" @" MARRASMURUJEN MAANANTAI " @"
Kommentit (18)
mallasuutetta ainakin neuvotaan pienten kakkavaivoihin. Tosin se kuulemma aiheuttaa myös kamalat ilmavaivat, ennenkö se kakka sieltä tulee. Kerrohan sitten mitä neuvoja sait.
Mä kävin taas pitemmällä vaunulenkillä. Pakko vähän reippailla. Tyttö ei kuitenkaan jaksa niin reippaasti kulkea mukana, niin on mentävä silloin kun hän kerhossa.
Marrastoiveko se sitä ruokalistaa väsäili? Mulla ollut kans monesti mielessä. Koskaan en oo kuitenkaan saanut aikaiseksi. Minä ite söisin melkein mitä vaan,mutta muu väki vähän rantun puoleista. Neiti neljäveen kanssa takutaan tosissaan syömisistä. Tosi pieni lista mikä neidille kelpaa. Kirjolohta ja riisiä söis vaikka kuinka usein. ittee alkaa vaan jo kyllästyttää. Syöminen kestää myös tosi kauan ja itteä alkaa harmittaa kun koko ajan pitää muistuttaa, että syöpäs nyt. Varsinkaan kun nyt vauvan kanssa ei aina ehtisi istua ruokapöydän ääressä tuntitolkulla vahtimassa likan syömistä.Sit multa menee hermot ja tulee tiuskittua ja muuta, joka ei ainakaan helpota tilannetta. Ollaan kokeiltu jo rastisysteemit, mutta tuntuu että tyttöä ei voi lahjoa. Eli kun söi äitin ja isin mielestä tarpeeksi sai rastin ja kymmenestä rastista palkinto, lelu tms. Nyt se haluais korviksia, joten mietittiin olisko se tarpeeksi hyvä porkkana rastisysteemiin.
Pertusta sitten myöhemmin, se ähisee tuolla...
Bubbles ja trio
Huh mikä alku viikolle. Viime yö meni taas valvoessa, pikkuinen itki noin klo 23.30-04.00..... Pieniä rauhoittumisia välillä, mutta suurin osa ajasta ihan paniikin omaista itkua. Voimaton olo! Päivät on ollu yleensä parempia, mutta tähän päivään herättiin lähes kahden tunnin itkulla! Ehkä se on ilmavaivoja, kun ei kakka oo tullu pariin päivään.
Yritin kaikkea mitä keksin - asentojen vaihtelua, röyhtyytystä, kantoliinaa, jalkojen pumppausta...
Kakka on tullu tosi huonosti nyt, niin oon kahtena päivänä antanu sitä mallasuutetta - en tiedä auttaako vai pahentaako! Ei ainakaan mitään akuuttia apua ole ollut, joten taidan pitää tauon siinä. Huomenna neuvola, toivottavasti keksisi siellä jotain mikä auttaa.
Meillä on nukuttu melko huonosti alusta asti, mutta nyt alkaa olla o äiti vähän väsyny.. Isä ei voi öisin auttaa, sillä hän sai sen epilepsiakohtauksen reilu viikko sitten, josta kerroinkin, joten nyt hänen pitää saada nukkua yöt ettei kohtauksia enää tule.
Nyt on rauha maassa hetkellisesti, täytyy mennä nauttimaan hiljaisuudesta...
Parempaa viikonalkua teille muille muruille ;-)
Anyara
Terve vaan kaikille
Vihdoin kerkisin sitten koneenkin ääreen kun pikkanen vetelee sikeitä, yleensä herää aina kun äiti pääsee koneen ääreen, ihmeellinen vaisto Aamulla kyllä on, äiti ei saa tehdä juuri mitään muuta kuin olla vieressä.
Sain tänään hyvin nukkumaan vähän pidemmät unet kun käytiin vain ulkoilemassa sen verran että haettiin isoin lapsista kerhosta pois.
