Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Terapeutti vilkuilee kelloa käynnin aikana

Vierailija
23.02.2024 |

Asiakkaana tulee kurja olo. Siinä kuitenkin avautuu kaikkein henkilökohtaisimmista asioistaan, ja ammattilaisen katse hakeutuu vähän väliä kelloon, joskus jopa ääneen naureskelee että mitäs se kello on jaa vielä 15 minuuttia. Tiedän kyllä että hän tekee työtään tarkalla aikataululla, se on selvää. Mutta aikaa voi minusta tarkkailla hienotunteisesti, esim asettamalla seinäkellon suoraan asiakkaan taakse niin näkee sen päätä kääntelemättä. Viimeisten minuuttien aikana voi sanoa ääneen, että tämänkertainen aika alkaa olla lopussa ja tehdä pienen yhteenvedon. Olenko ainoa josta tuntuu kurjalta tällainen? 

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidat olla umpitylsä tyyppi.

Vierailija
2/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai, mutta hän ei ole tätä ehkä huomannut. 

Vaihtoehdot: otat puheeksi tai otat harjoituksena, miten käsitellä asian johdosta nousevia tunteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on vain omaa tulkintaasi tilanteesta. Saattaahan se terapeutti katsoa onko vielä aikaa lähteä käsittelemään asiaa x tai sillä voi olla vaikka huoli omasta lapsesta, joka on luvannut soittaa koulun jälkeen, eikä mitään ole kuulunut. Mutta varmaan voit siellä terapiassa kysyä, mitä voisit tehdä, kun sinusta tuntuu, että jopa terapeutilla on sinua vastaan jotain ja koet olevasi taakka.

Vierailija
4/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet aivan oikeassa! Tuollainen käytöshän häiritsee ajatuksiasi, joita juuri yrität selvittää. Ehkä voisit kertoa sen hänelle?

Vierailija
5/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sanonut ihan suoraan, että tämä 100 euroa/40 min on _minun_ aikaani, ole hyvä ja keskity. 

Vierailija
6/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvänen aika, pitäähän sen tietää paljonko kello on, että osaa lopettaa ajoissa. Katsos kun seuraavan potilaankin pitää päästä sinne ajallaan. Ei se liity sinuun tai sinun juttuihisi mitenkään. Jokaisessa työssä, missä on varattu määrätty aika tietylle asiakkaalle tai asiakasryhmälle, on pakko vilkuilla välillä kelloa. Joissakin töissä alusta asti, että pysytään aikataulussa ja ehditään käydä läpi kaikki mitä siinä ajassa täytyy ehtiä. 

Vierailija
7/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan saakelin ärsyttää. Sijoittaisi sen kellon niin että sen näkee ilman vilkuilua.

Vierailija
8/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmasti tulisi vähän outo fiilis, jos kokoajan vilkuilisi kelloa. Ymmärtäisin kyllä, jos juttelisi "paljonko kello on? Ai, vielä 15 minuuttia. Ehditään siis käsitellä vielä tätä" jne. Ja ymmärtäisin myös, jos olisi joku satunnainen kerta, kun on lapsestaan huolissaan, mutta senkin voisi ehkä kommunikoida ääneen, niin potilaan ei tarvitse jäädä ihmettelemään. Jos tuo on toistuvaa ja näkyvää, ehkä kannattaa nostaa ensi kerralla asia esille?

Vierailija
9/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkäpä se on testi? 

Vierailija
10/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on vain omaa tulkintaasi tilanteesta. Saattaahan se terapeutti katsoa onko vielä aikaa lähteä käsittelemään asiaa x tai sillä voi olla vaikka huoli omasta lapsesta, joka on luvannut soittaa koulun jälkeen, eikä mitään ole kuulunut. Mutta varmaan voit siellä terapiassa kysyä, mitä voisit tehdä, kun sinusta tuntuu, että jopa terapeutilla on sinua vastaan jotain ja koet olevasi taakka.

