Perusrattaat haussa - Brio Ponyt vai Ora Mallat?
Kertokaa kokemuksianne - nyt haussa perusrattaat. En ole vielä kauppoihin ennättänyt ja nopean netissä surffailun jälkeen kiinnostuin Brio Ponysta tai Ora Mallasta. Meillä 1v 1kk ikäinen poika, joka vielä nukkuu välillä rattaissa. Onko Oran rattaissa millainen jousitus? Onko jotain eroja istuimen säätöasennossa? Voiko Ora Mallan istuinkankaan irroittaa? Brio Ponyn tavarakori näyttää pieneltä, mahtuuko ostoksia? Emme kuljeta rattaita yleensä mukana autoillessa tai pidemmillä matkoilla. Rattaiden lisäksi käytämme Ergoa.
Kiitos jo etukäteen!
Tui
Kommentit (11)
Oletko lainannut Brio Ponyja tms. Korkeasaaren reissulla. Siis edelleen kaipaan kokemuksia perusrattaista, myös Emmaljungan Softyt kiinnostaa. Tai ehdota jotain muuta, mekaniikaltaan yksinkertaista, pojan mukavaa istua ja välillä jopa nukkua, rattaita meille!
Tui
Joten siksi olen ehkä jäävi vastaamaan, kun on kokemusta ja näppituntumaa vain näistä Ponyista :)
Mutta oikein hyvät perusrattaat, mahtuvat meidänkin pikkuauton takakonttiin. Kangas hyvä, renkaat hyvät, jarru hyvä. Jousitus ei ehkä maailman paras, mutta eipä nuo perusrattaat taida yleensä kovin joustavia ollakaan. Meidän poika ei yleensä enää rattaissa nuku, mutta kerran iltakävelyllä otti kyllä ihan makoista unet - eli tarpeeksi lepoasentoa näytti olevan.
Kaiken kaikkiaan olen hyvin tyytyväinen näihin, varsinkin kun saatiin nämä carenan perusmatkiksien hinnalla :)
Löytyykö ketään, jolla Oran tai Emmaljungan rattaista kokemuksia?
Tui
Kyselit yhden lapsen rattaista, mutta kirjoittelen,vaikka meillä on tuplat.
Selkänojan saa kahteen asentoon. Rattaissa on kuomu. Aisa on mielestäni korkeammalla kuin Ponyssa. Istuinkankaan saa irti.
Minä olen myös huono kehumaan, mutta onneksi nämä ovat viimeiset rattaat jotka hankimme. Lapset ovat 4 vuotiaita, joten kilomäärän puolesta kuljetaan siinä maksimi rajoilla. Joka tapauksessa hankimme nämä uuden malliset mallat ensimmäisten joukossa, ja tunsin, että tosiaan me koetestasimme niitä. Pyörät tippuivat kuukauden käytön jälkeen. Takuuaikana pyörää kehitettiinkin, ja tuntui että nyt se kestää. Nyt takuuajan jälkeen joudun hankkimaan taas uudet pyörät. Laakerit ovat hajalla. Meillä on siis kaksi lasta kuskattavana, joten sekin tietysti vaikuttaa rattaiden käytettävyyteen. Positiivista on, että nämä rattaat mahtuvat paikkaan kuin paikkaan. Ja vievät vähän tilaa. Tiedän, että joku on näitä kehunut, mutta tällöin on ollut kyse pienemmistä lapsista.
- Marjuska -
Noita Tupla-Mallojahan mainostetaan perhepäivähoitajien kestosuosikkina:) Hienoa, nyt minulla on lisää vinkkejä mihin kiinnittää erityisesti huomiota rattaita valitessa. Kait se on vaan lähdettävä " koeajolle" kauppoihin!
Tui
Meillä poika 1v3kk ja ostettiin syksyllä Emmaljungan Softy avorattaat. Oran Malloja ei silloin ollut missään liikkessä, niitä emme päässeet siis edes vertailemaan, koska heillä oli pahoja toimitusongelmia silloin. Brion Ponyt tsekkasimme ja tyrmäsimme saman tien kankaisen tavarakorin vuoksi, minusta tavarakori on tavaroiden kuskaamista varten, sinne pitää saada vaikka 8 tölkkiä maitoa, joten Emmaljngan Softyt metallisella tavarakorilla sopi meidän tarkoitukseen. Toiseksi vanhimmallamme meillä aikoinaan oli käytössä Brion Ponyt, silloin niissäkin oli metallinen tavarakori.
Näppärät perusrattaat nuo avorattaat minusta on, mutta ainakin meillä käytetään vielä rattaissa nukkuvan vuosikkaan kanssa paljon myös yhdistelmiä. Mutta puistoillessa yms ei-nukkumisaikaan tapahtuvilla ulkoilukeikoilla nuo avorattaat on kyllä näppärät. Ja isommalla lapsella niitä tulee sitten käytettyä enemmänkin, kun päiväunet alkaa jäädä pois.
Hienoa, sain vielä Softystäkin käyttäjän kokemuksia. Niin, meillähän on Teutonia Mistralit, jotka ostimme käytettynä. Pojumme on kolmas käyttäjä ja nyt työntöaisa rikkoutui eli " kenottaa vinossa" . Teutonian tavarakorinhan rikoin jo aiemmin tunkiessani niitä kauppaostoksia...
Tui
Oran Tupla-Malloista se vanha versio, kotimaassa tehty vahva ratas. Ei ollut kuomua eikä etukaaren pehmustetta, mutten niitä kaivannutkaan. Rattaat mahtuivat paikkaan kuin paikkaan, mikä tuplissa oli oleellinen asia. Kestävyyttä AT-lastenturvan myyjä esitteli istumalla rattaisiin itse! Ehkä näistä vanhoista rattaista on peräisin se perhepäivähoitajien suosikki -lause. Jos satut näkemään vanhoja kuomuttomia myynnissä, niin voin lämpimästi suositella.
Meillä ollut nyt kohta puoli vuotta käytössä Brion Race rattaat 1v 3kk tytöllämme ja en voi kuin kehua. Menevät tosi pieneen tilaan, ovat näppärät ja kevyet nostella ja työntää. Iso plussa kuomusta, joka ehdoton meillä kun tehdään pitkiä lenkkejä koiran kanssa säässä kuin säässä, on myös suojana lapsen nukkuessa vielä rattaissa päiväunensa. Niin ja Raceissä tuo selkänoja menee lähes makuuasentoon, joten meillä ainakin tyttö nukkuu niissä tyytyväisenä päiväunensa. Suosittelen!
hiukan paremmat (tosin noi softyt on jo isosikon vanhat ja mökkikäytössä). Lapsesi on kuitenkin vielä melko pieni ja jos nukkuu silloin tällöin rattaissa niin suosittelen sellaista, jonka selkänoja menee mahd. alas ja joissa on kuomu. Kovalla tuulella tai auringonpaisteella kuomu on mielestäni aivan ehdoton!!
Olipa mukava yllätys, että sain vielä kommentteja. Hyviä pointteja, itsekin olen tuon kuomun kannalla. Ja näyttää siltä, että Brio Racet ansaitsee tutkimista enemmänkin. Poju kun on tottunut nukkumaan rattaissa tähän asti ihan kunnon lepoasennossa.
Tui