Aamu ainakin tykkää roikkua rinnalla, välillä jopa vähän liikaakin; onneks painottuu iltoihin ja juuri siihen aikaan kun isommat menevät nukkumaan, sitten tissitelläänkin pari tuntia.
Yöllä syö yleensä pari kertaa joskus vain kerran eli 3-5 tunnin välit on syömisillä.
Pitäs ristiäisten syömisetkin tässä suunnitella, onneks on vielä aikaa, 10.2 on ristiäiset.
Tässä pitäs myös tämän vkon ruokailuja kotiin suunnitella ja jos vaikka kaupassa jaksais mennä käväsemään tässä jossain välissä, eli viimestään huomenna ellei sitten mies mene.
Nyt öyö pää sitten tyhjää siitä mitä pitikään muuta täällä mainita jotain mainitsemisen arvoista; johtunee väsymyksestä
Eka neuvolaläyntikin meni hyvin, oli 4.1; silloin Aamulla oli pituutta 52cm ja painoa 4790g ja pipo 38,3 eli hyvin kasvaa.
Seuraavaks onkin sitten lääkärikäynti helmikuun alussa.
Ootteko muuten muut miettineet että mikä hemmetti autoilijoita vaivaa vai eivätkö ne vain osaa liikennesääntöjä, taas oli nimittäin jäänyt auton alle pyöräilijä; bussi oli pysähtynyt suojatien eteen mutta henkilöauto toiselta kaistalta vaan ei sitten pysähtynyt, samaisessa risteyksessä 2v sitten jäi auton alle äiti poikansa kanssa, poika oli tuolloin ihan pieni vauva, ei onneksi mitään vakavaa sattunut tuolloin.
Nyt sohvalle loikoilemaan ennenkuin Aamu todellakin taas vaunuistaan herää syömään.
Täälläkin yritetään kipaista koneelle pikaisesti ennen kuin koko katras taas vaatii huomiota! Se on tosiaan niin tyypillistä... Aina kun äiti haluaisi tehdä jotain (syödä, käydä vessasa, tehdä ruokaa, laittaa pyykkiä... tms), niin joku sen vaistoaa ja vaatii huomiota. Ja meillähän nämä kaikki karjuvat =( Etenkin keskimmäinen on ollut tosi kova huutamaan (ja todellakin aina KOVAA KARJUMALLA)...
Ensiksi pitää sanoa, että voimia teille, joilla vauvat valvottavat! Jokainen on yksilö, toiset vaativampia kuin toiset, joillakin sairauksia, jotkut vaan huonoja nukkujia, toiset kaipaavat alati syliä... ihan kaikkiin juniin. Itse tapaan sanoa, että " aikansa kutakin" ja " huolenaiheet vaan muuttuu vuosien aikana" =) Se on elämää! Mutta kun vähänkin tuntuu siltä, että kaipaa apua ja lepoa, niin PYYTÄKÄÄ!!! Kukaan ei lue ajatuksia. Kaikilla ei sukulaisia tai ystäviä ole ihan lähellä, mutta toivottavasti jokainen keksii konstit jaksaa sillä onnelliset ja jaksavat vanhemmat ovat lapsenkin *perustarve*. Itse en kyllä voi sanoa olevani aina jaksava saati iloinen joka hetki, mutta sen kyllä todellakin sitten perästäni korjaan, kun lapset siitä *kärsivät*. Siitä nimittäin koen jatkuvasti huonoa omaatuntoa... =(
Toivottavasti näidenkin sivujen kautta voimme löytää ihan *lähiystäviä*, joita tavata. Myös ihan kirjoittaminen näinkin ainakin minua helpottaa. Ystäviä ei ole koskaan liikaa =)
Siitä kakkaamisesta... Meillä ainakin on kakkaamiset muuttuneet aina ajan myötä. Ja kaikki tavallaan. Esikoinen ei edelleenkään kakkaa joka päivä. Omaa ennemminkin kovan vatsan. Ja siitä seurauksena ohivuotoa... =( Kakkonen taas kakkaa yleensä pari kolme kertaa päivässä. Ja tämä neiti näyttäsi kakkailevan nyt muutaman päivän välein.
