Miksi viette lapset niin hirveän aikaisin hoitoon?
Tuli mieleen tuosta aamutoimi ja aamupala ketjusta, ja onko tosiaan usemmiten äiti se joka vie, hakeeko myös? Jos on yksinhuoltaja tai mies esim. reissutöissä niin eihän sille tietty mitään voi, mutta tuskin kaikilla vastaajilla oli tämä tilanne?
Eikö voisi lomittaa päivää niin, että toinen vanhemmista menee aikaisemmin töihin ja hakee lapset aikaisemmin ja myöhemmin lähtevä vie lapset myöhemmin (siis esim. noin 8.30-9) ja vastaavasti tulee myöhemmin kotiin.
Toinen juttu, mitä aina ihmettelen, on se, että jos joku on 2-vuoro töissä, eli siis joko päivä/iltavuorossa, niin iltavuoron (esim. 15-22) koittaessa lapset viedään silti päiväksi hoitoon.
Kommentit (22)
Tämä oli päiväkodin toivomus. Ei ole kuulemma kivaa tulla suoraan päiväunille tai ruokapöytään. Siis lapsen. On parempi, etttä lapsella jotain rytmiä ja asioita jotka toistuu, vaikka hoitoajat ja päivät epäsäännöllisiä.
Minulla työpäivä n. 8-15. Miehelläni joka toinen viikko 8-n.18 ja joka toinen viikko n. 17-n.03. Meillä minä vien ja haen alle kouluikäiset. Lapset ovat vielä kahdessa eri paikassa ja matkaa noin 2km. Autoja on vain yksi. Itse koen, että lapsillekin on hyvä, että rytmi on päivisin samanlainen. Lapset herää aamuisin 7.00 ja nuorempi nukkuu päiväunet aina hoidossa noin 12.30-14. Sitten jo välipalan jälkeen pian haenkin kotiin. Itse olen aikaisemmin ollut n. 10v pk:ssa töissä ja kokemus on osoittanut, että lapsien joiden hoitoajat ovat hirveän epäsäännölliset on huomattavasti vaikeampi sopeutua ja saada kavereita. Meillä myös miehen puolustukseksi on sanottava, että kun hän aamuyöstä tulee kotiin, ei seuraava yö onnistu, jos ei saa aamusta nukkua.
joten lapset vietävä 7.30 jos haluaa että molemmat ehtivät kouluun. Vain yksi auto käytössä eikä julkisia kulje. Haemme yleensä 15.
Nyt kun jään äitiyslomalle ja haluan, että lapsi saa jatkaa tutussa ryhmässä 6,5 tuntia päivässä 2pv viikossa, niiin nyt ne samat tädit todellakin valittavat, että ei saisi tehdä näin. JOuduin jopa johtajan puhutteluun.
t. 4
Jos joku lapsista tulee muita myöhemmin, eivät ehdi noihin lasten rakastamiin rientoihin. Muutenkin, siis ihan kotipäivinä kun eivät mene minnekään, lähtee lapsilla leikit kuulemma paljon sutjakammin käyntiin kun tulevat kaikki yhteiseen aamiaispöytään, eikä kukaan tule vasta sitten kun muilla on jo puuhat täydessä käynnissä.
pph:lle helpompaa kun tietää milloin lapsi tulee hoitoon. Kerhoilut ja muut alkavat aikaisin ja muutenkin selkeämpää. Poishaku taas tapahtuu yleensä kun päiväunet on nukuttu, syöty välipala ja oltu vähän aikaa pihalla. Lasta suututtaa jos menisi hakemaan ennenkuin ehtii unien jälkeen leikkiä jonkin aikaa pihalla.
