Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

iltarutiinit

15.01.2007 |

minka ikaisena olette aloittaneet iltarutiinit? monelta teilla menee 6-7 viikkoiset nukkumaan ja miten usein teilla herataan?

meidan poitsu nukahtaa milloin sattuu 7-10 valilla meidan syliin taalla olkkarissa. ollaan yritetty siina 7-9 valilla hoitaa " iltatoimet" mutta en ole viela mennyt ylakertaan " nukuttamaan" vaan taalta sitten viedaan kunhan tipahtaa.

olisiko nyt jo aika opettaa rutiiniin - vai menna vauvan ehdoilla? miten siella suomessa neuvotaan???

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
15.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa mitään " virallisia" neuvoja kertoa, koska rytmi olisi hyvä aloittaa, mutta 6-7:n viikon ikäinen on vielä niin pieni... Me aloitettiin pojan (8kk) kanssa säännöllinen päivärytmi oikeastaan vasta kiinteiden ruokien aloituksen myötä 6kk:n iässä ja nukkumaanmenoajat vakiintuivat varmaan vasta n. 4-5 kk:n iässä. Mentiin aika pitkälle vauvan tahtiin, eikä siitä ainakaan meille silloin mitään haittaa ollut. Iltarutiinit oli alusta asti olemassa, mutta aika kyllä vaihteli aina päivän mukaan.

Vierailija
2/9 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tietenkään ollut ihan tarkkaa kellon kanssa, mutta yleensä klo 18-20 välisenä aikana veimme vauvan kylpyyn, vaihdoimme yöpuvun ja sitten menin pimeään makuuhuoneeseen imettämään. Kuten toisessa pinossa jo mainitsin, vauvamme oli melkoisen huutavaa sorttia, joten menin aina hänen kanssaan samaan aikaan nukkumaan (olin niin väsynyt).

En tiedä johtuiko tuosta minun samaan aikaan nukkumaan menosta, mutta alusta asti vauva on nukkunut yönsä todella hyvin. Joskus 2kk iässä minäkin rupesin vähän valvomaan illalla. Alussa pelkäsin, että jos valvon illalla ja vauva valvottaa yöllä, niin olen ihan rättiväsynyt. Sitten kun tiesin, että vauva nukkuu yöt hyvin, niin uskalsin rueta katsomaan vähän iltaohjelmia telkkarista =)

Nyt vauvamme käy aina klo 19-19.30 nukkumaan ja herää aamulla klo 7.

Tytteli-83 ja neiti 7kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

on rytmitetty vauvan päivät ja erityisesti illat melko kellon tarkasti. klo 20 kylpy ja pesut, yöpuku ja tissittely hämärässä olkkarissa. Tuossa 6-7 viikon iässä meillä on ollut jo selkeä rytmi ainakin nukkumaan menon yhteydessä.

Itse en oikein ymmärrä miksi vastasyntynyttä ei voi rytmittää? EIhän meilläkään nukkumaan meno heti vakiintunut, mutta kun samaa aikataulua ja rutiineja tehtiin joka ainoa ilta niin nykyään neiti 3,5kk tietää tarkalleen että kylvyn jälkeen pääsee nukkumaan eli nukahtaa yöunille aina kello 20.30-20.45. Tämän toisen aikana myäs imetykset ovat suht. säännöllisiä päivisin eli kolmen tunnin välein (klo 6, 9, 12, 15, 18 ja 20.30 sekä öisin yleensä 03 ja nyt tiheän syämisen aikaan vielä jossain muussa välissä). Mutta aika tarkasti neiti syä 3 tunnin välein ja kun kiinteät tulevat kehiin, on helppo tuon ruokailurytmin mukaan antaa esim. perunaa klo 12 jne...

Mutta näin siis meillä!

Vierailija
4/9 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiva lukea, etta onnistuu ihan nuorenakin. ehka aloitan kylpy-yoppari-syonti rutiinin myos meilla. katotaan kuinka kauan tuolla ylakerrassa joutuu kukkumaan joka ilta :-)

kiitios kommenteista. mielellaan luen enemmankin

Vierailija
5/9 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en huolestuisi, jos vauva ei niistä rytmityksistä välitä tuon taivaallista. Meillä kyllä säntillisesti on koetettu ajoittaa iltapesut n. klo 20, mutta siitä huolimatta neiti on itse aina valinnut, mihin aikaan haluaa mennä nukkumaan. Joinain iltoina etenkin alkuvaiheessa nukkumaanmeno ajoittui puolenyön jälkeen, sitten vähitellen siirtyi yhteentoista ja onpa nyt pari kertaa nukahtanut jo 21. Mutta se on kyllä ollut ihan hänen oma valintansa, on ollut noina iltoina normaali väsyneempi ja saattaa sitten seuraavana iltana taas valvoa. Ikää on nyt vajaa 10 viikkoa, enkä vieläkään saa hepuleita, jos ja kun nukkumaanmenoaika vaihtuu. Olen ajatellut alusta asti, että 3kk:n ikäisestä eteenpäin olis hyvä saada vauva tajuamaan, että tämä pesu yms. rutiini tarkoittaa sitä, että pääsee nukkumaan. Enemmän olen panostanut siihen, että tajuan vauvan käytöksestä, milloin tätä väsyttää ja saan hänet nukkumaan ennen väsymysraivareita. Tyttö tajuaa aika hyvin jo, milloin hänelle on " annettu lupa" nukahtaa, eli kun pistän päikkäreille, saattaa jäädä hereillä pötköttelemän ja nukahtaa, kun uni tulee. Sama toimii myös illalla, mutta vasta kun hän on itse antanut merkkejä siitä, että alkaa väsyttämään. Jos yritän pakottaa unille ennen kuin väsymys iskee, ei varmasti nukahda.