Kaikki itkut ei välttämättä ole masunpuruja, vaikka aika usein kylläkin. Toisinaan vauva on liian väsynyt ja huutaa sitä. Ei osaa nukahtaa. Toisinaan on virikkeitä ollut liikaa. Välillä kaipaa seuraa. Joskus jokin harmittaa. Välillä jopa pelottaa. Näin meillä, mutta toivottavasti te muut murut tunnette vauvanne paremmin, sillä vaikka Tiiti meillä jo kolmas, niin olen edelleen välillä *hukassa*.
Voi että kun minunkin pitäisi reippailla! On noita kiloja vielä sen verran =( Jos olisi vain yksi, Mutta näiden kaikkien kanssa en oikein pääse (selityksen makua). Ja sitten tuntuu, että kotityöt (ja muut) kaatuu päälle. En enää edes osaa ottaa aikaa itselleni saati niin, että liikkuisin =o
Voisi olla tosiaan ihan fiksua suunnitella ruokalistaa... En vain jaksa innostua. Olen kyllä ihan kohtuuhyvä ruoanlaittaja, mutten oikein tykkää siitä puuhasta. Olen siinä vähän sellainen *katsotaan, mitä kaapista löytyy* improvisoija. Mahdollisimman yksinkertaista ja nopeaa =)
Mitähän muuta... Ajatus ei aina toimi (jos on toiminut koskaan)...
TalviSalama + Tiiti 10vk (ja nauraa jo reilusti)
Eli neuvolassa mulle sanottiin että Joelille saa alkaa antamaan luumusosetta!
Ei kuitenkaan siis muita soseita ja sitäkin vain lusikallinen tai 2 päivässä.
Ehdottivat myös tuota mallasuutetta mutta Joel syö vieläkin sen verran vähän pullosta kerralla että sen antaminen maidon seassa ei onnistuis vielä kunnolla.
Mutta nyt siis sosetta aletaan kokeileen ja jos sose ei auta niin sitten myös levolac on sallittu jo vauvoilla mutta viimeisesä keinona.
toivoovauvaa ja koko lapsi katras.
Lapset päiväunilla ja toki itse roikun täällä palstalla... No mahtaako tää viesti edes tulla, kun äsken taaperopuolella ei onnistunut viestin lähetys. Jotain herjaa rekisteröitymisestä, joka oli kyl tehty.
t: Lempi
Ihme häiriö oli äsken, joten kun nyt näyttää kuitenkin toimivan niin kirjoittelenpa saman tien jotain.
Olen täs naureskellut itseäni, ett olipas se hyvä, että silloin raskausaikana tuli leivottua pakkaseen valmiiksi tarjottavaa, jotta on sitten leivonnaisia vauvavieraita varten. Sielläpä ne edelleenkin on... Jotenkin sitä sitten tuli yleensä laitettua jotain muuta tai sitten vierailla oli omat pullat mukana. Meillä on kyl myös tossa lähellä leipomo, josta tulee noudettua kaikenlaisia herkkuja... Vähän liikaakin. Jouluksi hankituista pipareista ja karkeista yms. on myös vielä osa syömättä. Pitäis hankkiutua kyl niistä eroon muuten kuin syömällä ne itse, ett joskus sais tän painon laskuun. No sen verran imetys auttaa, että ei paino nouse, vaikka syönkin ihan liikaa karkkia ja muita herkkuja. Jotenkin on makea maistunut, kun raskauden lopulla pidin suht tiukkaa sokeridieettiä. Olin muuten sokerirastuksessa kaksi viikkoa sitten, eikä ollut enää mitään ongelmia sokeriarvojen kanssa. Hyvä hyvä.