Muutenkin meidän tapauksessa lapsi olisi pph:lla miehen mukana 20 min myöhemmin kuin minun matkassani ja se kierto tarkoittaisi miehelle 45 min myöhempään töihin menoa. Hän pääsee kotoa suoraa autolla töihin n. 10 minuutissa. Lapsen hoitopaikan kautta kiertäminen autolla lähes keskustan ruuhkaan aiheuttaisi n. tunnin työmatkan. Itse menen bussilla lapsen hoitopaikan ohi töihin. Lapsen " tipauttaminen" hoitopaikkaan + loppumatkan kävely töihin vie minulta n. 15-20min kun suora bussiyhteys veisi 5 min. Eli minä menetän 10-15 min kun vien lapsen ja mies menettäisi 45 min aamuruuhkassa.
Miehen työaika on myös pidempi kuin minun joten senkin vuoksi vien ja haen. Tosin välillä mies hakee. Tai hakee minut ja lapsen kaupalta kun lähtee töistä.
Aamupiiri päiväkodissa alkaa n. 8.30-8.45. Lapset itsekin pitävät tärkeänä, että ovat paikalla kun se alkaa. Aamupala kotona aiheuttaisi vain kaikille turhaa stressia ja hoputusta...
Minusta tulee kunnioittaa päiväkodin rytmiä ja toimintaa hakemisten ja viemisten suhteen. Päiväkoti kun ei onneksi ole vain lasten säilytyspaikka vaan siellä on suuniteltua toimintaa - eihän kerhoonkaan mennä vasta puoli tuntia sen alun jälkeen.
Meillä lapsi herätetään klo 06.20, jotta ehditään päiväkodille ennen seitsemää.
Miehellä ja minulla molemmilla alkaa työt klo 7.30, ja mulla on ennen työajan alkua oltava vaihdettuna vielä virkapuku (vaihto kestää n10 min koska pukuhuone on kaukana työpaikasta, matkoineen siis menee tuo aika)
Niin että jos jonkun mielestä on aikaisin viedä lapsi 08.00 hoitoon niin me ollaan sit varmaan ihan outoja.
Vaan kun ei ole sellaista kun liukuva työaika.
joku helvetin av:mamma sais tyydytyksen. Niin ja miehellä lähtee kone käyntiin klo 7, potkut tulee jos ei ole sen päässä oikeaan aikaan.
Kun mulla aamuvuoro niin hoitoon vietävä 6.45 ja työ alkaa 07.00 ja kotona olemme klo 15. Välivuorossa hoitoaika on klo 8.00-16 ja iltavuorossa klo 9.00-16.30-17 mitä nyt joskus sisareni hakee lapset jo klo 16 niinä päivinä.
Minusta ei lainkaan mahdottomat päivät 5½v ja 4v lapsille jotka aloittivat pk viime lokakuussa.
Iltavuoropäivinä teen lapsilleni kotona aamupuuron ym syötävän.
Lapsi menee joka päivä klo 10.45 päiväkotiin, mies vie. Aamuvuoropäivänä mä haen klo 15-16 ja iltavuoropäivinä joko mä tai mies hakee klo 20.30 mennessä. Tällä hetkellä iltavuoroa n. 1x/vko.
Vierailija:
Nyt kun jään äitiyslomalle ja haluan, että lapsi saa jatkaa tutussa ryhmässä 6,5 tuntia päivässä 2pv viikossa, niiin nyt ne samat tädit todellakin valittavat, että ei saisi tehdä näin. JOuduin jopa johtajan puhutteluun.t. 4
valtion budjetti tuskin kestää sitä, että kaikki ovat vain kotona.
Onko täällä joku sanonut, ettei halua hoitaa lapsiaan, en huomannut.
Vierailija:
Toinen juttu, mitä aina ihmettelen, on se, että jos joku on 2-vuoro töissä, eli siis joko päivä/iltavuorossa, niin iltavuoron (esim. 15-22) koittaessa lapset viedään silti päiväksi hoitoon.
Lapsille samanlaisena toistuva arkirutiini on tärkeää. Mitä pienempi lapsi, sen tärkeämpää säännöllisyys on. Samoin, jos lapsella on toiminnanohjauksen kanssa ongelmia (erityislapset) tai lapsi vasta totuttelee päiväkotiin.
Sitten oma lukunsa ovat eskarilaiset.
