Auttakaa...olen peloissani :(
Mulla on usean kuukauden ajan ollut ihmeellisiä kipuja. Jaloissa enimmäkseen, mutta viime aikoina myös selässä :( Tänään sattunut välillä tosi kovaa oikean lapaluun alle. Varasin lääkärin, mutta se on vasta parin viikon kuluttua.
Kommentit (12)
Aikaisin aika jonka sain oli parin viikon päästä. Ap
Jos joku nikama painaa hermoa. Selkäsärky aika useinkin sätii jalkoihin.
Mutta hyvähän se on homma tarkistaa ja kun menet, niin muista pyytää jumppaohjeita!
etenkin tällaisina koleina, kosteina päivinä. Ravasin joskus tutkimuksissakin niiden takia, mutta mitään ei löytynyt. Kivut ovat pitkiä aikoja poissa ja sitten palaavat taas.
Luulen, että ovat reumaattisia kipuja, jotka aktivoituvat jostain virustartunnasta ja itse epäilen sellaista sairautta kuin fibromyalgia, jonka tosin monet ovat leimanneet huuhaaksi. Mutta nuo kipupisteet sopii ainakin minulla.
Etenkin oikean jalan lonkka ulkosyrjältä on kipeä. Samaten selässä on ollut muutamia todella kipeitä kohtia. Jalat tuntuvat puutuneilta, sormetkin joskus :( Ap
Mutta voi sinulla olla kyse hermopuristuksestakin. Jossakin kohtaa selkää voi olla joku nikama niin lukossa, että se aiheuttaa kipua ja puutumista jalkoihin asti. Fibrossa kipuja on ympäri kehoa, ja kipujen paikka vaihtelee. Itselläni niitä on ollut käsivarsissa, ranteissa, polvissa, selässä, lonkissa. Jalkapohjat ovat aamuisin kipeät, tuntuu kuin kävelisi karkealla soralla. Myös raajojen väsyminen ja voimattomuus kuuluvat tautiin.
En urheile muuta kuin kävelen pieniä matkoja joka päivä ja mulla on tosi pienet lihakset (laiha). Ap
Vaivoja on ollut parikymppisestä asti. Välillä jo luulin, että halvaannun, kun jalatkin meni ihan veteläksi. Minulla vaivojen syy on jumitus niska- ja hartiaseudun lihaksissa. Jo nuorena todettiin oikoryhti enkä kerta kaikkiaan saa jumppaamalla pidettyä lihaksiani siinä kunnossa, ettei kipua tulisi. Nytkin on paha kausi menossa. Kivut voivat todellakin säteillä ihan jalkoihin asti.
Minulla on myös fibromyalgia ja siinä on laaja-alaisia kipuja eri puolilla kehoa. Varsinkin kulunut syksy on ollut kauheaa aikaa, kun on matalapaineita ollut jatkuvasti. Mutta kyllä se taas tästä.
syöpää tms. Voisiko joku fibromyalgiasta kärsivä kertoa, missä ne kipupisteet tyypillisesti sijaitsevat? Ap
Diagnoosin teki reumalääkäri, vielä kesäaikaan, kun itselläni ei edes ollut kipuja missään. Mutta kipupisteet löytyivät silti. En tarkkaan muista, missä ne pisteet olivat, mutta reumalääkäri paineli eri puolille kehoa, ja kipupiste oli todellakin aivan erilainen ympäröivästä alueesta. Tuntui kuin puukolla olisi pistetty (tai enhän voi tietää, kun ei ole puukolla pahemmin pistelty). Sen muistan, että lonkkien ja polvien luona oli yhdet kipupisteet, samoin ristiselän ja yläselän ja olikohan olkavarsin paikkeilla. Muistelen joskus lukeneeni netistäkin täsmälliset paikat, mutta en nyt lähde niitä etsimään.
Vaikka fibromyalgia onkin ihan vaaraton tauti, niin se on pahimmillaan tosi invalidisoiva. Itse olin taudin alkuvaiheessa niin puhki poikki, ettei elämästä tahtonut tulla mitään. Oli kipuja, väsymystä ja sen myötä myös masennusta oman riittämättömyyden takia. Nukahdin esim. kesken syömisen ruokapöytään, mutta yöt pyöriskelin sängyssä. Tämä talven alku on ollut lähes yhtä paha, mutta nyt ei niin masenna, kun tiedän, mistä on kyse. t. 11
Usein mietinkin, että olenkohan iskenyt sen ja sen paikan jonnekin mutta vaikka yritän kuinka miettiä, niin en muista iskeneeni. Ap