Olen koittanut käydä kävelylenkeilla siinä vaiheessa, kun vien esikoisen päiväkotiin 2-3 päivänä viikossa. Viime viikolla tein myös minimaalisen sauvakävelylenkin kauppareissun yhteydessä. Olen ajatellut, että kesäkuiseen Jukolan viestiin mennessä pitäis koitaa " kuntoutua" niin, että vois siellä sitten jonkun osuuden käydä suunnistamassa. Painoa olis kiva saada pois ainakin 7-8 kg siihen mennessä.
Vauvan kuulumisia mulla ei ole juuri kerrottavana, kun hän edelleen nukkuu hyvin yöllä ja päivällä, juo tarvittaessa tuttipullosta, on tyytyväinen hereillä olleessaan ja kasvaa tosi hyvin. Helpolla ollaan siis päästy. Tsemppiä niille, joiden vauvat valvottavat. Nukkukaan siis kun vauvakin nukkuu päivälläkin, jotta ei mene ihan tajuttomuuden puolella oma olotila. Kyllä ne pyykit, tiskit ja villakoirat siellä nurkissa pysyvät.
t: Lempi
Pikaisesti pinoon, nyt on aina vaan pikaisesti kun loppuraskaudessa täällä ihan roikkui : )
Eipä uutta meilläkään mitään. Yöt edelleen menee hyvin jne. Kovasti vauva juttelee, varsinkin isoveljelleen, jotain poikien juttuja ihan selvästi.
Ristiäiset ovat parin viikon päästä, kiva kun olisivat jo ohi.
Ruokalistaa pitäisi alkaa täälläkin kokoamaan, käydään viikon ruoka ostokset tänään. Vinkki helppoja ja nopeita ruokia kaipaaville, näiden keskustelujen ruokaohjeet osiossa on aivan loistava pino " vuokaan ja uuniin" ohjeita. Itse keräsin sieltä ison kasan ohjeita koneelle talteen ja tuli vähän vaihtelua perheen ruokiin, kun aina sitä tuppaa laittamaan niitä samoja vanhoja. Eiköhän se pino löydy aika helposti, sitä nostellaan ahkerasti.
Hauskaa viikon alkua ja jaksamista yökukkujien mammoille
silvain ja veepuli 7 vk
Täällä myös yksi kakanpanttaajan äiti. Tytön paukut haisee jo ihan mätämunalle ja kakkaa tulee muutaman päivän välein isompi satsi kerrallaan...Onneksi ne alun vatsavaivat alkavat olla ohi. Enää ei ilmavaivat aiheuta monien tuntien itkuja. Pitää kuitenkin koputtaa puuta.
Meillä myös vaunuillaan noin 1½h päivässä, viikonloppuisin rytmit menevätkin sekaisin kun ei tule koko perheen voimin liikuttua säännöllisesti.
Nyt pitää mennä antamaan rintaa, alkaa neidillä nälkähuuto kolkuttelemaan ovella...
Kanelisokeri
Lisäys vielä viimeviikkoiseen keskusteluun soseiden antamisesta maidon sijasta jos imettävä äiti useita tunteja poissa: Pojat tykkäsivät syödä soseita heti kun aloin niitä (jo alle 4-kuisena) antamaan. Hedelmäsosetta olisivat syöneet koko purkin (1,2 dl :ko niissä on?). Aluksi en välttämättä niin paljon antanut, vaan puoli purkkia aamupäivällä ja puoli purkkia päivällisellä, mutta niinä muutamina kertoina kun jouduin olemaan usempia tunteja 5-6 kk ikäisen luota, toki soseita (maidolla höystettynä) tarjottiin niin paljon kuin upposi. Ja vauvapuuroja maidolla höystettynä myös, niitä voi aloittaa 5 kk iässä, maissi- ja riisipohjaisia jo 4 kk iässä.
Toki joidenkin tuttujen vauvat eivät ole suostuneet syömään soseita kuin vasta monen kuukauden harjoittelun jälkeen joten ei tämäkään varma keino ole.
Vautsi miten ihana talvikeli,onhan tätä jo muutama kuukausi odotettu.
