mitä lihaa käytätte vauvan soseisiin?
maustamatonta naudan jauhelihaa? jos laittaisi sitä peruan ja porkkanen kanssa.
Kommentit (10)
naudan fileitä olen keittänyt n. tunnin ..kana kypsyy 10-minuutissa jne,,riippuu lihasta.
Moi, olen käyttänyt naudan palapaistia, aika rasvatonta. Sitten toinen vaihtoehto voisi olla naudan paistijauheliha, niissä kun on (valmistajasta riippuen tietysti) vähän rasvaa, esim. max 7%.
Sitten olen käyttänyt broilerin fileeleikettä ja rasvatonta kinkkua. Kalkkunan fileeleikkeestäkin voisi tehdä.
- nautaa, maissia, perunaa (ei ihan suosikki, mutta menee)
- broileria, porkkanaa, perunaa (+kukkakaalta)
- kinkkua, porkkanaa, perunaa
- nautaa, perunaa, porkkanaa, palsternakkaa (=" lihakeitto" )
- jotain lihaa, perunaa, porkkanaa, maissia
- jotain lihaa, perunaa, kukkakaalta
- Herne-maissi-paprikaakin voi käyttää perunan kanssa + liha
Tästä listasta varmaan huomaa että peruna-porkkana yhdistelmä on meidän lapsen suosikki... ;-)
vasta broilerin jauhelihaa ja vähärasvaista sian jauhelihaa keitettynä ja muussattuna.
Millä kalalla kannattaisi aloittaa?
Poika kohta 7kk niin olisi ajankohtainen. Itse olen käyttänyt tähän mennessä kanan ohutleikkeitä ja possusuikaleita. Mutta pitänee tuo nauta ottaa seuraavaksi.
Entä missä vaiheessa ja miten olette kokeillu makaronia ja riisiä? Eikös pilteissä/bonissa 5-6kk ole jo noitakin?
Hei!
Joka asiaahan nykyään hirveästi tutkitaan ja yhden tuoreen tutkimuksen mukaan on löydetty kytkös suomalaisten ankaran naudan syönnin ja diabetes-lukujen välille (mm. kaverini lapsineen oli tutkimuksessa mukana vuosikaudet). Minä ja mieheni ollaan terveitä, mutta suvussa on rankasti diabetes-rasitusta molemmilla puolilla. Tästä syystä aion vauvanmössöjä tehdessäni siirtyä naudasta possuun asian tullessa ajankohtaiseksi. Saa sitten nähdä, milloin possun tutkitaan aiheuttavan jotain paljon pahempaa...
:) ONNANNAA
eikä semmoinen paistikäristys ole epäterveellistä?
Keittämällä suositellaan nuo lasen ruoat valmistettavan (tai sitten paistopussissa uunissa, näin muistelisin). Tuo pannulla paistaminen kun ei kaikist terveellisintä ole, kun liha siinä kärisee (enemmän tai vähemmän).
ja sitten soseuttaa ne siihen keitin veteen?
...ensin lihan kiehumaan, ja poistanut vaahtoa. Sitten kasvikset sekaan ja keittänyt kypsäksi, ja soseuttanut keitinveteen (poistanut vettä myös kyllä, ettei tule liian löysää). Yhteensä keittoaikaa tulee yleensä noin 10min. Riippuu tietysti kuinka isoina palasina lihan laittaa. Minä laitan aika pienenä, niin varmasti on kypsää kyllä.
Täältä löytyy aika hyvin ohjeita:
http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2005/05/pr1115975364476…