No, tämä on vain minun " hoitostrategiani" , mutta en siis huolestuisi, jos 6-7 viikkoinen ei vielä tajua iltarutiineja!

-Osse ja neiti 2kk+

Vierailija
6/9 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva kohta 8 viikkoa ja ollaan pari viikkoa nyt tehty iltatoimet samaan aikaan, eli 20.15 iltapesu ja yökkäri. Sitten olkkariin himmennettyihin valoihin ja telkkari hiljaiselle, syöttö toisesta tissistä ja sitten makkariin pimeään syöttö toisesta tissistä. No meillä aina mennyt yliväsymyksen puolelle,eli sitten meillä alkanut iltaväsymysraivarit ja kun siitä saatu tyyntymään n. 15-30 min päästä niin olen nukuttanut sänkyyn tissille. Eilen nukkui päiväunia tosi hyvin ja illalla oli väsynyt mutta rauhallinen, joten sain suoraan nukuttaa sänkyyn tutilla (kuten kahtena edellisenäkin iltana mutta raivon päätteeksi).

Olen itse miettinyt, että jos vain yrittäisin syöttää molemmat tissit olohuoneessa niin että vauva lähes unessa ja sitten kantaisi makuuhuoneeseen. Tein siten esikoisen kanssa, mutta tämän kakkosen kanssa en jotenkaan ole halunnut riskeerata mitään eli että ei tajuaisi että yöunille ollaan menossa. Olen ajatellut, että jos nyt meneekin aikaa tuolla makkarissa, niin parin kuukauden päästä se palkitsee kun hän oppii nukahtamaan itsekseen kun toteuttaa nuo toimet säännöllisinä (tavoitteeni että en nukuta tissille vaan vielä hieman valveilla menisi sänkyyn mieluiten ilman tuttia jopa, uninalle kainoalossa). Ja sitten saa katsella televisiota mielinmäärin tai mitä nyt illalla sitten haluaakaan tehdä kun on omaa aikaa.

Aluksi hänkin nukahti olohuoneessa syliin, mutta nyt ei ole nukahtanut yöunille enää syliin vaan alkanut raivota vain. Joten siksi pitänyt ottaa tuo sänkyyn nukutus kehiin, siinä rauhoittunut tutille parhaiten kun itse vieressä. Nukahtaa n. klo 21, mutta tuttia pitää käydä laittamassa (ja ottamassa pois: Pantelyn menetelmä) pari kertaa eli jotain 22, välillä 23, vasta pysyvämmin nukahtaa. Joskus tuossa välissä olen vielä tissitellytkin jos tilanne vaatii, kuten eilen illalla.

Meillä tuo aikataulu siksi pitänyt, että vauva ei jaksa valvoa kuin tunnin kerrallaan ja illalla aina ihan poikki ja valmis nukkumaan samoihin aikoihin.

Vierailija
7/9 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsotaan kuinka kay. vatsavaivojen takia nukkuminen muutenkin hankalaa,etta saas nahda.... meidan poika on ihan hirveen pitkia aikoja hereilla joka paiva verrattuna siihen mita taalla lukeee.

nain on ollut ihan syntymasta asti. outoa?

olis kyl ihanaa jos oppis nukkumaan omaan sankyyn ajoissa

Vierailija
8/9 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu nuo vatsanväänteet kyllä aika tehokkaasti estää nukahtamista, varsinkaan muualle kuin syliin. Meillä ollut kanssa pahat ilmavaivat, tosin vauva ei ole niitä huutanut, mutta kamalasti äheltää pieruja ja aina kun havahtunut niin pierujahan sieltä tulee. No välillä on itkenytkin kyllä niitä,mutta ei paljon. Yöllä on jouduttu välillä nukuttamaan sylissä kun muuten on herännyt. Mutta nyt niitä enää aika vähän.

Kun pääsette noista vatsavaivoista eroon niin sitten kannattaa enemmälti alkaa panostaa siihen sänkynukutukseen, vatsavaivaiselle kun se ei oikein tuppaa onnistumaan, kun mahassa kiertää niin eipä siinä paljon uni tule :(. Jos vauva on itkuinen päivisin ja iltaisin, niin voi johtua myös väsymyksestä jos on pitkiä aikoja hereillä. Vauvoilla väsymyksen merkkejä voi olla pään huiskiminen käsillä, kulmakarvojen punoitus, haukottelu, itkuisuus : mikään ei kelpaa tilanne (suorastaan raivokas itku meillä), tässä muutamia.

Meillä ilmavaivat väheni huomattavasti rela-tipoilla, ja nyt otettu kaksi kertaa vyöhyketerapiaa (sellaista jossa hierotaan vaan vauvan jalkapohjia), niin ensimmäisen kerran on meillä alettu nukkua kunnon päiväunia, 2-3 h kerrallaan ilman vaunujen heijauksia tai tutituksia! Taisit mainita allergiaepäilystä toisessa ketjussa, se kannattaa kyllä myös selvittää sillä ne tosiaan aiheuttavat nukkumislevottomuutta. Toivottavasti saat siihen selvyyden! Jaksamisia!

Vierailija
9/9 |
16.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kaikille kommenteista