Bubbles:Asutaan Sjoen naapurikunnassa joka mahdollisesti pian kuuluu myös Seinäjokeen...jos kuntaliitos menee läpi. Meillä tokaluokkalainen ja iltapäivisin " yritetään" olla kotosalla.Aamupäivisin ei paljonkaan muuta ohjelmaa kuin ulkoilu.Missäpäin on avoin päiväkoti ja onko vain Seinäjokisille tarkoitettu?Joskus voitaisiin tehdä treffit,tytöt ovat kuitenkin aika saman ikäiset.
Nyt ruokaa nälkäisille lapsille,pikkuinen nukkuu sitterissä.
Kisupikkukuu ja Helmiina
Ainon 3kk mitat on 6630g ja 63,2cm. Piikki laittoi kovasti huonolle tuulelle :(
Joo, minä sitä ruokalistaa väsäsin, ihan vielä ei ole valmis, joka viikolta (tein lopulta 7 viikon listan...) puuttuu yksi ruoka, mutta nopsaan se tulee kun jaksais loppurutistuksen tehdä... Ja tosiaan tuo " vuokaan ja uuniin" -ketju on ihan ehdoton! Sieltä on paljon ruokia munkin listassa mukana.
Mutta nyt tosiaan pitää katsoa mitä lista näyttää loppuviikolle... Ja sitten kauppalistan tekoon, jos pääsisi kauppaan illan mittaan.
Niin joo, meillä tyttö on nyt kahtena yönä herännyt jo 3.40 syömään, tähän asti siis syönyt vasta aikaisintaan klo 6, yleensä siinä 7-8 maissa. No, ei auta. Pakkohan sitä ruokaa on antaa kun toisella on nälkä. Ja tosiaan tää nyt ei oo mitään teidän joidenkin yövalvomisten rinnalla...
Marrastoive
Eli meilläkin kakataan harvoin, noin kerran viikossa. Mutta meillä tyttö ei näytä olevan moksiskaan asiasta, pierii joo, mutta ei itkun kanssa vaan ihan vain itsestään pierut tulee. Kakkaa ähistellään sitten kyllä kovasti ja aika tanakkaa tavaraa se on. Mutta ei itkun kanssa tarvi sitäkään tehdä.
Sofia kakkaa kyllä joka päivä muutamia kertoja, ja lisäksi pieni pieru on kyllä joka pissavaipassakin. Kakka on sitä tyypillistä keltaryynistä maitokakkaa. Paitsi aina muutamia kertoja 1 ja 2 viikkoa sitten, kun olemme harjoitelleet tuttipulloa, enkä jaksanut ottaa rintapumppua esille, annoin alle puoli desiä tuttelia, ja kakka oli pari päivää tämän jälkeen vihreää, limaista ja haisevaa. Kun tämä toistui toisenkin tutteli-kokeilun jälkeen kaivoin kiltisti rintapumpun esille ja nyt on pulloharjoitukset (jotka sujuneet hyvin, toisin kuin veljillä) tehty rintamaidolla. En vielä suostu uskomaan että tämä vihreä limakakka tuttelin jälkeen tuttelin jälkeen mitään merkitsee....
Öisin syödään n 3 h välein mutta muutoin nukutaan kyllä hyvin ja pääosin omassa sängyssä.
Huomenna neuvola ja ensimmäinen rota-rokote, niin saadaan nähdä millaisia kakkoja ja ilmavaivoja siitä tulee....
Jotenkin ei vaan kerkee tähän koneelle enää niin usein kun odotuspuolella, päivät menee hujauksessa kolmen lapsen kanssa.
2kk neuvolan mittoja: pituus 62cm ja paino 6430g
Rytmistä meillä ei ole tietoakaan oikeestaan, joskus yöt nukutaan oikein hyvin ja joskus herätään tiheempään.
Kakka tulee joka päivä, joskus kahestikin.
Ristiäiset olis 27pv että niitä pitäs alkaa järjesteleen pikkuhiljaa...