Ihan mielenkiinnosta, vastaisiko terapeutti jos lapsi soittaisi käynnin aikana? Minusta terapeutin puhelimesta ei saa aiheutua mitään häiriötä käynnin aikana, asiakas maksaa siitä 45 minuutista alkaen 80 euroa... 

Vierailija
11/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntui kurjalta, kun alunperin etsin sopivaa terapeuttia. Olin tuolloin äärimmäisen herkkä pienimmillekin "hylkäämisen" merkeille. Terapiassa tämäkin sitten korjaantui.

Vierailija
12/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, vastaisiko terapeutti jos lapsi soittaisi käynnin aikana? Minusta terapeutin puhelimesta ei saa aiheutua mitään häiriötä käynnin aikana, asiakas maksaa siitä 45 minuutista alkaen 80 euroa... 

Ei varmastikaan vastaisi, mutta jos lapsen pitäisi soitella sellaiseen aikaan, että terapeutti tietää olevansa "asiakkaiden välissä" eikä puhelua ole silloin tullut. 

Vierailija
13/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kello pitää olla asiakkaan selän takana seinällä , niin ajan etenemisen näkee kelloa vilkuilematta.   Muuten olen sitä mieltä , että onko noista terapioista apua. Jotkut käy vuosikausia, eikä siitä ole mitään hyötyä. Paitsi terapeutille tietysti.

Vierailija
14/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin niin tyhmä, että maksoin n. 3000 e pikkupaikkakunnalla ainoalle traumaterapeutille.

Nainen oli minua tyhmempi, epäilen ettei hän joko uskonut mitä kerroin tai se oli niin raskasta kuultavaa, ettei hän halunnut kuunnella. Ilmeili ja katseli kelloa sekä huokaili mielenosoituksellisesti. Kokoajan antoi ymmärtää, että kohta voisi olla mystistä apua luvassa. Kun minulla meni huonosti niin jopa naurahti pilkallisesti.

Nyt vanhempana en ikinä menisi moiselle pellelle vaan soittaisin vaikka kriisipuhelimeen. Terapiassa kemia on tärkeä.

Vierailija
15/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oppinut aina lääkärissä ja muualla käydessäni katsomaan kelloa seinällä jossakin välissä, niin tietää milloin ajaa homma alas. Psykologi nypelsi aina kynsinauhojaan, kun kävin joskus. Se oli hieman rasittavaa...

Vierailija
16/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No selvästi olet terapian tarpeessa kun otat itseesi kellon katsomisenkin. Kyllä siellä on aikataulut eikä koko päivä ole pelkästään sinulle.

Vierailija
17/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kuuuluuu pelin henkeen. Etkö ymmärrä?

Vierailija
18/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kiva jos itse näkisi sen kellon.

TV ohjelmassa Hengenvaarallisesti lihava ne juttelee terapeutin kanssa muutaman minuutin. Että asiakkaan pitää itse ajatella myös. 

Vierailija
19/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska terapeutti. Mullakin oli tuollainen, oli muutenkin ärsyttävä, joten lopetin koko homman. Käyttäisi vaikka munakelloa, ettei tarvi kelloa koko ajan katsoa.

Vierailija
20/22 |
23.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terapeutti voi myös haluta tietää paljonko aikaa käytät jonkin asian sanomiseen/käsittelemiseen. Tai paljonko käytät aikaa ennen kuin pääset itse asiaan. Lisäksi session loppuminen tarkasti ajallaan on tapa asettaa rajoja, näin tehdään myös niiden asiakkaiden kohdalla jotka eivät sitä erityisesti tarvitsisi. 

Mielestäni kellon pitäisi sijaita niin, että sekä asiakas että terapeutti näkevät sen helposti, esim. pieni kello pöydällä tuolien välissä, siinä niiden pakollisten nenäliinojen vieressä. 

Vinkki ajankäytöstä myös asiakkaille: tule odotustilaan hyvissä ajoin, älä katsele kännykkää vaan istu, rauhoitu ja keskity, mieti mistä haluat tällä kertaa puhua. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi