Suomessa harvalla aikuisella on proteiinin puutos. Miksi kuitenkin ollaan niin fiksoituneita proteiinin sannista?
Mistä johtuu että joka yksittäisestä ateriasta mietitään että sisältääköhän se tarpeeksi proteiinia? Ruokapakkauksissa lukee isolla että sisältää runsaasti proteiinia.
Miksi proteiinin määriä kytätään vaikka harvalla siitä on puutetta?
Esimerkiksi pasta-annoksesta ollaan huolissaan että onkohan pastaa järkevä ottaa kun on hiilihydraattia. Vaikka proteiiniakin on yli 10 grammaa pelkästä pastasta.
Kommentit (12)
Niin pastan teossahan käytetään kanamunaa mun käsittääkseni, kyl niis jossain ainakin on ihan hyvin proteiiniakin. En mä usko että se proteiini on se ongelma vaan suomalaiset syö ihan pitkin mäntyjä muuten
Mulla on pömppömaha. Jostain luin että se johtuu proteiinin puutteesta.
Niin pelkkää vaihdevuosi estrogeenia etsivät saa liikaa valkuaista proteiinia soija tuotteista niillä kyllä olo paranee paino nousee. Naiset tarvii lisää estrogeenia vähemmän lihottavaa.
liiallinen proteiinin saanti on yksi suurimmista syistä nykyiseen ylipainoilmiöön
Vierailija kirjoitti:
Niin se vaikean proteiinialiravitsemuksen aiheuttama pömpötys johtuu vatsaonteloon kertyneestä askites-nesteestä. Tabis suomalaisen vatsanpömpötys selittyy ylipainolla.
Vierailija kirjoitti:
Jostain luit... No tämähän väite me sitten otetaan täytenä faktana. Älä levitä disinformaatiota, liikaa olet vaan syönyt.
Siksi koska osa on saanut liian vähän proteiinia ja huonolaatuista. Ei sitä nyt liikaa tarvitse olla eläinperäistä jauhelihaa tai kananmunia. Mutta on myös olemassa muita proteiineja. Ilmankin moni on ollut liian kauan nuorempana vaikka ja se voi heikentää. Tietty proteiini voi olla päivittäin elintärkeää joillekin, ellei ole parin päivän tauko. Varsinkin keski-ikää lähestyessä alkaa huomata puutokset.
Nyt ollaan menossa toiseen ääripäähän. Monen vegaanin lounas = perunaa, kukkakaalia, lusikallinen linssejä ja kaksi pientä palaa tofua.
Vierailija kirjoitti:
Niin pastan teossahan käytetään kanamunaa mun käsittääkseni, kyl niis jossain ainakin on ihan hyvin proteiiniakin. En mä usko että se proteiini on se ongelma vaan suomalaiset syö ihan pitkin mäntyjä muuten
Normaali barilla-tyypin pasta on valkoista vehnää eikä mitään muuta. Huonoa proteiiniksi. Munapasta on sitten erikseen ja yhdestä munasta saa lähes kahden hengen pastat eli kummallekin huimaavat puoli munaa 😆
Vierailija kirjoitti:
Nyt ollaan menossa toiseen ääripäähän. Monen vegaanin lounas = perunaa, kukkakaalia, lusikallinen linssejä ja kaksi pientä palaa tofua.
Kaksi kolmesta keski-ikäisestä on ylipainoisia ja ihmiset jotka eivät kasvisruokaan edes koske, ovat huolissaan syökö vegaani tarpeeksi paljon.
"liiallinen proteiinin saanti on yksi suurimmista syistä nykyiseen ylipainoilmiöön"
Ylensyönti johtaa ylipainoon ja pääasiassa syödään hiilareita, kun persaukisella kansalla ei oo varaa syödä kunnon lihaa.
Voi hyvin tarkastella ennemmin vaikka vuorokausitasolla tai pidemmällä aikavälillä kuin että per ateria.
Esim. Etelä-Euroopassa syödään päivän pääateria illalla ja aamupala voi olla leipäpalanen. Suomessa sen sijaan syödään varhainen täyttävämpi lounas ja myöhäiseen ilta-aikaan enää pienempi iltapala.