Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Elämäniloa normaalista paskasta. - Mitkä ruuat sulavat helposti?

Vierailija
29.02.2024 |

Olen kärsinyt pitkään ummetuksesta, jolle ei ole löytynyt syytä. Olen kokeillut valtavan paljon erilaisia ruokavalioita, joista yksikään ei ole auttanut. Välillä on ollut muitakin vatsaongelmia, ripulia sun muuta. 

Kuukausi sitten alkaneen masennuksen pahenemisjakson aikana luovutin kokonaan koko ruokavaliohommelit. Hain pizzaa, karkkia, leivoksia, kaikkea mahdollista. Tämä johti masennuksen ja ahdistuksen nopeaan syvenemiseen. Painoakin on tullut kuukaudessa varmaan yli 5kg, vaakaa en omista. 

Mutta sitten. Nyt olen paskonut päivittäin normaalisti ja vaivattomasti. Kuka olisi uskonut, että normaali paska voisi tuoda toivoa vaikeasti masentuneen ihmisen elämään? No, näin on käynyt.

Olen keksinyt asialle kaksi selitystä. Koska kumpikin saattaa olla totta, lähden kokeilemaan molempia. 

Ensimmäinen selitys on, että olen syönyt aiemin liian vähän. En ole laskenut kaloreita, mutta paino on ollut normaalipainon alarajoilla. Samalla koitin aiemmin liikkua päivittäin, mutta nyt masennus on vetänyt sängyn pohjalle. Samalla olen syönyt vähemmän, mutta paino ei muuttunut mihinkään, ennen kuin vasta nyt kun aloin mässyttelemään kaikkea epäterveellistä. 

Toinen selitys on, että olen syönyt liian vaikeasti sulavaa ruokaa. Olen syönyt paljon kuituja ja muutenkin todella yrittänyt syödä terveellisesti. Olen kokeillut siis jättää pois mitä milloinkin, kokeillut erilaisia makrojakoja jne, syönyt pitkään vegaanisti, kokeillut lihapainoitteisempaa... kaikenlaista on tässä vuosien mittaan kokeiltu.

Nyt aion siis lähteä kokeilemaan ruokavaliota, joka sisältää ainoastaan helposti sulavimpia ruokia ja runsaasti kaloreita. Mitä tälläisiä ruokia ovat? Roskaruokaa ja karkkeja en aio enää mättää, vaikka olenkin iloinen että suoli on alkanut toimimaan, niin noin muuten näistä tulee karmea olo. 

Toki muitakin vinkkejä ja kokemuksia kuulen mielelläni. Tarkoitus ei ole jatkaa helposti sulavalla (todennäköisesti jokseenkin epäterveellisellä) ruokavaliolla ikuisesti, vaan monipuolistaa sitä mukaa kun vatsa suostuu. 

Varmaan ainakin valkoinen riisi ja peruna listalle?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali kotiruoka sulaa yleensä helposti. 

Vierailija
2/5 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen kaurapuuro on itsellä toiminut vatsavaivoihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali kotiruoka on vähän vaikea käsite, kun se voi tarkoittaa vähän vaikka mitä. Normaalista kotiruuasta tilanne on saanut alkunsa. 

Kaurasta olen oireillut aiemmin, se ei siis ensimmäisenä tule takaisin (aiheuttaa ripulia). Mutta pian alan lisäämään sitäkin.

-ap

Vierailija
4/5 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perunaa, bataattia, palsternakkaa, keitettyä porkkanaa, riisiä. 

Jos käytät maitotuotteita, niin käytä vain luonnonjogurttia (kerma, juustot yms ei ole helposti sulavaa) 

Hedelmistä kiiviä, vältä banaania.

Marjoista vadelma ja mansikka, vältä mustikkaa.

Rasvaisia proteiininlähteitä välttäisin eli kanaa ja mahdollisesti kalaa ruuaksi.

Vierailija
5/5 |
29.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perunaa, bataattia, palsternakkaa, keitettyä porkkanaa, riisiä. 

Jos käytät maitotuotteita, niin käytä vain luonnonjogurttia (kerma, juustot yms ei ole helposti sulavaa) 

Hedelmistä kiiviä, vältä banaania.

Marjoista vadelma ja mansikka, vältä mustikkaa.

Rasvaisia proteiininlähteitä välttäisin eli kanaa ja mahdollisesti kalaa ruuaksi.

Kiitos! Tässä olikin monta hyvää vinkkiä!