli minulle että voithan hakea nyt töitä sieltä minne olet muuttamassa, siihen saa muuttoavustuksen ja liikkuvuuskorvauksen! Niin, JÄLKIKÄTEEN. Ei hyödytä mitään juuri NYT. Säästän rahaa muuttoon ja etsin lyhyitä työhommia samalla nykyiseltä paikkakunnalta. Menee ehkä syksyyn jos ei töitä saa ja säästettävä.
Niillä onnistuu työn perässä muuttaminen kellä on auto ja vain oma itsensä huolehdittavana. Sen kuin nukkuu vaikka autossa jos työt alkaa ja asuntoa ei vielä ole. Kaikilla ei toimi.
Jos muutat työn perässä niin se on sitten työsuhdeasunto.
Vierailija kirjoitti: Jos muutat työn perässä niin se on sitten työsuhdeasunto.
En saanut asuntoa kun hain rappusiivoojaksi ja tulin valituksi:( Jouduin perumaan työn kun asunnon saanti ei onnistunutkaan ajoissa
Jos sinulla ei ole nyt töitä tiedossa, alat katselemaan sopivaa asuntotarjontaa jostain suuremmalta paikkakunnalta. Samalla laitat työnhakua menemään. Voi olla, että asunnon saa nopeastikin ihan kaupungin vuokra-asunnoistakin, mutta yleensä nopeuttaa kun työpaikka olisi valmiina tiedossa. Tällöin pystyy myös asunnon sijaintia ja kulkuyhteyksiä kartoittamaan paremmin.
Töitä hakiessa voi aivan hyvin sanoa, että on valmis muuttamaan paikkakunnalle. Jos saat paikan, työn aloituspäivässä voidaan yleensä joustaa hieman, esim. kuukaudella. Näin tapahtuu monesti, kun työntekijä valitaan työhön toiselta paikkakunnalta. Asunto nyt aina löytyy ja katselee rauhassa parempaa tilalle, jos ensimmäinen on jostain syystä huono.
Muuttofirmojen hintoja kannattaa kysellä, mikäli sellaista tarvitsee tai vuokrata pakettiautoa/peräkärryä ja kaveria avuksi. Minkä verran tavaraa nyt onkin.
Voit joko pyrkiä saamaan kesän yli tai pidemmäksi aikaa töitä asuinpaikaltasi ja säästää rahaa muuttoon/asuntoon. Samalla seurata työpaikkoja ja asuntoja muualta.
Toisaalta nyt on haut meneillään kesätöihin ja kesän alkaessa vapautuu myös asuntoja enemmän vuokralle, kun opiskelijat valmistuvat ja muuttavat pois.
Mikäli olet nyt työttömänä ja saat kenties sossusta tukea, he voivat auttaa muuttoavustuksissa kun työpaikka ja asunto on tiedossa uudella paikalla.
Mulla ei työnsaanti ja asunnon hankinta mennyt ihan käsikädessä. Työt aloitin niin, että asuin alkuun halvassa motellissa/hotellissa viikot ja pe-ma kotona. Näin meni joitain viikkoja kunnes sain asunnon järjestymään työpaikan läheltä.
Ei kai ne nyt rupea tenttaamaan että onko sinulla asunto valmiina. Niitä kiinnostaa vain että kun työ alkaa niin kykenet tulemaan paikalle. Voi sanoa vaikka että asia on hoidossa.