Miksi viette lapset niin hirveän aikaisin hoitoon?
Tuli mieleen tuosta aamutoimi ja aamupala ketjusta, ja onko tosiaan usemmiten äiti se joka vie, hakeeko myös? Jos on yksinhuoltaja tai mies esim. reissutöissä niin eihän sille tietty mitään voi, mutta tuskin kaikilla vastaajilla oli tämä tilanne?
Eikö voisi lomittaa päivää niin, että toinen vanhemmista menee aikaisemmin töihin ja hakee lapset aikaisemmin ja myöhemmin lähtevä vie lapset myöhemmin (siis esim. noin 8.30-9) ja vastaavasti tulee myöhemmin kotiin.
Toinen juttu, mitä aina ihmettelen, on se, että jos joku on 2-vuoro töissä, eli siis joko päivä/iltavuorossa, niin iltavuoron (esim. 15-22) koittaessa lapset viedään silti päiväksi hoitoon.
Kommentit (22)
Eihän päiväkoti nyt suosituksiaan anna muuta kuin lapsen parhaaksi!
Jos sinun lapsesi on poikkeus säännössä ja ui oudoissa tilanteissa kuin kala vedessä, niin grattis vaan sulle.
Mutta älä sinä yleistä.
Päiväkotien suosituksiin ON erinomaiset syyt, jotka pätevät moniin lapsiin. Mitä pienempi lapsi on, mitä vaikeampaa hänelle on kodin ulkopuoliseen hoitoon totuttautuminen jne., sitä tärkeämpää on mennä tarhaan aina samaan aikaan ja samanlaiseen tilanteeseen!
Vierailija:
Päiväkotiko se onkin joka päättää, MILLOIN lapsenne on hoidossa? Häh? Minusta lapsen ensisijainen hoitopaikka on aina KOTI (erityislapsia ym. lukuunottamatta), joten siellä ollaan niin paljon kuin mahdollista omien vanhempien kanssa -oli sitten ikää 0 tai 6v.
Niinpä lapsi on hoidossa niin vähän kuin mahdollista, vai mitä?
Itse olen vuorotyöläinen ja lapseni on hoidossa vain sen, minkä on pakko. Hienosti on saanut kavereita, päässyt osallistumaan päiväkodin toimintaan jne.
Sitä paitsi omakin lapsesi menee päiväkotiin aamupäivällä viimeistään yhdeltätoista, joten jousto ei ole suurensuuri.
Päiväkotiko se onkin joka päättää, MILLOIN lapsenne on hoidossa? Häh? Minusta lapsen ensisijainen hoitopaikka on aina KOTI (erityislapsia ym. lukuunottamatta), joten siellä ollaan niin paljon kuin mahdollista omien vanhempien kanssa -oli sitten ikää 0 tai 6v.
Niinpä lapsi on hoidossa niin vähän kuin mahdollista, vai mitä?
Itse olen vuorotyöläinen ja lapseni on hoidossa vain sen, minkä on pakko. Hienosti on saanut kavereita, päässyt osallistumaan päiväkodin toimintaan jne.
Meillä hoitoon mennään joko aamusta klo 9 tai 10 tai sitten lounaalle klo 11.30 (kamalaa...). Lapsi haetaan klo 15-17 vuoroista riippuen. Eli lapsi on aina hoidossa lounaalla, päikkäreillä ja välipalalla, joita ei minusta voi häiriköidä hakemisella ja noutamisella. Muutoin ehtii sitten leikkiä joko ennen lounasta tai välipalan jälkeen -päivästä riippuen.
Kertaakaan ei ole lapsi valittanut, että systeemissä olisi jotakin vikaa. Nyt ikää 5v. Riemumielin jää kotiin keskellä viikkoa viettämään vapaapäivää äidin kanssa ja samalla riemulla lähtee hoitoonkin silloin, kun tarve on.