Ja kutsu käy, palailen taas kun ehin
Tuuli
pitkästä aikaa =o) meillä ollaan valvottu ensimmäiset 6vko nyt alkaa tyttö jo nukkumaan yötkin... Päivisin on alusta asti ollut hyvä rytmi nukkuu kaikki päiväunet vaunuissa yleensä 3-4 tuntii kerrallaan .. herää syömään seurustelee hetken ja vaatii itkun kanssa takaisin unille.. iltaisin nykyään nukahtaa noin klo 23 ja nukkuu 7tuntia... mutta ei suostu sängyssä nukkumaan vaan sitterissä nukkuu yönsä... osa imetyksellä ollaan koska typy pitää jotain ihme tissilakkoa =o( en kuitenkaan ota mitään stressiä vaan tissitän silloin kun tyttö sen huolii ja muuten annan tuttelia... vatsavaivoja on silloin tällöin kakkaa monta kertaa päivässä... hereillä ollessa hyväntuulinen ja nauravainen.. kovasti jo ääntelee kun isotveljet hälle juttelee =O) ja aina saa kauniin hymyn palkaksi =o) ja nyt taas kiiruhdettava hakemaan yhtä pelaajaa kotiin... hyvää viikonalkua ja jaksamista kaikille muruille
Ilta_tähti ja Minttu-Maaria 2kk ja muutama päivä päälle =o)
Poitsu makoilee edelleen Porissa sairaalassa,mutta parempaan päin ollaan kokoajan menossa=)!
Nyt vaan haluavat seurailla,että paino rupee nouseen. Eilen painoa oli 4050g ja tänään jo 4085g että ihan oikee suunta=)! Pieni notkahdus painossa tuli kun viiminenkin tippa saatiin pois,mutta kyllä kai se taas tästä.
Pienihän se poika on,vaikka tuntuu että päivä päivältä pikkuset posket pyöristyy,mutta varmaan se varsinainen kasvu alkaa vasta kun saadaan se pumppu kuntoon=)! Eilen poitsu tosiaan täytti 2kk ja mitat oli 56cm ja 4050g,mutta eiköhän sekin jotain vaikuta kun nyt se ruoka menee masusta suoleen asti josta se vasta alkaa imeytymään.
Mä oon oikeesti niin uskomattoman helpottunut siitä,että se sydän leikataan 2kk:n sisällä!!! Poika alkaa kasvamaan ja saadaan alotella pikkuhiljaa sitä normaalia perhe-elämää=)!
Mä menenkin huomenna yksin kattoon poikaa,kun mies menee taas pitkästä aikaa töihin (on ollut nyt saikulla tän pari vkoa) Hirvittää toisaalta ajatus,että joutuu oleen yksin kotona...ilman vauvaa...
Mutta toivotaan nyt että poika kotiutuu tällä viikolla=)!
Voimia kaikille yö-kukkujien vanhemmille=)!
Palailen taasen!
Tiitiäinen78, katti, ukko ja " nestori"
Eli täälä on nyt alkanut ikävä ummetus hommeli.
Nyt jo 5 päivää kakkaamatta ja sitten paukutellaan ja itketään mahaa...
No tänään sitten soitin neuvolaan ja sanoivat ettei Joelin neuvola täti ollut vielä paikalla joten pitäisi 8,30 soittaa uudelleen että silloin voisi hänen kanssaan miettiä miten toimitaan.
On nämä maanantait sitten ihanan rauhallisia aina tuon viikonlopun jälkeen.
Kun 4 huutavan ja tappelevan lapsen siasta saa nauttia hiljaisuudesta 2 suht hiljaisen ja kiltin lapsen kanssa.
Vanhimmat lapset ovat meillä ne jotka koko lapsikatraan villitsee.
Mutta nyt lopettelen ja kertoilen vielä sitten tänään myöhemmin mitä neuvola tädin kanssa sovittiin...
toivoovauvaa ja Joel melkein 11 viikkoa ja sisko 4.8v.