PLUS vielä yksi juttu: päiväkotien toiminnat ovat aina aamupäivisin. Jos lapsi tulee vasta iltapäivällä, hän jää niistä sivuun, samoin kaikista leikeistä. esim. tytöt pariutuvat jo aamulla jonkun toisen tytön leikkikaveriksi.
Mitä tulee ekoihin ehdotuksiisi, niin ap: kaikki eivät voi valita työaikaansa. Voi siis olla, että molempien vanhempien on oltava töissä klo 8, eikä siitä neuvotella.
8 meen töihin lasta lähdettävä viemään 7.40 ehdin sitten 8.12 bussiin ja sitten vaihtaa junaan ja olen juuri 8.00 töissä.
Vierailija:
8 meen töihin lasta lähdettävä viemään 7.40 ehdin sitten 8.12 bussiin ja sitten vaihtaa junaan ja olen juuri 8.00 töissä.
Minä, äiti siis, aina vien, koska mies menee töihin kuudeksi ja minä aikaisintaan seitsemäksi. Minulla on perheen auto käytössä, koska tarvitsen sen työmatkaan, mies ei.
Ollessani aamuvuorossa haen lapset, vaikka pääsisinkin puoli tuntia miestä myöhemmin, koska minulla on auto. Jos mies hakisi, kävelisi tarhaan melkein neljä kilometriä ollakseen portilla yhtä aikaa kuin minä auton kanssa. Lasten hoitoaika n. 6.30-15.
Ollessani iltavuorossa mies hakee lapset. Pääsee työkaverinsa kyydillä keskustaan, käy kahvilassa kahvilla ja on tarhassa siinä vaiheessa, kun lapset on lopettaneet välipalan. Kävelevät kotiin 3,5km. Oikein kurjalla säällä tulevat bussilla, bussipysäkille tarhasta 500m. Lasten hoitoaika n. 8.30-15. Vien iltavuoropäivinä lapset päiväkotiin aamupalalle, koska työaikani alkaa klo 13 tai klo 14 ja lapset ei oikein voi mennä päiväkotiin kesken ruoan tai päiväunien. Tätä monet ihmettelee, kuten ap:kin, sitä on helppo ihmetellä, kun ei elä lapsellisen vuorotyöläisen elämää itse. Aluksi vein lapset näinä päivinä vasta kymmeneksi, mutta päiväkodista sanottiin, että heidän mielestään lapset pääsevät paremmin mukaan päivän leikkeihin, kun ovat yhdeksältä alkavassa aamuhetkessä jo mukana. Heillä on muutenkin hoitopäiviä kuussa max. 15, joten en koe tätä itse pahana. Ja ehdinpä hoitaa pyykit ja siivoukset yms. silloin, eikä se ole pois vapaapäivistä tai vapaailloista lasten kanssa, vaan saan silloin todella olla heidän kanssa.
Ollessani yövuorossa olen kotona puoli kahdeksalta, mies vie lapset autolla ja menee vasta kahdeksaksi töihin ja hakee lapset tullessaan eli puoli viiden aikaan.
En nyt tiedä, vastasinko ap:n kysymyksiin, mutta tulipahan sepustettua...
että lapsi viedään hoitoon miten sattuu ja milloin vain. ap mielestä se on lasten etu, mutta näin ei ole. lapsen edun mukaista on säännöllisyys ja rutiinit. ne tuavat lapselle turvallisuuden tunteen. rytmitön lapsi on levoton lapsi. olen tehnyt yhteistyötä useiden kymmenien erityisasiantuntijoiden kanssa ja he ovat kaikki sitä mieltä mieltä, että lapset tarvitsevat rutiinit ja säännöllisyyden.
ja suurin osa vastaajista olikin sellaisia. olisi pitänyt asettaa kysymys paremmin, jos on liukuva työaika (molemmilla), miksi niin harvat käyttää sitä? ehkä uusi aloitus...
Lapset heräävät 7.30-7.50 maissa. Ehtivät juuri sopivasti aamupalalle.
Mutta ne tukat on silti kampaamatta (lyhyet hiukset onneksi...)